• Anonym (VAGir­l)
    Äldre 20 Mar 20:29
    1640 visningar
    29 svar
    +3
    29
    1640

    Jag önskar att mina barn fick svensk skolmat

    Så lustigt det kan vara. När jag gick i skolan hatade jag maten. Det var äckligt, dåligt, vill inte ha, ibland tvång att äta upp beroende på vem som var lunchvakt. Men. 

    Jag har insett, efter 5 år med barn i skolan i Virginia USA, hur nyttig skolmaten i Sverige var. Alltid fräscha grönsaker, alltid nyttig i grundtanken, säkert också egentligen ganska god, det stora felet är nog att ungar som jag är bortskämda. Den har säkert blivit bättre också.

    Värna om er skolmat, Sverige. På ytan kan det se kul ut för en 7-16-åring att det är pizza till frukost och cheeseburgare till lunch var och varannan dag och att de kallar pommes frites för grönsaker, men i längden blir det mindre bra.

  • Svar på tråden Jag önskar att mina barn fick svensk skolmat
  • Äldre 20 Mar 20:32
    #1

    Så sanna ord!

    // En finländare som är stolt över vår skolmat

  • Anonym (VAGir­l) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 20:39
    #2
    Panduro skrev 2019-03-20 20:32:33 följande:

    Så sanna ord!

    // En finländare som är stolt över vår skolmat


    Roligt att Finland också har bra skolmat. Vad får ni där?
  • Anonym (Flipp­er)
    Äldre 21 Mar 04:19
    #3

    Mina ungar går i skola i Australien. Här finns över huvud taget ingen skollunch eller cafeteria eller nånting. Allt de ska äta under dagen måste tas med hemifrån varje dag. 

  • Äldre 21 Mar 04:28
    #4
    +2

    Vad är det för slags mat ni får där? Jag har sett och hört en del om den amerikanska skolmaten och det verkar ganska sjukt på flera plan men jag har aldrig haft möjlighet att fråga en person med förstahandsupplevelser :) Genom både beskrivningar och bilder har jag fått uppfattningen att det är ganska mycket "skräpmat" som innehåller onyttigheter och har ganska taskigt näringsvärde, dåligt med grönsaker, och dessutom verkar det som att man på vissa håll får någon sötsak till maten också??? Och ibland typ söt juice eller sötad smaksatt mjölk istället för vanlig mjölk eller vatten. (På besök i USA har jag själv märk att det som säljs som "juice" ofta snarare är saft, det är sjukt sött och de gånger jag tänkt ta mig en apelsinjuice till frukost någonstans så kan jag genast konstatera att det är väldigt långt ifrån 100% färskpressade apelsiner så att säga) Om du har några exempel på vilka måltider som serveras vore det jättekul!

  • Äldre 21 Mar 06:24
    #5
    Anonym (VAGirl) skrev 2019-03-20 20:39:05 följande:

    Roligt att Finland också har bra skolmat. Vad får ni där?


    Vi får helt vanlig husmanskost+(knäcke)bröd och mjölk. Barn med särskilda matbehov, typ vegetarianer, får specialkost. :)

    Tycker det är helt befängt att det är så få länder förunnat med gratis och varm skolmat.
  • Äldre 21 Mar 11:19
    #6

    Här i Grekland får de ingen skolmat alls, man måste ta med hemifrån. Det är så mycket man klagade på när man bodde i Sverige som man nu insett var en lyx. Jag skäms verkligen när jag tänker på hur bortskämd man var. Och att det aldrig var nån heller som sa att jag ska vara glad att jag har skolmat? Skönt för föräldrarna också som har ett ansvar mindre, här känns det som att man står och lagar mat hela tiden. Åh Sverige...du vet inte hur bra du har det och det är så synd

  • Äldre 21 Mar 11:31
    #7

    Jag håller helt med. I vår skola i Kanada måste man skicka med lunch, eller ta hem barnen på lunch, och det suger fett. Inte då bara för att jag måste packa och laga luncher varje morgon utan för att det blir sådan fantastisk variation på kvaliteten på luncherna: från ambitiösa, välbalanserade ekologiska bentoboxar till lunchables (färdigpackade luncher med skräpmat och en otroligt lång hållbarhet) till kanske inget alls.
    Höjdpunkten är pizza day, en gång i månaden när man kan få köpa en pizza slice och vinsten går till att samla in pengar till skolan. 

