• Anonym (Ninni)

    Hon slutar prata med mig om jag inte gör som hon vill

    Min morsa är väldigt troligt en narcissist. Allt ska vara på hennes villkor annars blir det liv i luckan. Om jag inte gör som hon vill eller har gjort något hon inte gillar så slutar hon att prata med mig i veckor eller månader beroende på. Jag vet att jag inte borde bry mig och till stor del gör jag det inte heller men ibland, som just nu, så irriterar det mig som bara den. Det finns garanterat fler vuxna barn till narcissister här och jag hoppas att ni vill utbyta råd och erfarenheter med mig.

  • Svar på tråden Hon slutar prata med mig om jag inte gör som hon vill
  • Anonym (Martyrbebis)

    Min mamma är snarare martyr, kan gå under narcissism också iof. :)

  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Martyrbebis) skrev 2019-03-19 13:45:33 följande:
    Min mamma är snarare martyr, kan gå under narcissism också iof. :)
    Tror det hör ihop. Vad har din mamma för "roliga" saker för sig?
  • Anonym (Ha)

    Råd o erfarenheter om narcissister är lätt att få här, bara att söka på gamla trådar i ämnet. Försök skippa irritationen och ta reda på vad du kan göra istället. 

  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Ha) skrev 2019-03-19 13:55:21 följande:
    Råd o erfarenheter om narcissister är lätt att få här, bara att söka på gamla trådar i ämnet. Försök skippa irritationen och ta reda på vad du kan göra istället. 
    Jag vet att det finns gamla trådar men det är mer givande att skriva med andra i nutid. Vad jag vet så kan man inte göra så mycket mer än att helt bryta kontakten. Det är inte så att du kan ändra på en narcissist.
  • Anonym (Ha)
    Anonym (Ninni) skrev 2019-03-19 14:17:46 följande:
    Jag vet att det finns gamla trådar men det är mer givande att skriva med andra i nutid. Vad jag vet så kan man inte göra så mycket mer än att helt bryta kontakten. Det är inte så att du kan ändra på en narcissist.
    Tack, det vet jag mycket väl om eftersom jag hade en mamma som var narcissist. Tyvärr. Det är som det är bara... 
  • Anna60
    Anonym (Ninni) skrev 2019-03-19 14:17:46 följande:
    Jag vet att det finns gamla trådar men det är mer givande att skriva med andra i nutid. Vad jag vet så kan man inte göra så mycket mer än att helt bryta kontakten. Det är inte så att du kan ändra på en narcissist.
    "Silent treatment" är en vanlig bestraffningsmetod. Även mellan man och hustru. Låt inte detta påverka dig. Sluta att prata med henne också. Acceptera att det är som det är tills du flyttar hemifrån. Sen är du fri. 

    Utsätt dig inte för att ställa frågor till henne när hon är mitt inne i sin silent treatment och sin bestraffning när det gäller dig. 
    Ställ då inte några frågor, säg inte god morgon, fråga inte vad det är till middag. Bemöt henne med samma mynt, och se vad som händer :)
  • Anonym (Ninni)
    Anna60 skrev 2019-03-19 14:48:28 följande:
    "Silent treatment" är en vanlig bestraffningsmetod. Även mellan man och hustru. Låt inte detta påverka dig. Sluta att prata med henne också. Acceptera att det är som det är tills du flyttar hemifrån. Sen är du fri. 

    Utsätt dig inte för att ställa frågor till henne när hon är mitt inne i sin silent treatment och sin bestraffning när det gäller dig. 
    Ställ då inte några frågor, säg inte god morgon, fråga inte vad det är till middag. Bemöt henne med samma mynt, och se vad som händer :)
    Vad hoppas dom att uppnå med silent treatment? Är det meningen att man ska känna sig skyldig, ha dåligt samvete, må dåligt för att till slut ändra sig och göra som dom vill?
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Ninni) skrev 2019-03-19 19:39:01 följande:
    Vad hoppas dom att uppnå med silent treatment? Är det meningen att man ska känna sig skyldig, ha dåligt samvete, må dåligt för att till slut ändra sig och göra som dom vill?
    de hoppas att den andra inte ska orka, och till slut be om förlåtelse, så att allt blir som vanligt igen. 
  • Anonym (Tiger  & Lider)

    Min morsa gjorde så hela min barndom. 
    Vilket har gjort att jag alltid anpassar mig efter andra.

