• Anonym (Rådvill)

    Hur skulle ni tänka i min jobbsituation?

    Jag står inför en omställning på grund av nedskärningar. Jag kommer att bli erbjuden ett jobb som jag är överkvalificerad för och som är sämre betalt. Jag får behålla min nuvarande lön under första året och därefter sänks den successivt. Jag tror att det kan bli upp till 3000-4000 i skillnad. Det är ett småintressant jobb men inget jag egentligen vill jobba med.

    Om jag säger nej till det jobbet så kommer jag att bli uppsagd. Under min uppsägningstid har jag i så fall möjlighet att gå kompetensutvecklingskurser inom ett yrke jag gärna vill arbeta med och har utbildning för men som behöver uppdateras.

    Jag skulle inte ha råd att betala för de här kurserna själv utan det är ett särskilt stöd som personer i omställning kan få. Jag skulle självfallet söka jobb under tiden men då blir det på den öpnna arbetsmarknaden som för alla andra. Jag är i medelåldern och inser att det kan bli tufft, även om jag har en del bra arbetslivserfarenheter.

    Det första alternativet skulle alltså innebära fast anställning direkt och jag skulle förstås kunna söka jobb under tiden. Det kan också innebära vissa erfarenheter som kan ge större chans till lite roligare jobb men fortfarande inte det jag helst vill göra.

    Det andra alternativet kan alltså innebära att jag ökar mina chanser att få den typ av jobb jag helst vill ha men det finns förstås inga garantier för att jag verkligen får ett jobb i den branschen.

    Jag har inga intentioner att gå på A-kassa utan kommer att söka aktivt medan jag utbildar mig. Fast det kan ju i värsta fall innebära att jag måste ta ett jobb som är ännu mindre kvalificerat och lägre betalt än det jag erbjuds nu.

    Jag är ensam försörjare för ett barn och då väger förstås tryggheten tungt men jag har långt kvar till pensionen och skulle någon gång vilja jobba med det jag tycker är roligt.

    Hur skulle ni tänka? Jag måste bestämma mig snart och det är inte helt enkelt så jag läser gärna era synpunkter.

  • Svar på tråden Hur skulle ni tänka i min jobbsituation?
  • Mom2be262

    Har du ekonomi nog att klara dig ett tag om det krisar skulle jag definitivt satsa på det su tycler är roligt! Även om det inte går vägen får du a-kassa i värsta fall! Men har du bra meriter borde de inte vara några problem :)

  • Anonym (Rådvill)
    Mom2be262 skrev 2019-03-20 11:37:42 följande:

    Har du ekonomi nog att klara dig ett tag om det krisar skulle jag definitivt satsa på det su tycler är roligt! Även om det inte går vägen får du a-kassa i värsta fall! Men har du bra meriter borde de inte vara några problem :)


    Tack för svar!

    Jag har inte direkt något sparande för egen del, bara till barnet, så det skulle bli tajt om tiden går och jag inte får något jobb. Hade jag varit ensam skulle jag inte ha tvekat men nu har jag en tonåring så det här med ekonomin är ett problem.

    Det är dessutom sannolikt men inte helt säkert att jag får gå kursena. Jag har bra meriter men inte för det jobbet jag helst vill ha. Det har jag ganska liten erfarenhet av.

    Det är inte helt lätt det här.
  • Mom2be262
    Anonym (Rådvill) skrev 2019-03-20 16:44:38 följande:

    Tack för svar!

    Jag har inte direkt något sparande för egen del, bara till barnet, så det skulle bli tajt om tiden går och jag inte får något jobb. Hade jag varit ensam skulle jag inte ha tvekat men nu har jag en tonåring så det här med ekonomin är ett problem.

    Det är dessutom sannolikt men inte helt säkert att jag får gå kursena. Jag har bra meriter men inte för det jobbet jag helst vill ha. Det har jag ganska liten erfarenhet av.

    Det är inte helt lätt det här.


    Kag förstår.. skulle du kunna ventilera med din tonåring? Säga att du har fått den här chansen men det kan innebära x vilket gör att vi kanske x (behöver snåla på kläder / smink / vad det nu är) om tonåringen nu är lite äldre... tänker att det kanske blir lättare på något sätt. Kan du annars kanske kolla med arbetsgivaren omkring kurserna och få lite mer information kring hur säkert det är att du kan gå? Och för att vara lite dramatisk, på dödsbädden har jag hört att man ångrar inte det man gjorde utan man ångrar det man inte gjort... men man ska inte sätta sig k jordens knipa för den sakens skull, såklart så jag förstår ditt dilemma... har du möjlighet att prata med chefen om allt?
  • Anonym (...)

    Jag hade nog tagit det lite säkrare jobbet, men det hänger egentligen på hur anställningsbar du är i övrigt.

    Är du rimligt säker på att det löser sig med jobb nån annanstans (att du i te hamnar i mångårig arbetslöshet) skulle jag nog satsat på Det roligare alternativet.

    Jag är lite av en trygghetsnarkoman.

Svar på tråden Hur skulle ni tänka i min jobbsituation?