• Anonym (Anonym)

    Gå till en annan vårdcentral utan att vara listad där ?

    Om man inte fått hjälp på sin vårdcentral där man vanligtvis är , kan man gå till en annan utan att tvunget vara listad där?

    Har min sjukskrivning på den vårdcentralen så därför vill jag helst inte byta. Men jag får ingen direkt hjälp där. De är otrevliga dessutom. En del av dem.

  • Svar på tråden Gå till en annan vårdcentral utan att vara listad där ?
  • Anonym (n)

    Sannolikt inte, om det inte är akuta händelser. Du får höra med dem. 

  • Anonym (Sara)

    Du kan gå till en annan vårdcentral och lista dig där och när besöket är klart kan du lista dig återigen på din vanliga vårdcentral. Jag brukar gå till lite olika vårdcentraler, aldrig varit problem att lista om sig.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-21 17:05:18 följande:

    Du kan gå till en annan vårdcentral och lista dig där och när besöket är klart kan du lista dig återigen på din vanliga vårdcentral. Jag brukar gå till lite olika vårdcentraler, aldrig varit problem att lista om sig.


    Aha okej, det går att lista om sig så lätt då? Känns som de blir sura för det men det kanske de inte blir då. Varför har du bytt ofta? Det kanske inte bara är jag som funderar på sånt här då.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-21 17:50:23 följande:

    Aha okej, det går att lista om sig så lätt då? Känns som de blir sura för det men det kanske de inte blir då. Varför har du bytt ofta? Det kanske inte bara är jag som funderar på sånt här då.


    Det spelar väl ingen roll om de skulle bli sura. Jag har gjort så några gånger och ingen har blivit sur. Jag gör så ibland (ca 3-4 gånger) när jag inte tycker jag får en tid tillräckligt fort. Alltså vid de tillfällen jag måste vänta flera veckor på att få komma. När jag ringer till en annan vårdcentral som jag inte är listad på och får en tid som jag vill ha, säger de bara att när jag kommer dit får jag lista mig där. Och sedan byter jag igen efter besöket. Jag bor i Stockholm. Kanske är svårare på andra orter?
  • Anonym (Jobbar på vc)

    Jag jobbar på vc som DSK, sitter en hel del och tar emot samtal, minst 4-5 olistade som ringer varje dag och vill komma. Kravet vi har då är att de listar sig hos oss.

    MEN någon med en pågående sjukskrivning skulle jag hänvisa att vända sig till den vc/läkare den går hos nu. Om det inte vore klockren sjukskrivning, tex brutet ben och arbetar som brandman.

    Tyvärr många som vill vara sjukskrivna utan anledning, och den typen av patienter vill läkarna verkligen inte ta emot.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-21 21:51:00 följande:

    Jag jobbar på vc som DSK, sitter en hel del och tar emot samtal, minst 4-5 olistade som ringer varje dag och vill komma. Kravet vi har då är att de listar sig hos oss.

    MEN någon med en pågående sjukskrivning skulle jag hänvisa att vända sig till den vc/läkare den går hos nu. Om det inte vore klockren sjukskrivning, tex brutet ben och arbetar som brandman.

    Tyvärr många som vill vara sjukskrivna utan anledning, och den typen av patienter vill läkarna verkligen inte ta emot.


    Sån är verkligen inte jag iallafall så det är lugnt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-21 18:57:51 följande:

    Det spelar väl ingen roll om de skulle bli sura. Jag har gjort så några gånger och ingen har blivit sur. Jag gör så ibland (ca 3-4 gånger) när jag inte tycker jag får en tid tillräckligt fort. Alltså vid de tillfällen jag måste vänta flera veckor på att få komma. När jag ringer till en annan vårdcentral som jag inte är listad på och får en tid som jag vill ha, säger de bara att när jag kommer dit får jag lista mig där. Och sedan byter jag igen efter besöket. Jag bor i Stockholm. Kanske är svårare på andra orter?


    Aha okej. Jo så kan det säkert vara. Men de har väl inget att bli sura för heller egentligen så sätt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-21 21:51:00 följande:

    Jag jobbar på vc som DSK, sitter en hel del och tar emot samtal, minst 4-5 olistade som ringer varje dag och vill komma. Kravet vi har då är att de listar sig hos oss.

    MEN någon med en pågående sjukskrivning skulle jag hänvisa att vända sig till den vc/läkare den går hos nu. Om det inte vore klockren sjukskrivning, tex brutet ben och arbetar som brandman.

    Tyvärr många som vill vara sjukskrivna utan anledning, och den typen av patienter vill läkarna verkligen inte ta emot.


    Det handlar dessutom inte om sjukskrivningen ändå.

    Att uttala sig så dom du gjorde är rätt dumt. Precis som att det andra är sjukskrivna för inte gäller. Du har väl ingen aning om vad jag är sjukskriven för. Har flertal ggr försökt jobba till och med. Läkaren har sagt till mig att inte göra det. Så du behöver inte berätta sänt för mig iallafsll.
  • Anonym (XYZ)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-21 21:51:00 följande:

    Jag jobbar på vc som DSK, sitter en hel del och tar emot samtal, minst 4-5 olistade som ringer varje dag och vill komma. Kravet vi har då är att de listar sig hos oss.

