• Anonym (oj)

    Jobba med autistiskt barn

    Jag har blivit hänvisad via arbetsförmedlingen att gå på intervju för att jobba med ett autistiskt barn.
    Jag själv har ett autistiskt barn men den lättare nivån.
    Det skrämmer mig, kommer barnet bara skrika, slåss och vara helt okontaktbar.
    Ni andra som jobbat/r med autistiskt barn.
    Har ni några kloka ord?

  • Svar på tråden Jobba med autistiskt barn
  • Anonym (?)

    Hur gammalt är barnet? Vet du om barnet har bara autism eller även en utvecklingsstörning?

  • Anonym (Omg)

    Oj det är ju som att förutsätta att alla med down syndrom är glada och gulliga hela tiden. Mao rykten och stämmer inte ett skit. Nej alla med autism skriker inte och alla med autism slåss inte. Läs på lite om autism. Det borde du göra om du har ett eget barn med autism

  • Anonym (Stina)

    Det låter inte så bra att du ska jobba med ett barn med autism om du har så lite kunskap om det trots eget barn med autism. Det låter också underligt att du inte googlar och tar reda på fakta. Det tycker jag du kan säga på intervjun faktiskt. Att du inte har en aning och är rädd för att barnet ska skrika och slåss hela tiden. Du behöver inte tacka nej till jobbet men var tydlig med hur lite du vet så kommer du inte få det jobbet. Det är nog bäst för alla inblandade.

  • Anonym (assistent)
    Anonym (oj) skrev 2019-03-19 18:32:06 följande:

    Jag har blivit hänvisad via arbetsförmedlingen att gå på intervju för att jobba med ett autistiskt barn.
    Jag själv har ett autistiskt barn men den lättare nivån.
    Det skrämmer mig, kommer barnet bara skrika, slåss och vara helt okontaktbar.
    Ni andra som jobbat/r med autistiskt barn.
    Har ni några kloka ord?


    Men det kan man ju inte svara på utan att veta något om barnet.
    Nej de flesta autistiska barn är inte helt okontaktbara, skriker och slåss.
    Vad har du fått det i ifrån??????
    Tycket faktiskt att du borde veta mer om autism om du har ett eget barn med autism. Inte för att du kan veta hur andra barn är är specifikt men nog borde du ha läst på om funktionshindret och lärt dig mer om autism i stort om du har ett barn med just autism.

    Du måste ju ta reda på hur detta barn är. har det enbart autism eller har det andra funktionshinder som utvecklingsstörning. Om det har utvecklingsstörning är det lätt eller medel. Har barnet motoriska funktionshinder?

    Autism finns ju i så många former, numer är ju autism ett samlingsnamn.
    Man kan ha lätt autism, asperger, autistiska drag osv.

    Tror knappast att du skulle få en fråga via arbetsförmedlingen om att jobba med en barn med grav autism och beteende problem mm utan att ha någon erfarenhet/utbildning av att ha jobbat med barn med grava särskilda behov.
    Dom som jobbar som assistenter med barn som kräver extra behöver utbildning mm. 
    Frågade du inte hur barnet är när du blev hänvisad?

    Om barnet har svåra och grava problem som du beskriver har föräldrarna stora krav på dom som får jobba hos dom som assistenter och dom kommer inte att godkänna dig om du inte har erfarenhet/utbildning.Dom måste ju en person som klarar av deras barn i så fall.

    Jag gissar på att det är ett barn som inte har så grava problem men som sagt du kommer ju att märka på intervjun hur autistisk barnet är och om det har andra diagnoser.
    Det normala om barnet enbart har autism så sitter det inte och är okontaktbart och skriker och slåss.
    Hur gammalt är barnet? Går det på förskola eller i skolan?
    Särskola? resursklass? vanlig klass med resurs?

    Du måste ju kunna få info om barnet innan intervjun.
  • Anonym (oj)

    Har aldrig sagt ett autististk barn är just så, tänkte mer om det är kriteriet för o få assistans.

    När jag har varit på praktik har jag sett det så, så tänkte om det kan vara anledningen. Är uska.

    Jag vet det är olika kriterier och att alla barn är olika.

    O ja, min erfarenhet med eget barn är att det är jämt skrik, utåtagerande och svårt att komma fram.

