• Anonym (Olyck­lig)
    Äldre 19 Mar 23:38
    261 visningar
    25 svar
    25
    261

    HUR får man självförtroende?

    Ett mycket stort problem hos mig är att jag inte är det minsta säker på mig själv, o har aldrig varit. Det verkar ligga i min natur att automatiskt se mig själv som mindre värd på nåt sätt, detta har t ex medfört att jag accepterat dålig behandling från killar, låtit dom behandla mig lite som dom vill o jag har ändå stannat kvar hos dom..

    Sen samma sak med tjejkompisar, har alltså tillåtit att dom varit otrevliga, att jag kommit i absolut sista hand etc etc.

    Kort sagt, hur kommer jag vidare? Dvs KAN man gå från helt utan självförtroende till självsäker, på riktigt? Isåfall skulle jag väldigt, väldigt gärna vilja veta hur.. Nån som vet nåt? Orkar inte med att ständigt ha det så här o må så dåligt över det.

  • Svar på tråden HUR får man självförtroende?
  • Äldre 20 Mar 07:17
    #1

    Jodå det går.

    Det handlar om att träna på att stå upp för sig själv och säga nej. Att inse att du alltid har ett val. Att på förhand välja det bättre alternativet. Hemma kan du tex välja bort dåliga forum på nätet som får dig att hitta dåligt umgänge, du kan avfölja och blockera på sociala medier, du kan boka in saker så du slipper följa med ut när fel vänner frågar om sällskap osv.

    Ta beslut att inte ha någon pojkvän alls det här året. Inte förrän du lärt dig att säga nej till fel kille. Se det som en vinst att slippa bli sårad och utnyttjad.

    Börja i den änden. Ju oftare du kan säga nej ju lättare har du att hitta rätt alternativ, du känner dig friare och mer värd och du kan förstå att inte ta skit.

  • Äldre 20 Mar 07:21
    #2

    Hitta och gör något du är bra på.

  • Äldre 20 Mar 08:33
    #3

    Har du läst Mia Törnbloms bok, Självkänsla nu?

    För mig har den gett perspektiv på relationer, hur man tänker och jämför sig med andra.. Du pratar om ditt självförtroende, men jag tror det är självkänslan du menar. Att du tex är värd mer än det du fått i dina relationer. Självförtroendet handlar mer om att du tror att du kan prestera något. Sen är väl grunden att man inser att alla är bra på olika saker (ingen idé att jämföra sig, då riskerar man att känna sig dålig, vilket blir en dum spiral där man trycker ner sig själv), och alla är lika värdefulla, om någon får dig att må dåligt så är den personen inte viktig att ha nära, då måste man ansvara för att berätta hur man känner, förklara hur man vill ha det, och förändra relationen, kanske skära ner på kontakten. Våga säga Nej.

    Tipsar om att läsa boken!!

  • Anonym (Olyck­lig) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 21:42
    #4
    Fjäril kär skrev 2019-03-20 07:17:11 följande:

    Jodå det går.

    Det handlar om att träna på att stå upp för sig själv och säga nej. Att inse att du alltid har ett val. Att på förhand välja det bättre alternativet. Hemma kan du tex välja bort dåliga forum på nätet som får dig att hitta dåligt umgänge, du kan avfölja och blockera på sociala medier, du kan boka in saker så du slipper följa med ut när fel vänner frågar om sällskap osv.

    Ta beslut att inte ha någon pojkvän alls det här året. Inte förrän du lärt dig att säga nej till fel kille. Se det som en vinst att slippa bli sårad och utnyttjad.

    Börja i den änden. Ju oftare du kan säga nej ju lättare har du att hitta rätt alternativ, du känner dig friare och mer värd och du kan förstå att inte ta skit.


    Men hur GÖR man det då i praktiken, alltså face to face? Att stå upp för sig själv osv. Valt bort vissa dåliga forum o avföljt sociala medier har jag gjort nu.

    Bra förslag också det där om pojkvän! Om att sätta en gräns för sig själv.

    En grej med mig är att jag kan komma på mig själv t ex när jag står o pratar med folk att jag liksom urskuldar mig, visar dom att jag är  "underlägsen" på olika sätt. Kan inte beskriva riktigt mer än med blickar, miner o sånt. Antingen kommer jag på det just då eller i efterhand, att "nu gjorde jag ju så där igen!?". Som om det är ett invant beteende. O jag skulle nog behöva öva bort det praktiskt, idealiskt vore nog rollspel, nån slags teaterövningar eller vad det kan heta. Om det gick, o det nu finns nåt sånt..?
  • Anonym (Olyck­lig) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 22:11
    #5
    Piff skrev 2019-03-20 08:33:47 följande:

    Har du läst Mia Törnbloms bok, Självkänsla nu?

    För mig har den gett perspektiv på relationer, hur man tänker och jämför sig med andra.. Du pratar om ditt självförtroende, men jag tror det är självkänslan du menar. Att du tex är värd mer än det du fått i dina relationer. Självförtroendet handlar mer om att du tror att du kan prestera något. Sen är väl grunden att man inser att alla är bra på olika saker (ingen idé att jämföra sig, då riskerar man att känna sig dålig, vilket blir en dum spiral där man trycker ner sig själv), och alla är lika värdefulla, om någon får dig att må dåligt så är den personen inte viktig att ha nära, då måste man ansvara för att berätta hur man känner, förklara hur man vill ha det, och förändra relationen, kanske skära ner på kontakten. Våga säga Nej.

    Tipsar om att läsa boken!!


