• joffan
    Äldre 19 Mar 10:33
    124 visningar
    6 svar
    6
    124

    Bada barn

    Hej jag har en liten fundering. Har en dotter på 1 år och insåg för ett tag sedan att hennes pappa aldrig någonsin har badat henne. Jag bad han göra det en gång då jag var upptaget med annat. Men han sa "nej, jag kan inte det". Slutade med att min pappa som var på besök fick sitta barnvakt åt dottern. Jag tycker ändå att allt med dottern är bådas ansvar och tog upp detta till diskussion. Men han vill verkligen inte lära sig nada henne, för att det är mest naturligt att jag badar henne eftersom att vi båda är tjejer. Jag håller inte alls med. För mig är det mest naturligt att båda föräldrarna sköter barnets hygien oavsett kön. Men tyvärr så har vi båda starka åsikter som skiljer åt och kan verkligen inte kompromissa om det någon av oss. Jag vet inte hur vi ska lösa det, vist jag förstår att en gör mer av vissa saker när man är en familj. Men jag vill att vi båda ska kunna göra allt när det behövs.

    Hur tänker ni kring detta?

  • Svar på tråden Bada barn
  • Äldre 19 Mar 11:08
    #1

    Han verkar ha hittat på en bra ursäkt för att slippa.

    Min man sköter oftast badet.Det är bra att båda kan, men man kan ju också dela upp sysslorna för att få flow i vardagen. Men det är nog inte så din man tänkt...

  • Äldre 19 Mar 11:11
    #2

    Vill han inte pga könet låter det oroväckande. Han borde se henne som en bebis/barn och inte som en tjej i första hand. Och hur ska han då kunna byta blöjor?

    Sedan blir det väl ofta så högre upp i åldrar om barnet behöver hjälp i typ skolåldern eller så, det är en annan sak.

    Men är det pga han tycker just det är svårt tycker jag inte det är någon stor grej att slippa - men då kan han ju ta tex tandborstningen eller nagelklippning eller något. Tänker att man gör ofta mer av det man är bra på och är det en enda sak han inte gör borde det inte vara ngt problem. Nog kan han säkert göra det om det är kris- typ en ryggbajs när han är själv hemma med henne. Han skulle väl inte vänta på att du kommer hem då?

    Nyfiken också på vad som händer om nästa barn är en pojke - tar han då all badning?

  • Äldre 19 Mar 11:15
    #3

    Fråga honom om det betyder att han kommer ta allt badande med er son om det dyker upp en sådan i framtiden.

    Hur ser det ut med blöjbyten? På-, och av-klädning? Delar ni på det eller vägrar han allt som har med sin dotters nakenhet att göra?

  • Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 30 Mar 11:35
    #4

    Hej! Tänker kanske pappan e rädd för att bli misstänkt? Trots det e eget barn kan det kännas olustigt. Vara man runt ett naket barn känns weird. Badar man ihop så båda e nakna kan det kännas ännu jobbigare. Min sambo ville inte heller bada med dottern först. Sen tvingade jag honom. Eller ja, sa åt honom att sluta löjla sig. Att rengöra snippa vid diraree första gångerna ogillade han med.. Nu får jag slita upp de där två ur badkaret då de har så sjukt roligt!

  • Äldre 30 Mar 12:13
    #5

    Håller med dig att det är det mest naturliga som finns och själv badar jag inte bara min son utan badar även med honom (han är 2 år).

    MEN folk är olika, och har olika värderingar, känner sig olika trygga med nakenhet och intimitet. Är det verligen ett stort problem för dig att pappan inte badar dottern? Delar ni lika på andra sysslor i hemmet och med barnet?

    Det kan finnas anledningar du inte känner till. Är pappan närvarande och omhändertagande i övrigt så skulle jag inte ha oroat mig utan respekterat att han inte vill bada dottern och låtit honom ta huvudansvaret för något annat. Läggningen kanske.

  • Äldre 30 Mar 17:26
    #6

    Kan de vara så enkelt att han är rädd att något ska hända? Även om ditt barn är 1 och alltså rätt stadig kanske han är rädd att hon ska hamna under vattnet eller så..

Svar på tråden Bada barn