• Anzil

    Jag saknar mitt vanliga hår

    Hej!

    Jag saknar mitt gamla vanliga vågiga hår. Jag har tjockt hår och det har jag fortfarande. Men någonting har skett och jag får numera krulligt hår när jag sparar ut det. Vid korthår, så syns det inte att jag har krulligt. Det sker när jag väl sparar ut det och det blir normalt långt. Det ser dessutom ovårdad ut, vilket betyder helt enkelt att jag inte sparar ut mitt hår alls.

    Jag har provat en massa produkter och det hjälper inte en smak. Jag undrar om jag kanske gjorde fel någonstans och därför blev mitt hår till krulligt numera.

    Finns det någon chans att jag kan få tillbaks mitt hår egentligen?
    Jag skulle nog kunna acceptera krullet egentligen. Om jag bara inte såg så ovårdad ut hela tiden tillsammans med det.

    Så tips om hur jag kan få tillbaks mitt gamla hårtyp eller åtminstone tips för hur jag kan se mer vårdad ut tillsammans med mitt nya hårtyp. Det hjälper inte att duscha. Det ser ovårdad ut så fort det har torkat.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag saknar mitt vanliga hår
  • Meriall

    Använder du hårprodukter efter duschen? Fråga en frisör om råd, borde absolut gå att släta ut det krulliga lite. Hur länge har du haft så förresten? Luftfuktighet etc kan påverka mycket.

  • flygrl

    Krulligt hår går få rakt. Jag e en svart tjej som ibland plattar till håret och visst kan jag berätta hur jag gör om du vill även om det e en avancerad och tidsödande process. Jag gör det sällan för det sliter väldigt på håret.

    Annars tycker jag du ska försöka acceptera och tycka om ditt krulliga hår (jag tycker om mitt afrohår även om det e en hel vetenskap sköta det rätt). För att ditt hår ska se välvårdat ut måste du också sköta det utöver tvätta det.

    Om jag får komma med ett tips utifrån afrohår som ju e naturligt väldigt krulligt så e det att göra en riktigt fet inpackning efter hårtvätt. Jag använder shea butter (oraffinerat). Det e viktigt skölja bort resterna efteråt innan du borstar håret. Vill du inte använder shea butter eller kokosolja som också e bra kan du fråga din frisör efter en bra inpackning för ditt hår plus även lämpligt schampo.

  • Anzil
    Meriall skrev 2019-03-20 09:51:27 följande:

    Använder du hårprodukter efter duschen? Fråga en frisör om råd, borde absolut gå att släta ut det krulliga lite. Hur länge har du haft så förresten? Luftfuktighet etc kan påverka mycket.


    Nej, jag använder inga hårprodukter efter duschen. Aldrig gjort och vet inte om jag kommer göra. Jag försökte använda mängder av olika produkter när jag hade långt hår. Jag ville så gärna se mer vårdad ut, men det gjorde det inte. Så jag har korthår.

    Förut hade jag vågigt hår. Det där om att fråga frisören om olika håraffärer om tips har jag gjort och det var där jag köpte en massa produkter som inte alls hjälpte någonting.

    Jag tror krullet har börjat ganska så nyligen. Möjligtvis kanske tre år sedan om inte mer än så.

    Egentligen kan jag väl leva med krullet, om inte mitt gamla vågiga hår kan komma tillbaka. Men så länge jag ser vårdad ut så är det okej. Jag har verkligen provat massa olika produkter. Försökt ta reda på information via nätet, fått tips ifrån min omgivning och även ifrån frisören. Ingen av produkter och saker som jag fått tips om har hjälp och det ser så katastrof ut. Så jag har bara korthår numera.
  • Anzil
    Långbenopluto skrev 2019-03-20 07:17:27 följande:

    Håret ändras genom åren så det är bara att gilla läget.


    Okej, visst. Jag kan acceptera mitt nya hårtyp som är krulligt. Det kan vara vackert med krulligt/lockigt hår. I mitt fall ser det dock ovårdad ut, så jag har ingen aning om hur jag kan ta hand om det på bästa sättet. Så jag väljer att raka av det till korthårig. Men ibland vill jag verkligen ha en annan stil och då vill jag spara ut det.

    Jag har frågat frisörer men det blir inga bra produkter, jag får tips och råd och köper en massa produkter som inte hjälper.

    Förra gången när jag hade långt hår innan jag valde att raka det hela tiden. Vände jag mig till flera frisörer för att klippa och köpa en massa produkter. Ingenting hjälpte.
Svar på tråden Jag saknar mitt vanliga hår