    Den svenska skollunchen är en otroligt bra social utjämnare som ger alla barn åtminstone ett näringsrikt mål mat om dagen. Här är en till som uppskattar den väldigt mycket i efterskott!!

  • Äldre 21 Mar 11:57
    #8

    Jag sällar mig till de som hyllar skolmaten i efterhand! Där och då åt jag extremt dåligt och tyckte självklart bara om några få rätter men det fanns alltid mjölk och knäcke att äta.

    Dotterns skola (elever och föräldrar) gnäller mycket på deras mat. Undrar dock vad för krav en del har som kommer med kommentarer som:
    -Det är så konstig mat, mycket grytor och sånt.

    När blev gryta konstigt?!

  • Anonym (VAGir­l) Trådstartaren
    Äldre 21 Mar 16:56
    #9
    BMHSG skrev 2019-03-21 04:28:23 följande:

    Vad är det för slags mat ni får där? Jag har sett och hört en del om den amerikanska skolmaten och det verkar ganska sjukt på flera plan men jag har aldrig haft möjlighet att fråga en person med förstahandsupplevelser :) Genom både beskrivningar och bilder har jag fått uppfattningen att det är ganska mycket "skräpmat" som innehåller onyttigheter och har ganska taskigt näringsvärde, dåligt med grönsaker, och dessutom verkar det som att man på vissa håll får någon sötsak till maten också??? Och ibland typ söt juice eller sötad smaksatt mjölk istället för vanlig mjölk eller vatten. (På besök i USA har jag själv märk att det som säljs som "juice" ofta snarare är saft, det är sjukt sött och de gånger jag tänkt ta mig en apelsinjuice till frukost någonstans så kan jag genast konstatera att det är väldigt långt ifrån 100% färskpressade apelsiner så att säga) Om du har några exempel på vilka måltider som serveras vore det jättekul!


    Hej!

    Idag serverar skolan mina barn går på

    Frukost, barnen får välja mellan
    Eggo minivåfflor
    Mozzarellasticks inbakade i cornflakes
    Fruktsallad med yoghurtparfait
    Frukostmuffins

    Till det får de välja en eller två av:
    Färsk frukt som är i säsong
    Fruktsallad
    Fruktjuice av blandade frukter

    Och så får de välja mellan om de vill ha mjölk med 1% fett eller om de vill ha smaksatt mjölk som är fettfri.

    Mina barn äter frukost hemma men jag tänkte att även frukosten i skolan kunde vara intressant.

    Till lunch idag får de välja mellan:
    Salisbury steak med vitt bröd till
    Kycklingnuggets med dippsås och vitt bröd till
    Kycklingburgare
    Grilled cheese sandwich

    Till lunchen får de välja 1-2 grönsaker av:
    Potatismos
    Kryddade gröna bönor
    Romansallat i vinägrätt
    Minimorötter

    De får också välja 1 frukt samma som på morgonen men juicen är utbytt mot parfait

    Och så får de välja mjölk samma som på morgonen.
  • Äldre 21 Mar 17:10
    #10
    Anonym (VAGirl) skrev 2019-03-21 16:56:10 följande:

    Hej!

    Idag serverar skolan mina barn går på

    Frukost, barnen får välja mellan

    Eggo minivåfflor

    Mozzarellasticks inbakade i cornflakes

    Fruktsallad med yoghurtparfait

    Frukostmuffins

    Till det får de välja en eller två av:

    Färsk frukt som är i säsong

    Fruktsallad

    Fruktjuice av blandade frukter

    Och så får de välja mellan om de vill ha mjölk med 1% fett eller om de vill ha smaksatt mjölk som är fettfri.

    Mina barn äter frukost hemma men jag tänkte att även frukosten i skolan kunde vara intressant.

    Till lunch idag får de välja mellan:

    Salisbury steak med vitt bröd till

    Kycklingnuggets med dippsås och vitt bröd till

    Kycklingburgare

    Grilled cheese sandwich

    Till lunchen får de välja 1-2 grönsaker av:

    Potatismos

    Kryddade gröna bönor

    Romansallat i vinägrätt

    Minimorötter

    De får också välja 1 frukt samma som på morgonen men juicen är utbytt mot parfait

    Och så får de välja mjölk samma som på morgonen.


    Vad är det för fel på den här maten? Önskar att mina barn hade möjligheten att få sån här skolmat i Grekland
Svar på tråden Jag önskar att mina barn fick svensk skolmat