• Anonym (TS)

    Körförbud av läkare?

    I helgen fick jag ett krampanfall. Aldrig fått det tidigare och det var ganska rejält. Ambulans tillkallades. Efter undersökningar och utfrågningar på sjukhuset antar man att det berodde på en ny medicin jag började med dagen innan. Inga tecken på att det skulle vara epilepsi. Läkaren på akuten sa att neurologen utfärdade ett 1 mån långt körförbud för mig. Har inte träffat neurologen. Läkaren sa att det bara blev 1 mån och inte 3 mån då de är ganska övertygade om att det beror på medicinen (och den kommer jag aldrig ta igen)

    Är det någon som vet hur detta fungerar? Registreras detta någonstans? Hur vet jag exakt vilka datum det handlar om?

    Jag förstår det inte riktigt då de är säkra på att det är medicinen och jag tar inte den mer. Varför jag inte får köra?

    Bor på landet, är mammaledig med 2 små. Detta är förödande för mig/oss.

    Någon som vet hur sånt här funkar?

  • Svar på tråden Körförbud av läkare?
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:09:17 följande:

    I helgen fick jag ett krampanfall. Aldrig fått det tidigare och det var ganska rejält. Ambulans tillkallades. Efter undersökningar och utfrågningar på sjukhuset antar man att det berodde på en ny medicin jag började med dagen innan. Inga tecken på att det skulle vara epilepsi. Läkaren på akuten sa att neurologen utfärdade ett 1 mån långt körförbud för mig. Har inte träffat neurologen. Läkaren sa att det bara blev 1 mån och inte 3 mån då de är ganska övertygade om att det beror på medicinen (och den kommer jag aldrig ta igen)

    Är det någon som vet hur detta fungerar? Registreras detta någonstans? Hur vet jag exakt vilka datum det handlar om?

    Jag förstår det inte riktigt då de är säkra på att det är medicinen och jag tar inte den mer. Varför jag inte får köra?

    Bor på landet, är mammaledig med 2 små. Detta är förödande för mig/oss.

    Någon som vet hur sånt här funkar?


    Läkarna är nog långt ifrån 100% säkra att det är medicin men just nu är det bästa gissningen. Blir du anfallfri så är det en bra gissning, blir du inte det var det en dålig gissning.

    Går det rätt till meddelas Transportstyrelsen och det blir en notering där.

    Riktigt förödande skulle det bli om du får nytt anfall samtidigt som du kör 90 km/h med barnen i bilen.

     


  • Anonym (TS)
    Kjell2 skrev 2019-03-19 12:17:02 följande:

    Läkarna är nog långt ifrån 100% säkra att det är medicin men just nu är det bästa gissningen. Blir du anfallfri så är det en bra gissning, blir du inte det var det en dålig gissning.

    Går det rätt till meddelas Transportstyrelsen och det blir en notering där.

    Riktigt förödande skulle det bli om du får nytt anfall samtidigt som du kör 90 km/h med barnen i bilen.

     


    Givetvis! Fruktansvärt. Men läkaren sa att man oftast kan se om det varit ett epileptiskt anfall och det var det inte. Jag har själv meddelat min egen läkare att jag inte tänker ta den medicinen. Och just nu känner jag mig för orolig för att köra. Men faktum kvarstår att det försvårar allting rejält.
  • Whitehorse1979

    Förstår att det är jobbigt.

    Men detta är ju satt för din och andras säkerhet.

    Ni kommer klara er, det är 1 månad vi pratar om och det finns mycket man kan göra utan bil.

    Jag lovar.

  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:22:18 följande:

    Givetvis! Fruktansvärt. Men läkaren sa att man oftast kan se om det varit ett epileptiskt anfall och det var det inte. Jag har själv meddelat min egen läkare att jag inte tänker ta den medicinen. Och just nu känner jag mig för orolig för att köra. Men faktum kvarstår att det försvårar allting rejält.


    Och dina barns säkerhet då?

    Du får ta buss, taxi eller på annat sätt ordna transport. Det handlar om en månad.
  • Kjell2
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:22:18 följande:
    Givetvis! Fruktansvärt. Men läkaren sa att man oftast kan se om det varit ett epileptiskt anfall och det var det inte. Jag har själv meddelat min egen läkare att jag inte tänker ta den medicinen. Och just nu känner jag mig för orolig för att köra. Men faktum kvarstår att det försvårar allting rejält.
    " oftast kan se om det varit ett epileptiskt anfall " oftast är inte 100% säkert. Sen kan det vara något som inte är epileptisk anfall eller medicinen. 

    Just nu testar läkarna om det var medicinen. Blir du anfallsfri under en tid är det nog så.

    I huvdsak är det upp till dig. Sanolikheten att du får en poliskontroll under denna månad är låg.

    Så du väljer - kör eller inte köra. Risk för anfall med barnen i bilen eller inte. Fortsätta som nu eller allting rejält försvårat. 


  • Anonym (Lo)

    När min man hade opererat ens ögat och det inte blev helt bra, så synen var dålig (andra ögat också dåligt) sa läkaren att han inte gick köra, och att de lades in en notering om detta så vid en kontroll av körkortet skulle denna notering dyka upp. Kan säkert vara något liknande i ditt fall.

  • Anonym (TS)

    Men alltså ge er - jag frågar hur det fungerar och jag beklagade mig. Det innebär inte att jag kommer köra med barnen. Eller med mig själv. Eller nån annan.

    Hade aldrig förlåtit mig själv om nåt hände någon.

    Faktum kvarstår att detta är jävligt jobbigt.

  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:34:57 följande:

    Men alltså ge er - jag frågar hur det fungerar och jag beklagade mig. Det innebär inte att jag kommer köra med barnen. Eller med mig själv. Eller nån annan.

    Hade aldrig förlåtit mig själv om nåt hände någon.

    Faktum kvarstår att detta är jävligt jobbigt.


    Det innebär att du inte får köra bil på en månad Och att det finns en notering om detta hos transportstyrelsen som polisen ser om du kör bil och blir stoppad.
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:34:57 följande:

    Men alltså ge er - jag frågar hur det fungerar och jag beklagade mig. Det innebär inte att jag kommer köra med barnen. Eller med mig själv. Eller nån annan.

    Hade aldrig förlåtit mig själv om nåt hände någon.

    Faktum kvarstår att detta är jävligt jobbigt.


    Det innebär att du inte får köra bil på en månad Och att det finns en notering om detta hos transportstyrelsen som polisen ser om du kör bil och blir stoppad.
  • Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-03-19 12:34:57 följande:

    Men alltså ge er - jag frågar hur det fungerar och jag beklagade mig. Det innebär inte att jag kommer köra med barnen. Eller med mig själv. Eller nån annan.

    Hade aldrig förlåtit mig själv om nåt hände någon.

    Faktum kvarstår att detta är jävligt jobbigt.


    Det innebär att du inte får köra bil på en månad Och att det finns en notering om detta hos transportstyrelsen som polisen ser om du kör bil och blir stoppad.
Svar på tråden Körförbud av läkare?