• Leeno

    Hur länge smittar magsjuka?

    Min dotter kräktes i torsdagsnatt och jag trodde att jag lyckats komma undan men nu kräktes jag idag. Kan det verkligen vara samma sak? Det har gått 5 dagar, tar det verkligen så långt tid att smitta?

  • Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka?
  • Mantrasina

    Det beror helt på vad det är som orsakat magsjukan. Det finns massor olika bakterier och virus som ger magsjuka, en del har längre inkubationstid än andra. 

  • modsey
    Leeno skrev 2019-03-20 15:30:04 följande:

    Min dotter kräktes i torsdagsnatt och jag trodde att jag lyckats komma undan men nu kräktes jag idag. Kan det verkligen vara samma sak? Det har gått 5 dagar, tar det verkligen så långt tid att smitta?


    Oftast går det snabbare men det kan absolut ta 5 dagar och mer också.
  • Babymama

    Om ni inte lyckades göra rent ordentligt där din dotter kräktes så kan faktiskt magsjukevirus av typ calici leva i månader (ja!) på ytor. De är oerhört livskraftiga. Så man måste tvätta allt med klorin egentligen för att döda av viruspartiklarna.

    Din dotter kan alltså kräkas torsdag natt och du blir inte smittad då, men flera veckor senare råkar du röra vid ett ställe där hon kräkts där ni inte rengjort tillräckligt noga, och du kan du bli sjuk. Jäkligt trist! Krya på dig!

Svar på tråden Hur länge smittar magsjuka?