• Äldre 18 Mar 21:12
    653 visningar
    6 svar
    -5
    6
    653

    Muslimska barn namn.

    Hej!

    Jag söker efter fina pojknamn som är muslimska eller turkiska går bra också.

    Namn som jag hitils har på listan: Emre, Emir, Hamza, Ismail.

    Vill gärna ha med enkelt uttal. Sen till mina systrar har jag en fråga. Är det haram om man "översätter" ett namn av profeterna och använder den svenska varianten istället för arabiska? Att istället tex ge namnet Abraham istället för Ibrahim? Pratat med både min och min mans släkt men ingen visste.

    Alla kommentarer som inte hör till min fråga undanbedes tacksamt

  • Svar på tråden Muslimska barn namn.
  • Äldre 18 Mar 22:13
    #1

    Hittade denna länk. Det står inget om att det skulle vara otillåtet att försvenska Profeternas namn ,men varför ändra något så vackert som deras riktiga namn? Många av deras namn är inte svåruttalade såsom Moosa ,Ilyas eller Nooh tex och Mohammed kan dom flesta svenskar uttala www.google.se/amp/s/islamqa.info/amp/en/answers/1692

    När det kommer till turkiska namn är det inte rekommenderat alls att ge ett muslimskt barn ett omuslimskt namn, såsom länken jag hänvisar till säger.

    It was reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: ?The most beloved of names to Allaah are ?Abd-Allaah and ?Abd al-Rahmaan.? (Narrated by Muslim in his Saheeh, 1398)

    The second category is all the names which express enslavement to and worship of Allaah, such as ?Abd al-Azeez, ?Abd al-Raheem, ?Abd al-Malik, ?Abd al-Ilaah, ?Abd al-Salaam, etc.

    The third category is the names of Prophets and Messengers ? may the peace and blessings of Allaah be upon them. Undoubtedly the best and greatest of them is our Prophet Muhammad (peace and blessings of Allaah be upon him); the name Ahmad is also one of his names. Next come the names of the ?Messengers of strong will? [cf. Al-Ahqaaf 46:35], namely Ibraaheem, Moosa, ?Eesa and Nooh (may the peace and blessings of Allaah be upon them), then the rest of the Prophets - may the peace and blessings of Allaah be upon them.

    The fourth category is the names of righteous slaves of Allaah, above all the companions of our noble Prophet. It is mustahabb to use their names, following their example and hoping to reach a higher status.

    The fifth category is any other good name which has a proper and pleasant meaning.

  • Äldre 18 Mar 22:17
    #2

    www.google.se/url&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiDrq_cxozhAhXzAhAIHVUNAmIQzPwBegQIARAC&url=https%3A%2F%2Fislamqa.info%2Fen%2Fanswers%2F1692%2Fnames-whose-use-is-forbidden&psig=AOvVaw28zdkWp35nYxrimzTjkO6j&ust=1553028119489765

    Kanske fungerar denna länk bättre

  • Äldre 19 Mar 03:33
    #3
    +1
    Mamaof5 skrev 2019-03-18 21:12:38 följande:

    Hej!

    Jag söker efter fina pojknamn som är muslimska eller turkiska går bra också.

    Namn som jag hitils har på listan: Emre, Emir, Hamza, Ismail.

    Vill gärna ha med enkelt uttal. Sen till mina systrar har jag en fråga. Är det haram om man "översätter" ett namn av profeterna och använder den svenska varianten istället för arabiska? Att istället tex ge namnet Abraham istället för Ibrahim? Pratat med både min och min mans släkt men ingen visste.

    Alla kommentarer som inte hör till min fråga undanbedes tacksamt


    Prova fråga din imam istället?
  • Äldre 19 Mar 12:56
    #4
    +1

    Ali. Lätt att uttala, lätt att stava och fungerar bra på turkiska/arabiska
    Nasser. Fint turkiskt namn.
    Ismael. Arabiskt namn som jag tycker är en av de vackraste.
    Zakarias och Benjamin är annars fina namn som fungerar i bägge fallen.

    Nej det är inte haram, om du avser i andemening att hylla profeten med namnet.

  • Äldre 20 Mar 23:23
    #5

    Min tjej är från en muslimsk familj i thailand. Hennes systerson döptes till Aragon (utalas Allagon med brytning).

    Hon fattade inte kopplingen till sagan om ringen eftersom hon aldrig sett filmen, men det kanske är nått om du inte vill att han skall bli en generisk pojke från orten.

  • Äldre 20 Mar 23:30
    #6
    +1

    Det är inte haram, personligen tycker jag att det är enklast att stava det såsom det stavas i det land man bor i. Det är ju fortfarande samma namn. T.ex Elias istället för Ilyas, då jag antar att ni ändå kommer uttala det såsom muslimer uttalar det hemma. 

    Tips;
    Ali, Gabriel, Benjamin, Zayn, Isak, Adam, Noah, Josef. Finns jättemånga fina pojknamn. 

Svar på tråden Muslimska barn namn.