    MEN någon med en pågående sjukskrivning skulle jag hänvisa att vända sig till den vc/läkare den går hos nu. Om det inte vore klockren sjukskrivning, tex brutet ben och arbetar som brandman.

    Tyvärr många som vill vara sjukskrivna utan anledning, och den typen av patienter vill läkarna verkligen inte ta emot.


    Alltså bryter ni mot lagen, olistade har samma rättigheter till vård.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-21 21:51:00 följande:

    Jag jobbar på vc som DSK, sitter en hel del och tar emot samtal, minst 4-5 olistade som ringer varje dag och vill komma. Kravet vi har då är att de listar sig hos oss.

    MEN någon med en pågående sjukskrivning skulle jag hänvisa att vända sig till den vc/läkare den går hos nu. Om det inte vore klockren sjukskrivning, tex brutet ben och arbetar som brandman.

    Tyvärr många som vill vara sjukskrivna utan anledning, och den typen av patienter vill läkarna verkligen inte ta emot.


    Vet du vad det handlar om? Panikångest i flera timmar så jag bara ligger och gråter och skakar. Hjärtat går i 200. Får feber av det också. Yr ständigt och frånvarande i huvudet så det känns som jag är full. Men du tycker väl msn ska jobba ändå antagligen när du uttalar dig om det innan du ens vet nåt. Vilket sätt. Ledsen blir man ska du veta.
  • Anonym (Jobbar på vc)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-03-22 06:57:05 följande:

    Vet du vad det handlar om? Panikångest i flera timmar så jag bara ligger och gråter och skakar. Hjärtat går i 200. Får feber av det också. Yr ständigt och frånvarande i huvudet så det känns som jag är full. Men du tycker väl msn ska jobba ändå antagligen när du uttalar dig om det innan du ens vet nåt. Vilket sätt. Ledsen blir man ska du veta.


    Nu generaliserade jag och avsikten var inte att peka på dig utan ge exempel hur det fungerar. Som vi alla vet är försäkringskassan mycket stränga kring sjukskrivningar, och byte av läkare och vårdcentral mitt i en sjukskrivning är ej att rekommendera. Dessutom låter det inte som att dina besvär är nytillkomna, och då är det kanske bättre att fortsätta hos samma läkare som känner till dig.

    Helt ärligt, om jag skulle sätta upp en helt ny patient till en läkare, och i kommentaren om vad besöket gäller skriva fortsatt sjukskrivning, ev ångestdämpande medicin, skulle de antagligen meddela mig att patienten får gå dit den är listad. Detta är inte vad jag tycker utan vad läkarna vill.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-22 09:14:24 följande:

    Nu generaliserade jag och avsikten var inte att peka på dig utan ge exempel hur det fungerar. Som vi alla vet är försäkringskassan mycket stränga kring sjukskrivningar, och byte av läkare och vårdcentral mitt i en sjukskrivning är ej att rekommendera. Dessutom låter det inte som att dina besvär är nytillkomna, och då är det kanske bättre att fortsätta hos samma läkare som känner till dig.

    Helt ärligt, om jag skulle sätta upp en helt ny patient till en läkare, och i kommentaren om vad besöket gäller skriva fortsatt sjukskrivning, ev ångestdämpande medicin, skulle de antagligen meddela mig att patienten får gå dit den är listad. Detta är inte vad jag tycker utan vad läkarna vill.


    Aha okej jo i och för sig. Jag missförstod dig då.

    Nä, det jag ville prata med andra om var helt annat gällande fukderingar om sköldkörtel. Men det kanske ändå är dumt då.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Jobbar på vc) skrev 2019-03-22 09:14:24 följande:

    Nu generaliserade jag och avsikten var inte att peka på dig utan ge exempel hur det fungerar. Som vi alla vet är försäkringskassan mycket stränga kring sjukskrivningar, och byte av läkare och vårdcentral mitt i en sjukskrivning är ej att rekommendera. Dessutom låter det inte som att dina besvär är nytillkomna, och då är det kanske bättre att fortsätta hos samma läkare som känner till dig.

    Helt ärligt, om jag skulle sätta upp en helt ny patient till en läkare, och i kommentaren om vad besöket gäller skriva fortsatt sjukskrivning, ev ångestdämpande medicin, skulle de antagligen meddela mig att patienten får gå dit den är listad. Detta är inte vad jag tycker utan vad läkarna vill.


    Så det var mest att jag bara ville prata med någon annan. Se vad de säger.
  • Anonym (n)
    sugarfree skrev 2019-03-21 13:40:05 följande:

    Absolut, men du kommer få betala mer än om du vore listad. Kolla deras hemsida! :)


    Så är det inte. Listade har inte lägre pris!
  • sugarfree
    Anonym (n) skrev 2019-03-22 12:23:43 följande:

    Så är det inte. Listade har inte lägre pris!


    Som personen ovan mig skrev så är det åtminstone så i västra Götaland, jag tog för givet att det var så på fler platser.
  • syntharen
    Anonym (n) skrev 2019-03-22 12:23:43 följande:

    Så är det inte. Listade har inte lägre pris!


    I Region Skåne är det så.
Svar på tråden Gå till en annan vårdcentral utan att vara listad där ?