• Anonym (Änkan)

    Köpa hus eller bo kvar i hyresrätt?

    Vilket är smartast långsiktigt?

  • Svar på tråden Köpa hus eller bo kvar i hyresrätt?
  • Anonym (E)

    Menar du ekonomiskt? Finns inga garantier.

    Annars kan man ju fråga sig, hur vill jag bo och var vill jag bo, hur mkt tid vill jag lägga på mitt boende, vill jag ha nära grannar.

  • Kjell2
    Anonym (Änkan) skrev 2019-03-20 20:45:06 följande:

    Vilket är smartast långsiktigt?


    Första valet blir väl hus, radhus  eller lägenhet. Därefter ägandeform;eget, brf eller hyres.

    Sen får man väl se över sina ekonomiska förutsättningar, preferenser och riskhantering.


  • Anonym (L)
    Anonym (Änkan) skrev 2019-03-20 20:45:06 följande:

    Vilket är smartast långsiktigt?


    Det känns som en väldigt bred fråga. Är det äga eller hyra du jämför? Eller hus vs lägenhet?
    Äga eller hyra beror på marknad, var du bor, om du har råd..
    Hus eller lägenhet handlar ju helt om vad du själv trivs i. Vill du sköta trädgård tex? Det tillkommer ju väldigt mycket mer i ett hus som ska skötas jämfört med lägenhet, även bostadsrätt. Byte av tak och sådant som behöver fixas med mer eller mindre jämna mellanrum.
  • uhsumkat

    Det finns inga garantier.
    Hus och ägande kan vara mest lönsamt men det kan också bli stora förluster.

  • Anonym (realist)

    Går inte att svara på en sådan bred fråga.

    Som andra nämnt handlar det om läge, typ av bostad samt dina ekonomiska förutsättningar och tidsaspekter.

    1, läge, vart i landet bor du, påverkar om det är en bra investering eller inte.
    2, hyresrätt och vila är extremerna av varandra. Om du flyttar till vila har du ork och vilja att sköta allt som du inte behöver göra när du bor i lägenhet?
    3. hur ser din ekonomi ut, behöver du ta lån i så fall hur stor del, samt har du pengar i buffert för att hantera alla outförda kostnader du kan få i hus.
    4. Vad är det för tidsaspekt, Har du tankar på att flytta någon gång?

    Liten jämförelse. Säg att du skulle ställa "frågan ska jag ha en bil"
    går inte heller att svara på innan du kommer med mera info.

    1, vilket behov har du
       Skulle det vara bättre att åka taxi de få gånger du behöver utöver det kollektivt.
       Eller behöver/vill du ha tillgång till bil ofta.

    2. Ägande, ska du leasa, köpa på avbetalning eller köpa och betala av hela bilen direkt.
       Här kommer du till dina möjligheter, billigast är det absolut att köpa bilen               kontakt. Men hur många har dessa pengar.

  • Anonym (E)

    Detta är ett vanligt problem här på FL. Man startar en tråd, ber om åsikter/synpunkter, men svarar inte själv. Beter folk sig likadant IRL? Slänger ur sig en fundering och sedan när folk svarar så sitter man bara tyst?

  • Anonym (Änkan)
    Anonym (E) skrev 2019-03-22 13:34:56 följande:

    Detta är ett vanligt problem här på FL. Man startar en tråd, ber om åsikter/synpunkter, men svarar inte själv. Beter folk sig likadant IRL? Slänger ur sig en fundering och sedan när folk svarar så sitter man bara tyst?


    Eller så är man inte inne så ofta på nätet utan mer ute irl.

    Jag tänker att hus kan vara en bra investering för barnen . Samtidigt drar det med sig kostnader man inte har om man hyr.

    Men man betalar ju åt sig själv...

    Svårt att veta
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Änkan) skrev 2019-03-22 22:00:25 följande:

    Eller så är man inte inne så ofta på nätet utan mer ute irl.

    Jag tänker att hus kan vara en bra investering för barnen . Samtidigt drar det med sig kostnader man inte har om man hyr.

    Men man betalar ju åt sig själv...

    Svårt att veta


    Ok men varför startade du tråden då? Om du inte är intresserad av svaren?
  • Anonym (E)
    Anonym (Änkan) skrev 2019-03-22 22:00:25 följande:
    Eller så är man inte inne så ofta på nätet utan mer ute irl.

    Jag tänker att hus kan vara en bra investering för barnen . Samtidigt drar det med sig kostnader man inte har om man hyr.

    Men man betalar ju åt sig själv...

    Svårt att veta
    Jag tycker inte att ska se sitt  boende som en investering för barnen. 

    Ja, varför tog du inte diskussionen IRL då? 
Svar på tråden Köpa hus eller bo kvar i hyresrätt?