  • Anonym (xmamma)
    Anonym (Omg) skrev 2019-03-19 19:34:25 följande:

    Oj det är ju som att förutsätta att alla med down syndrom är glada och gulliga hela tiden. Mao rykten och stämmer inte ett skit. Nej alla med autism skriker inte och alla med autism slåss inte. Läs på lite om autism. Det borde du göra om du har ett eget barn med autism


    Förlåt om jag kapar tråden, men varför måste man läsa på om svårare autism bara för att man har ett barn med lättare autism? Mitt barn är t ex högfungerande och jag har inte fler anledningar att veta mer om svårare autism än någon som bara har barn utan diagnoser.
  • Anonym (assistent)

    När man slår upp och läser på om autism är det inte uppdelat rakt igenom
    lätt resp. svår autism förutom vissa delar.
    När man får en diagnos på sitt barn läser man på om diagnosen och slår man upp autism i böcker, på nätet eller liknande står det om autism.
    Man måste läsa långt in styckena för att få det uppdelat.
    Många barn får heller inte diagnos svår autism eller lätt autism om dom är små utan enbart autism, hur svår eller lätt visar sig senare.
    Får man diagnos autism som äldre barn är det oftast lätt autism eller autistiska drag och då kanske man inte lär sig allt om autism men man lär sig allmänt om autism och den är ju liknande för många även fast man kan ha olika grader.

    Jo jag tycker att om man har ett barn med autism eller ska jobba med autistiska barn eller vuxna så borde man läsa på om diagnosen även om man inte behöver lära sig allt. 
    Att generalisera så och skriva att man tror att bara för att barnet är autistiskt ska det vara skrikigt och slåss tycker jag beror på att man inte kan mycket om sitt barn diagnos även om den är lätt.
    Alla föräldrar jag mött med barn med autism har lärt sig allt om diagnosen för att förstå och kunna hjälpa sitt barn så mycket som möjligt.
    Ska men jobba med barn med autism eller vilken diagnos som helst kan man inte komma med lite  vetskap om diagnosen då får man inte jobbet.

    Men det är ju heller inte säkert att det är det bästa att ts ska jobba med barn autism. Jag tror att det kan bli för mycket för vem som helst med att själv ha ett barn med diagnos och sen jobba med andra barn på dagarna med samma diagnos. Det kan bli väldigt krävande och jobbigt.

  • Anonym (oj)
    Anonym (assistent) skrev 2019-03-19 22:15:31 följande:

    När man slår upp och läser på om autism är det inte uppdelat rakt igenom

    lätt resp. svår autism förutom vissa delar.

    När man får en diagnos på sitt barn läser man på om diagnosen och slår man upp autism i böcker, på nätet eller liknande står det om autism.

    Man måste läsa långt in styckena för att få det uppdelat.

    Många barn får heller inte diagnos svår autism eller lätt autism om dom är små utan enbart autism, hur svår eller lätt visar sig senare.

    Får man diagnos autism som äldre barn är det oftast lätt autism eller autistiska drag och då kanske man inte lär sig allt om autism men man lär sig allmänt om autism och den är ju liknande för många även fast man kan ha olika grader.

    Jo jag tycker att om man har ett barn med autism eller ska jobba med autistiska barn eller vuxna så borde man läsa på om diagnosen även om man inte behöver lära sig allt. 

    Att generalisera så och skriva att man tror att bara för att barnet är autistiskt ska det vara skrikigt och slåss tycker jag beror på att man inte kan mycket om sitt barn diagnos även om den är lätt.

    Alla föräldrar jag mött med barn med autism har lärt sig allt om diagnosen för att förstå och kunna hjälpa sitt barn så mycket som möjligt.

    Ska men jobba med barn med autism eller vilken diagnos som helst kan man inte komma med lite  vetskap om diagnosen då får man inte jobbet.

    Men det är ju heller inte säkert att det är det bästa att ts ska jobba med barn autism. Jag tror att det kan bli för mycket för vem som helst med att själv ha ett barn med diagnos och sen jobba med andra barn på dagarna med samma diagnos. Det kan bli väldigt krävande och jobbigt.


