• Kvinna92

    Är blodsockret normalt?

    Hej jag undrar om det är någon som vet om blodsockernivåer är samma för bebisar som vuxna?

    Min son på snart 9 månader hade ett blodsockervärde på 6,0. Jag ammade honom bara innan räknas det som fastande ändå?

    Är 6,0 normalt värde på en bebis?

  • Svar på tråden Är blodsockret normalt?
  • EmberEyes

    Misstänker du att ditt barn har diabetes, eller varför gör du blodsockerprov på det? Normalt blodsocker är 4-8mmol/l.

    Om du har ammat barnet så får det i sig kolhydrater och kan inte räknas som fastande. Jämför
    coca cola kolhydrater 10.6% kcal 42/100g
    bröstmjölk 7,2% kcal 75/100g
    standardmjölk kolhydrater 4,8% kcal 60/100g

  • Kvinna92

    Jag ville att dom skulle ta provet eftersom han skakat mycket på huvudet vilket dom kan göra vid högt blodsocker. Jag har även varit mycket hungrig och vräkt i mig mycket onyttigt så jag var rädd att allt socker gått över till min son under amningen. Om jag ammat honom innan och han har ett blodsocker på 6,0 är det normalt tror du?..

    Vet du vad det ska ligga på?

  • riboflavin

    Kort tid efter mat är 6,0 ett helt normalt sockerprov, skulle kunna gå upp lite till innan det börjar sjunka igen helt utan att det är onormalt.

    Som referens kan jag säga att min systerdotter hade fastande värden på över 30 mmol/l när hennes diabetes upptäcktes.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mammatill6

    Absolut normalt. Kan lugna dig med att min ena dotter skakade mycket på huvudet också. Även darrade i ansiktet. Utan orsak.

  • mammatill6

    Dessutom om du har bra blodsocker påverkas ju inte bebisen av att du äter socker. Det sockret tar ju din kropp hand om.

  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-03-20 03:54:05 följande:

    Misstänker du att ditt barn har diabetes, eller varför gör du blodsockerprov på det? Normalt blodsocker är 4-8mmol/l.

    Om du har ammat barnet så får det i sig kolhydrater och kan inte räknas som fastande. Jämför
    coca cola kolhydrater 10.6% kcal 42/100g
    bröstmjölk 7,2% kcal 75/100g
    standardmjölk kolhydrater 4,8% kcal 60/100g


Svar på tråden Är blodsockret normalt?