• Anonym (Exfru)

    Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det

    Mitt ex och jag var gifta i 18 år. Större delen av äktenskapet var "sådär", jag var inte lycklig. Vi passade inte ihop personlighetsmässigt, han blev aldrig riktigt glad eller riktigt arg - allt var bara mittemellan. Han ville sällan hitta på något, var knepig och skum. Ville aldrig bjuda till eller anpassa sig, kallade sig själv "mellanmjölk".  Vi samarbetade bra om barnen dock, det gjorde vi.

    Så ville jag skilja mig och numera bor vi isär. Det har gått över ett år och vi har båda hittat nya förhållanden. Jag har haft enorm tur med min nya karl, han är otroligt snäll, omtänksam, rolig, snygg, bra i sängen - allt jag vill ha. Jag är väldigt kär i honom och saknar honom så fort han inte är nära. Mina barn tycker mycket om honom.

    Mitt ex har också hittat en kvinna, och av någon anledning så gör det mig så förbannad. Hon är av utländsk härkomst - och nu plötsligt är det heeeelt ok för honom att anpassa sig till hennes seder, hennes kultur osv. Nu är han helyllemannen, uppvaktar henne och håller på - medan jag knappt fick en blomma under våra årtionden. Mitt ena barn avskyr henne, vilket gör allt komplicerat. Men ALLT är toppen för aset jag varit gift med, hon har bland annat lovat att

    han aldrig ska behöva vara med på de stora middagar/tillställningar som hennes kultur medför

    de "bara kan ligga" om han vill, det är heeeeelt ok för henne

    de kan ha ett förhållande varannan vecka i massor med år, om det passar honom bäst

    osv, osv. Han får INGA krav på sig alls, nej då. Och hon är ju då den mest perfekta kvinnan i mannaminne, ALLT går i rosenrött för honom.

    Jag är jättekär i min nya karl, men jag vare sig inbillar mig eller vill låtsas att han är perfekt. Hans "fel" fungerar för mig dock. Men mitt ex har ju hittat den ultimata kvinnan för honom, enligt honom. Och jag antar att det gör mig bitter, för han var fan inte lätt att leva med dessa årtionden.

    Jag fick kämpa hårt, och nu menar han att det är tack vare att han var så sketen mot mig som han nu fått en uppenbarelse (genom skilsmässan) och vill vara den här "nya, perfekta" mannen... Jag uppskattar inte att jag spenderat flera årtionden som någon slags försökskanin åt honom, för att han ska bli perfekt för någon annan. Det tycker jag är förbaskat dåligt sagt. Tack för det liksom; jag spenderade eoner av tid på att försöka leva med någon som var totalt ego - men NU har han sett ljuset..! 

    Med det sagt så tycker jag det är lite bondfångeri över alla hennes löften till honom också... Nej då, INGET trist (för honom) ska han behöva utstå - han ska bara behöva ligga med henne och umgås när han känner för det. Han ska inte behöva bli sambo (trots att hon har kass ekonomi), de ska enligt henne leva på varannan vecka i åratal... Och om den saken tror jag vad jag vill, tror hon använder lite psykologi där och kommer börja trycka på så småningom. Så sitter han där och är sambo en dag utan att fatta vad som hände, med hela hennes släkt i samma hus

    Men jag vet inte varför jag blir så förbannad på honom, Jag vill inte vara ihop med honom, JAG längtade efter att skilja mig. Jag är lycklig med min nya - men ändå stör mitt ex mig så förbannat.

    Någon som kan ge råd eller åsikter, varför blir det såhär?!

  • Svar på tråden Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det
  • Anonym (Lovisa)

    Var lycklig att du har träffat den rätte!Exet behöver du inte ha i ditt liv när barnen är vuxna.Troglitvis känns allt som misslyckadende med din förra man.Accepetera läget och var glad med din nya.

  • Woopsie

    Det låter som att han varit en tråkig, men inte någon elak eller ond man. Försök tänka att om han är lycklig så blir barnen glada. Och den här nyförälskelsen kommer ju gå över till något mer vardagligt med krav såsmåningom. Sen vill han såklart trycka dit dig lite och överdriver säkert en del- du lämnade ju honom, då har man oftast en önskan att verka lycklig inför den man blev dumpad av.

  • annabellelee

    Klart det är svårt att bara släppa om man tillbringat 18 år ihop, även om det hade varit det bästa för dig att bara släppa honom.

    Det låter som du vill ha "gudomlig rättvisa" - han var en skitstövel mot dig och därför bör han nu få sitt rättmätiga straff. Tyvärr funkar inte livet så, det är bara att inse.