  • Egon den stora

    Jag har inget behov av att prata med elaka människor oavsett släktskap. Så jag tycker mest att det är skönt att slippa prata.

  • Anonym (Martyrbebis)
    Anonym (mmm) skrev 2019-03-19 20:09:02 följande:

    de hoppas att den andra inte ska orka, och till slut be om förlåtelse, så att allt blir som vanligt igen. 


    Så jobbigt, jag brukar möta med samma mynt. Det kan dock gå flera år tills vi hörs. Just silent treatment är ganska svår att bryta, då den andra förväntas komma krypande tillbaka.. det händer att jag dansar, hoppar tillbaka, känns mer som mitt eget val då.. men kryper.. ihelvete heller.. då får morsan vänta i många år. :)

    Man är ju lite av en trotsig rebell mot andras förväntningar. Och hon har skapat ?ungen? så hon får glatt stå ut med resultatet. =)
  • Anonym (Anonym)

    Gah min sambos ex måste vara narcissist. Det värsta är de har två barn tillsammans som hon utnyttjar och använder mot honom. Fruktansvärt! Gör inte han som hon vill så ställer hon till jävulskap och hittar på saker. 6 gånger har han hittills blivit anmäld till soc för olika anledningar. Senaste gången anmälde hon mig, jag förgriper mig visst på hennes barn. Allt för att hon hoppas han ska bli rädd och gå med på hennes krav. Så att hon får som hon vill, som hon alltid fick i deras äktenskap. Att han lämnade henne kommer hon aldrig förlåta honom för. Suck. Det är så himla tröttsamt och så synd om barnen som hamnar mellan sina föräldrar och i hennes lögner. 

  • Anonym (Martyrbebis)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-20 09:46:59 följande:

    Gah min sambos ex måste vara narcissist. Det värsta är de har två barn tillsammans som hon utnyttjar och använder mot honom. Fruktansvärt! Gör inte han som hon vill så ställer hon till jävulskap och hittar på saker. 6 gånger har han hittills blivit anmäld till soc för olika anledningar. Senaste gången anmälde hon mig, jag förgriper mig visst på hennes barn. Allt för att hon hoppas han ska bli rädd och gå med på hennes krav. Så att hon får som hon vill, som hon alltid fick i deras äktenskap. Att han lämnade henne kommer hon aldrig förlåta honom för. Suck. Det är så himla tröttsamt och så synd om barnen som hamnar mellan sina föräldrar och i hennes lögner. 


    Hehe intressant så gjorde mitt ex med, anmälde mig många ggr till sos, polisen och baktalade mig till familj och vänner. Jag lämnade också och det blev jag straffad för läääänge.

    Men hade jag bara fogat mig så skulle ju allt varit annorlunda, men det kunde jag inte.. Har jävlar i mig något som måste gå min egen väg och hatar att bli styrd. Rebell mot elaka manipulativa människor. Jag mår bättre än honom i dag och det räcker gått för mig, det är många år sedan nu.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Martyrbebis) skrev 2019-03-20 10:06:30 följande:
    Hehe intressant så gjorde mitt ex med, anmälde mig många ggr till sos, polisen och baktalade mig till familj och vänner. Jag lämnade också och det blev jag straffad för läääänge.

    Men hade jag bara fogat mig så skulle ju allt varit annorlunda, men det kunde jag inte.. Har jävlar i mig något som måste gå min egen väg och hatar att bli styrd. Rebell mot elaka manipulativa människor. Jag mår bättre än honom i dag och det räcker gått för mig, det är många år sedan nu.
    Helt rätt att inte foga dig! varför ska du, eller någon annan, göra saker bara för en annan vill. Nej nej, så funkar det inte. Såklart du mår bättre än ditt ex och det får du se som bästa "hämnd". Min sambos ex mår INTE bra alls, därför hon håller på så här. Vår "hämnd" är att vi är lyckliga, mår bra och barnen likaså, det retar henne och mår hon dåligt av. Vi kan inte göra annat än sitta still i båten, respondera på hennes utfall och så går livet vidare. Tråkiga för barnen är att dom kommer snart vara så stora så dom fattar vad deras mamma håller på med. Jag undrar vad det kommer få för konsekvenser för dom?
  • Anonym (Martyrbebis)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-20 10:20:54 följande:

