• LinaHanna1991

    JAG mår dålig pga SAMBOS psykiska ohälsa.

    Min sambo lider av psykisk ohälsa i form av ångest och depression. Sammanfattar jag beteendet och ställa upp några typiska saker hon gör är det att:

    Tar snabbt beslut, ångrar sig några timmar senare.
    Sitter mycket med mobilen, blir väldigt lätt irriterad och får lätt ångest över trådar och diskussioner annat på facebook och internet. 
    Säger minst en gång om dagen att hon är trött.
    Ska alltid ha rätt, har hon inte det har hon "missuppfatta" det jag sagt. 
    Är slarvig i hemmet, dålig på att plocka undan, diska osv.
    Kan ibland inte svara på tilltal.
    Kan vara väldig engagerad i frågor .

    Detta är några av dem saker hon gör, nu till mitt stora problem. JAG mår dålig pga hennes beteende, det drabbar mig och det är jobbigt att vara i varje dag. Jag jobbar som vikare och pluggar 2 kurser på universitetet, tar även hand om 80% av hemmets sysslor. Detta kanske låter mycket men jag trivs bra med det jag gör och när jag är stressad och mår dålig säger alltid min sambo "det är för att du pluggar och jobbar" MEN det är inte därför. Det är för att jag alltid får dras med hennes oroligheter, jag får gå på helspänn oftast för att inte trigga igång något beteende som gör henne ledsen eller som hon får ångest för. Jag kan inte prata om vad som helst för att det kan få henne att få ångest och tänka på saker och då försvinna. Jag tänker ofta "kan jag göra så här eller kommer hon bli arg/ledsen då?". Tycker man något annat än henne slutar det ofta i skrik, jag har tyvärr börjat att ge med mig och inte argumentera för det jag tycker är rätt. MEN då bli hon irriterad på att jag inte säger allt som jag tycker och att jag inte säger emot osv, men jag ger hellre med mig än att börja bråka.