    Hmm, jag har inte tänkt på om det skiljer på självkänsla el självförtroende. Har kanske skummat genom boken för många år sen...?! Känns dock som jag behöver hjälp mer i praktiken än intellektuellt liksom, hur jag nu ska säga.Alltså öva bort beteenden.  Men tack för tips
    Kjell2 skrev 2019-03-20 07:21:37 följande:

    Hitta och gör något du är bra på.


    Försöker, men det går hackigt fram..
  • Anonym (försl­ag)
    Äldre 23 Mar 22:01
    #6
    Anonym (Olycklig) skrev 2019-03-21 21:42:08 följande:
    Men hur GÖR man det då i praktiken, alltså face to face? Att stå upp för sig själv osv. Valt bort vissa dåliga forum o avföljt sociala medier har jag gjort nu.

    Bra förslag också det där om pojkvän! Om att sätta en gräns för sig själv.

    En grej med mig är att jag kan komma på mig själv t ex när jag står o pratar med folk att jag liksom urskuldar mig, visar dom att jag är  "underlägsen" på olika sätt. Kan inte beskriva riktigt mer än med blickar, miner o sånt. Antingen kommer jag på det just då eller i efterhand, att "nu gjorde jag ju så där igen!?". Som om det är ett invant beteende. O jag skulle nog behöva öva bort det praktiskt, idealiskt vore nog rollspel, nån slags teaterövningar eller vad det kan heta. Om det gick, o det nu finns nåt sånt..?
    Är verkligen ingen expert, så ta detta med en nypa salt! Men fick några idéer, några är kanske ganska knäppa:

    * Öva "i huvudet". Fantisera om situationer som kan uppstå och föreställ dig vad du skulle vilja säga. Och säg det i huvudet och se dig själv lyckas. Kanske till och med säg det rakt ut. 

    * Säg "Hej!" till folk du möter och le, till exempel till busschauffören, kassörskan och så vidare. Oftast får man leeenden och hej tillbaka, en pytteliten grej men träning i att ta i alla fall lite plats. 

    * Om du inte gör det redan, så börja träna. Dels mår man bra av att röra på sig, dels tycker i alla fall jag att när man blir tryggare i kroppen så kan man också bli lite tryggare i själen. Och säg "Hej!" till receptionisten på gymmet.

    * Kanske prova en ny aktivitet, anmäl dig till en kurs eller något annat. T.ex. crawlkurs, körsång eller något. Kan ju vara lite läskigt, men se det som träning för självkänslan och gå dit och var stolt bara över att du går.

    * Har du barn eller djur i närheten? Fråga om du får låna dem en stund. Barn och djur gillar folk som dom är, så läge de är snälla förstås  

    * Kanske kan man träna i små steg? Utsätta sig för obehagliga situationer, men ändå begräsade och hanterbara. T.ex. köpa mat över delikatessdisken så man måste prata och berätta vad man vill ha, eller säga "Ja, jag letar efter ljusa vårskor" när expediten i skobutiken frågar om man vill ha hjälp (istället för att ta den enkla vägen och bara säga nej)

    * Läs debattartiklar i tidningen och fundera på vad du själv tycker. Träna på att säga högt: "Jag håller med, eftersom..." eller "Jag håller inte med, eftersom..." 

    * Gör en lista på saker du gillar eller skulle vilja prova. Stort som smått. Till exempel gå till simhallen, plantera tulpaner i balkonglådan, prova nya fiket i parken, åka på utflykt till grannstaden. Och så betar du av dem, kanske en varje helg. Gör dem ensam, så kommer du succesivt förstå att du kan göra massor på egen hand.

    Hoppas det ordnar sig för dig!
  • Äldre 23 Mar 23:16
    #7

    Börja med något smått och obetydligt som att din kompis vill träffas klockan 14 och du säger 14.30 fast du egentligen kan klockan 14. Det är bara för att träna dig själv och din kompis att det du vill är viktigt också. Ställ inte alltid upp på andras premisser. Insistera på att äta på McD istället för Max bara för att få din vilja igenom. Börja med små saker så kommer dom större sakerna att ge sig med tiden när du har tränat upp dig lite. Ge inte med dig alltid för att vara "snäll och tillmötesgående".

  • Anonym (A)
    Äldre 24 Mar 14:45
    #8
    Tihi skrev 2019-03-23 23:16:05 följande:
    Börja med något smått och obetydligt som att din kompis vill träffas klockan 14 och du säger 14.30 fast du egentligen kan klockan 14. Det är bara för att träna dig själv och din kompis att det du vill är viktigt också. Ställ inte alltid upp på andras premisser. Insistera på att äta på McD istället för Max bara för att få din vilja igenom. Börja med små saker så kommer dom större sakerna att ge sig med tiden när du har tränat upp dig lite. Ge inte med dig alltid för att vara "snäll och tillmötesgående".
    Ja, börja med små steg och tar det därifrån. 
  • Anonym (Olyck­lig) Trådstartaren
    Wed 24 Apr 2019 12:42
    #9

    Tack snälla (förslag) och Tihi för dom fina tipsen, har försökt öva lite men det går inte så bra..

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 24 Apr 2019 13:00
    #10
    Anonym (Olycklig) skrev 2019-04-24 12:42:11 följande:

    Tack snälla (förslag) och Tihi för dom fina tipsen, har försökt öva lite men det går inte så bra..


    Hej TS. Vill bara säga att se inte ner på dig själv för att du inte får de resultat du vill så fort som du vill. Det har ju förmodligen tagit dig lång tid att bygga den person du är nu med dåligt självförtroende, således tar det tid och mycket jobb att få bättre självförtroende. Det går inte på en handvändning.

    Men öva bara. Öva på att bekräfta dig själv och dina känslor. :) Så tids nog kommer du märka att självförtroendet ökat och att du klarar av att stå upp för dig själv. 
Svar på tråden HUR får man självförtroende?