  • FuckGoggleAskMe

    Har ett ex som jag ödslade energi på efteråt ett tag, och tänkte att han förtjänar inte att hitta en så pass bra kvinna, han förtjänar inte att få fina barn, varför vill han nu plötsligt på dessa resor som han inte ville göra innan? Det var jag som dumpade honom och jag ville absolut inte ha honom tillbaka. Men eftersom han hade vissa dåliga egenskaper, tyckte jag inte att han var värd att ha det så bra. Sedan slutade jag att alls tänka på honom. Sedan blev han dödssjuk och jag insåg att jag faktiskt inte ville att han skulle straffas för sina dåliga sidor, och kände bara att jag tyckte synd om hans barn, och sedermera änka. Visst kan man känna ibland att människor förtjänar si eller så pga deras egenskaper, men det funkar ju förstås inte så. Jag förstår att du är arg över att han fattar vissa saker nu, som han inte gjorde innan och att hans nya kvinna känns bättre än vad du tycker han förtjänar osv, men snart slutar du säkert att tänka på detta, det går över.

  • Erkens mamma

    Det är en sak att säga att man har förändrats och en helt annan att faktiskt göra det.

    Släpp det. För din egen skull. Det kommer aldrig kännas rättvist för här finns ingen rättvisa att få.

  • Anonym (Kanske)

    Du fokuserar alldeles för mkt på det negativa och att vara bitter.

    Om du istället lägger den energin på ditt nya förhållande och att må bra kommer du må bättre. Din inställning är allt.

    Lev i nuet, inte i det förgångna.

  • Anonym (Exfru)
    Anonym (Lovisa) skrev 2019-03-19 21:26:09 följande:

    Var lycklig att du har träffat den rätte!Exet behöver du inte ha i ditt liv när barnen är vuxna.Troglitvis känns allt som misslyckadende med din förra man.Accepetera läget och var glad med din nya.


    Ja, ett långt misslyckande var det. Jag kan knappt vänta tills barnen blir vuxna och jag slipper ha minsta kontakt med den egotrippade karln.

    Är ju glad med min nya, men jag har svårt att släppa bitterheten ändå på något vis. Vill bara spy på exet...
  • Anonym (Exfru)
    annabellelee skrev 2019-03-19 21:44:26 följande:

    Klart det är svårt att bara släppa om man tillbringat 18 år ihop, även om det hade varit det bästa för dig att bara släppa honom.

    Det låter som du vill ha "gudomlig rättvisa" - han var en skitstövel mot dig och därför bör han nu få sitt rättmätiga straff. Tyvärr funkar inte livet så, det är bara att inse.


    Ja, på något sätt är det väl så att jag velat ha gudomlig rättvisa... Tycker karma borde ta honom
  • Anonym (Exfru)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-03-19 22:06:44 följande:

    Har ett ex som jag ödslade energi på efteråt ett tag, och tänkte att han förtjänar inte att hitta en så pass bra kvinna, han förtjänar inte att få fina barn, varför vill han nu plötsligt på dessa resor som han inte ville göra innan? Det var jag som dumpade honom och jag ville absolut inte ha honom tillbaka. Men eftersom han hade vissa dåliga egenskaper, tyckte jag inte att han var värd att ha det så bra. Sedan slutade jag att alls tänka på honom. Sedan blev han dödssjuk och jag insåg att jag faktiskt inte ville att han skulle straffas för sina dåliga sidor, och kände bara att jag tyckte synd om hans barn, och sedermera änka. Visst kan man känna ibland att människor förtjänar si eller så pga deras egenskaper, men det funkar ju förstås inte så. Jag förstår att du är arg över att han fattar vissa saker nu, som han inte gjorde innan och att hans nya kvinna känns bättre än vad du tycker han förtjänar osv, men snart slutar du säkert att tänka på detta, det går över.


    Jag hoppas det... Hur länge tog det för dig innan det gick över, känslan av bitterhet?
  • Anonym (Exfru)
    Erkens mamma skrev 2019-03-19 22:22:32 följande:

    Det är en sak att säga att man har förändrats och en helt annan att faktiskt göra det.

    Släpp det. För din egen skull. Det kommer aldrig kännas rättvist för här finns ingen rättvisa att få.


    Ska försöka, men just nu är jag ARG inombords..! Den djäveln liksom..!
Svar på tråden Avskyr mitt ex SÅ mycket, men vet inte varför jag ännu tänker på det