    Jag vet mycket väl att alla inte är så, jag tänkte mer om kriterierna kräver det, att man är så, har träffat på andra autistiska barn i samma nivå som min men de är annorlunda.
  • Anonym (assistent)

    Jag förstår men jag tycker att du ska som jag skrev tidigare tänka till om det är ett bra jobb för dig.
    Då menar jag inte specifikt dig utan jag tror att för vem som helst så kan det vara jobbigt att jobba med barn som har samma eller liknande diagnos som sitt eget barn. Då lever man med diagnosen dygnet runt.
    Det blir lätt för mycket och barn med särskilda behov är krävande.
    Jag skulle inte själv vilja jobba med barn och ha barn med samma diagnos,
    kanske kan du jobba med barn med annan diagnos.

    Men försök att få information om barnet innan intervjun och tänk till hur du känner att du vill göra.

  • Anonym (assistent)

    Jag förstår men jag tycker att du ska som jag skrev tidigare tänka till om det är ett bra jobb för dig.
    Då menar jag inte specifikt dig utan jag tror att för vem som helst så kan det vara jobbigt att jobba med barn som har samma eller liknande diagnos som sitt eget barn. Då lever man med diagnosen dygnet runt.
    Det blir lätt för mycket och barn med särskilda behov är krävande.
    Jag skulle inte själv vilja jobba med barn och ha barn med samma diagnos,
    kanske kan du jobba med barn med annan diagnos.

    Men försök att få information om barnet innan intervjun och tänk till hur du känner att du vill göra.

  • Anonym (Aaa)
    Anonym (oj) skrev 2019-03-19 18:32:06 följande:

    Jag har blivit hänvisad via arbetsförmedlingen att gå på intervju för att jobba med ett autistiskt barn.

    Jag själv har ett autistiskt barn men den lättare nivån.

    Det skrämmer mig, kommer barnet bara skrika, slåss och vara helt okontaktbar.

    Ni andra som jobbat/r med autistiskt barn.

    Har ni några kloka ord?


    Du menar som personlig assistent? Jag kan verkligen rekommendera att du tar jobber om du känner att du klarar av ett jobb där ditt fokus ligger till 100% på individen du jobbar med och att du är villig att se bortom den svårare autismen och se människan bakom och hens personlighet och är villig att lära känna honom eller henne. Det var för mig ett otroligt givande jobb där jag lärt mig otroligt mycket som jag än idag känner att jag har användning av.
  • Anonym (xmamma)
    Anonym (assistent) skrev 2019-03-19 22:15:31 följande:

    När man slår upp och läser på om autism är det inte uppdelat rakt igenom
    lätt resp. svår autism förutom vissa delar.
    När man får en diagnos på sitt barn läser man på om diagnosen och slår man upp autism i böcker, på nätet eller liknande står det om autism.
    Man måste läsa långt in styckena för att få det uppdelat.
    Många barn får heller inte diagnos svår autism eller lätt autism om dom är små utan enbart autism, hur svår eller lätt visar sig senare.
    Får man diagnos autism som äldre barn är det oftast lätt autism eller autistiska drag och då kanske man inte lär sig allt om autism men man lär sig allmänt om autism och den är ju liknande för många även fast man kan ha olika grader.

    Jo jag tycker att om man har ett barn med autism eller ska jobba med autistiska barn eller vuxna så borde man läsa på om diagnosen även om man inte behöver lära sig allt. 
    Att generalisera så och skriva att man tror att bara för att barnet är autistiskt ska det vara skrikigt och slåss tycker jag beror på att man inte kan mycket om sitt barn diagnos även om den är lätt.
    Alla föräldrar jag mött med barn med autism har lärt sig allt om diagnosen för att förstå och kunna hjälpa sitt barn så mycket som möjligt.
    Ska men jobba med barn med autism eller vilken diagnos som helst kan man inte komma med lite  vetskap om diagnosen då får man inte jobbet.

    Men det är ju heller inte säkert att det är det bästa att ts ska jobba med barn autism. Jag tror att det kan bli för mycket för vem som helst med att själv ha ett barn med diagnos och sen jobba med andra barn på dagarna med samma diagnos. Det kan bli väldigt krävande och jobbigt.


    Det material jag har läst så stod det om nivå 1 först och det räckte för mig. Varför ska jag läsa på om nivå 2 och 3 när de inte har med mitt barn att göra?