    Helt rätt att inte foga dig! varför ska du, eller någon annan, göra saker bara för en annan vill. Nej nej, så funkar det inte. Såklart du mår bättre än ditt ex och det får du se som bästa "hämnd". Min sambos ex mår INTE bra alls, därför hon håller på så här. Vår "hämnd" är att vi är lyckliga, mår bra och barnen likaså, det retar henne och mår hon dåligt av. Vi kan inte göra annat än sitta still i båten, respondera på hennes utfall och så går livet vidare. Tråkiga för barnen är att dom kommer snart vara så stora så dom fattar vad deras mamma håller på med. Jag undrar vad det kommer få för konsekvenser för dom?


    Rebeller kanske.. jag ser ingen stor skada på mina barn, klart det sätter spår. Finns en trygg bas hos er så kommer barnen alltid att få fina grundvärderingar, kärlek och trygghet.

    Jag lovade mig själv att aldrig sjunka till samma nivå, det höll jag, pratade aldrig illa om andra föräldern inför barnen.

    Nu ser jag att mina barn funnit styrkor i sig själva, dom är inga offer.. Det är viktigt att alltid resa sig oav vad vi får stå ut med för svårigheter i livet. Livet som vuxen är verkligen ingen dans, dom överlever den stora otrygga världen om dom är trygga i sig själva, kan skilja rätt och fel. Jag blev ju bra trots svårigheter i barnåren, blir lite uttråkad av slentrian, men annars välfungerande och mentalt stark. Försöker se mina negativa sidor som egenskaper för just mig!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Martyrbebis) skrev 2019-03-20 10:43:38 följande:
    Rebeller kanske.. jag ser ingen stor skada på mina barn, klart det sätter spår. Finns en trygg bas hos er så kommer barnen alltid att få fina grundvärderingar, kärlek och trygghet.

    Jag lovade mig själv att aldrig sjunka till samma nivå, det höll jag, pratade aldrig illa om andra föräldern inför barnen.

    Nu ser jag att mina barn funnit styrkor i sig själva, dom är inga offer.. Det är viktigt att alltid resa sig oav vad vi får stå ut med för svårigheter i livet. Livet som vuxen är verkligen ingen dans, dom överlever den stora otrygga världen om dom är trygga i sig själva, kan skilja rätt och fel. Jag blev ju bra trots svårigheter i barnåren, blir lite uttråkad av slentrian, men annars välfungerande och mentalt stark. Försöker se mina negativa sidor som egenskaper för just mig!
    Skönt att höra :) och tack jag får tro och hoppas på detsamma för oss och barnen i framtiden. 
    Min sambo är helt fantastisk på samma sätt som du har han inte sjunkit till hennes nivå, vare sig med falska anklagelser eller prata illa om barnens mor inför dom. Jag tror oxå det är det som triggar en narcisisst om vi ska prata om dom, när dom inte får den respons dom vill, en fortsättning på dramat. Hade min sambo sjunkit till samma nivå hade det varit fullt krig för det eldar ju bara på dessa personer för de får den uppmärksamhet som de söker. Och socialen bara göder hennes bekräftelsebehov och störda måste av uppmärksamhet. Jag fattar inte min sambos tålamod. Men jag beundrar det att han är så som han är att han bara kan låta det rinna av honom. Jag däremot måste erkänna att jag inte varit lika bra, en och annan dålig kommentar om barnens mor har slunkit ur mig. Och det grämer mig men jag kan bara inte låta bli att brinna av ibland för jag blir så arg.
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Tiger & Lider) skrev 2019-03-20 07:10:36 följande:
    Min morsa gjorde så hela min barndom. 
    Vilket har gjort att jag alltid anpassar mig efter andra.


    Eftersom att du är medveten om problemet så undrar jag om du försöker ändra dig och stå på dig lite mer? Stå upp för dig själv och din vilja?


Svar på tråden Hon slutar prata med mig om jag inte gör som hon vill