    Ja, om man ska jobba med barn med autism med svårare nivå ska man såklart ha läst på, men du kräver alltså av en förälder med ett barn med lättare autism att hon ska ha läst på och vara någon slags expert på svårare autism, bara för att hennes barn har diagnosen?

    Varför ska jag eller ts kunna om svårare autism, om våra barn inte har den svårare formen?  Om du träffade mitt barn skulle du inte ens gissa autism i första hand. Varför skulle jag tex behöva läsa om autister som inte pratar, när mitt barn kan två språk? Varför ska jag läsa på om autister som har ett förståndshandikapp när mitt barn är mer intelligent än de flesta "normala" barn?

    Som sagt: jobba med - såklart man läser på. Men bara för att man har ett barn med en diagnos så måste man inte bli expert på precis hela diagnosen, det räcker med att bli expert på just ens egna barns problematik.
  • Anonym (assistent)

    Då har vi läst helt olika material om autism men jag antar att ditt barn fick diagnos autism när det var lite äldre om det har lättar autism och hög intelligens nivå.
    Ditt barn har som det låter det som kallades asperger tidigare (men självklart vet jag inte det.)

    Nej ingen med ett barn med lättare autism behöver förstås var expert på grav autism. Det är inget krav och inget jag säger heller.


    Men får man ett barn med en diagnos läser man ju på allmänt om diagnosen inte specifika tillägg osv. .
    Jag vet inte vad du har läst för info om autism men som sagt jag utgår ifrån att du inte bara har läst ett stycke i en bok och där stod allt du behövde veta, eller så gjorde det det. 
    Jag har träffat så många föräldrar med barn med autism och jag lovar dom läser allt som finns om autism för att lära sig allt och det tycker jag är normalt.

    Men jag förstår att du inte har det behovet då ditt barn inte har klassiskt autism och är hög intelligent.

    Man möter så många fördomar när man jobbar med barn autism, folk har sådana konstiga förutfattade åsikter vilket oftast beror på okunskap, som förälder vill man väl kunna svara på frågor och liknande om just det för att kunna bemöta påståenden om sitt barns diagnos därför lär man sig om sitt barns diagnos generellt.
    Jag vill själv kunna mycket men inte allt om autism just för att kunna besvara frågor eftersom folk ofta har en viss uppfattning och det är ett stort spectra.

    Men du får antagligen inga sådana frågor om man inte märker att ditt barn har autism diagnos.

    Vi upplever och tycker olika.
    Jag kan förstå ts oro men tycker att när hon ska på anställningsintervju och inte vet hur pass autistisk barnet är ska läsa på om autism eftersom det ju troligtvis påverkar om hon kan var intresserad av att jobba med barn med autism på olika nivåer.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Omg) skrev 2019-03-19 19:34:25 följande:

    Oj det är ju som att förutsätta att alla med down syndrom är glada och gulliga hela tiden. Mao rykten och stämmer inte ett skit. Nej alla med autism skriker inte och alla med autism slåss inte. Läs på lite om autism. Det borde du göra om du har ett eget barn med autism


    Alla gör inte det men det är väldigt vanligt hos de med grav autism och utvecklingsstörning, de har inget språk eller talar bara ett fåtal ord så det finns inte så många sätt att kommunicera på. Mentalt är de på ett mycket litet barns nivå och det märks såklart i beteendet. Jag tolkar det som att ts ska vara personlig assistent och då är det knappast lättare autism vi pratar om.
  • Anonym (Omg)
    Anonym (xmamma) skrev 2019-03-19 21:25:56 följande:
    Förlåt om jag kapar tråden, men varför måste man läsa på om svårare autism bara för att man har ett barn med lättare autism? Mitt barn är t ex högfungerande och jag har inte fler anledningar att veta mer om svårare autism än någon som bara har barn utan diagnoser.
    Om du ska jobba med barn med autism kan det kanske vara en bra sak att läsa på eller tycker du inte?
  • fornminne

    Varför har arbetsförmedlingen hänvisat dig? Det kanske inte är så tungt som du tror, men man måste ju vara lämplig för jobbet.

  • Anonym (xmamma)
    Anonym (Omg) skrev 2019-03-20 11:10:15 följande:
    Om du ska jobba med barn med autism kan det kanske vara en bra sak att läsa på eller tycker du inte?
    Jag är inte ts.
Svar på tråden Jobba med autistiskt barn