• Äldre 20 Mar 20:54
    1309 visningar
    13 svar
    13
    1309

    Min bästa vän blir min chef

    Jag har sedan 7 år tillbaka en otroligt nära vän, en sådan bästa vän jag tänker att alla drömmer om. Vi pratar dagligen utan uppehåll - om precis allt. Vi delar våra livshemligheter, sådant inte ens våra partners vet om. Vi skrattar, gråter, flamsar och jobbar ihop - och höjer livskvaliteten påtagligt för varandra. 
    Vi har arbetet ihop i många år, och vänskapen har stärkts av det, även om vi till största delen håller den på privat plan.
    Vi skulle båda ringa varandra i fösta hand om livet kraschade, om det så var mitt i natten. vi har tom kolla på varandras menscyklar, fastän vi är 45+.

    Nu kommer hon troligast att bli chef över min sektion, och knäppt nog efter ett förslag på omorganisation av vår verksamhet. Problemet är att vi tidigare lyckats parera bort att hamna som chef och underställd, just för att det varesig skall bli problem på jobbet eller i vår relation. Vi är inte bara polare eller bra kollegor, utan riktiga bästa vänner. 

    Nu blir det svårare. Jag vill helst ha samma chef som arbetsgruppen, men helst vill vi ju inte vara chef/underställd.

    Har någon erfarenheter eller några råd att ge?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-20 20:56
    Menade att skriva att jag gav ett förlag på omorganisation, vilket gick igenom och gjorde henne till chef över vår sektion.

  • Svar på tråden Min bästa vän blir min chef
  • Äldre 20 Mar 20:58
    #1

    På min arbetsplats uppstod en liknande situation. Man löste det på så sätt att chefen arbetsledde det dagliga arbetet men allt övrigt (medarbetarsamtal, lön etc) låg på en annan chef. Jag tror att upplägget i det här fallet blev lyckat, men det finns ju inga garantier. Jag hade känt mig väääldigt obekväm med situationen, så jag förstår dig :(

  • Äldre 20 Mar 21:28
    #2

    Jag fick en kompis som chef en period. Vi var inte så nära som ni verkar vara, men hade känt varandra länge, gjort många resor ihop etc. Det blev lite konstigt. Vi fick gå in i yrkesroller i jobbet, och försöka skilja det från det privata.

  • Äldre 20 Mar 21:44
    #3

    Min bästa vän blev min chef för några år sedan, och det blev inga problem. Vi har alltid hållit jobbet och vänskapen separat, så det var ingen skillnad.

  • Anonym (Ll)
    Äldre 21 Mar 06:04
    #4

    Vi är just under 30 och min man blev chef över sin bästa vän sen barndomen. De är inte så goda vänner idag tyvärr då vännen inte skötte sitt jobb och det blev en väldigt jobbig situation för min man.

  • GGN
    Äldre 21 Mar 06:35
    #5
    EmberEyes skrev 2019-03-20 21:44:32 följande:

    Min bästa vän blev min chef för några år sedan, och det blev inga problem. Vi har alltid hållit jobbet och vänskapen separat, så det var ingen skillnad.


    Samma här. Jag hade min sambo som chef och vi har väldigt olika ledarstilar... Det gick bra ändå för vi kunde skilja på saker.
  • Anonym (allsi­ndar)
    Äldre 21 Mar 06:54
    #6

    Men varför föreslog du att hon skulle va chef då, om du egentligen inte tyckte det är en bra idé? Låter jättekonstigt.

  • Anonym (Nej)
    Äldre 21 Mar 07:07
    #7

    Jag har jättedåliga eftarenheter av att bli ?chef? över sin vän. Jag jobbade ihop med en av mina bästa vänner och hon fixade inte alls att jag klev upp ett steg i hierakin. Bara att jag blev delägare före henne var en utmaning. Sen bytte jag jobb och erbjöd henne att följa med och på den arbetsplatsen spårade det ur helt. Och då hade vi ändå ordnat att det var affärsområdeschefen som skulle löneförhandla och ha medarbetarsamtal med henne. Hon betedde sig hemskt illa på så många sätt, och idag varken umgås eller arbetar vi ihop.

  • Äldre 21 Mar 07:59
    #8
    Anonym (allsindar) skrev 2019-03-21 06:54:05 följande:

    Men varför föreslog du att hon skulle va chef då, om du egentligen inte tyckte det är en bra idé? Låter jättekonstigt.


    Hon föreslog en omorganisation, inte att bästa vännen skulle bli chef.
  • Glinda från Oz
    Äldre 21 Mar 08:06
    #9
    Anonym (allsindar) skrev 2019-03-21 06:54:05 följande:

    Men varför föreslog du att hon skulle va chef då, om du egentligen inte tyckte det är en bra idé? Låter jättekonstigt.


    Kanske för att ts inte ville sabba sin väns karriär.
  • Äldre 21 Mar 08:17
    #10

    Jag jobbade i några år i en grupp som bestod av chefen (en av mina bästa vänner), två som var överordnade mig (min man plus en av mina bästa vänner) plus jag och en god vän på samma nivå. Det var aldrig problem och vi hade det jättekul ihop, mycket skratt och flams, och massor av hårt jobb.

  • Anonym (Inte lätt)
    Äldre 21 Mar 10:51
    #11

    Jag blev chef för en av mina närmsta vänner för många år sedan.... Dessvärre trodde han att det innebar att han fick agera som han ville och att regler inte gällde honom. Slutade med att han efter flera tillsägelser fick sparken.... 

  • Anonym (Helga­)
    Äldre 21 Mar 11:21
    #12
    +1

    Jag har haft min pappa som chef i många år. Vi tog på oss en yrkesroll på arbetet och var oss själva privat. Funkade utmärkt.

    Det jobbiga var att de anställda/mina arbetskamrater kunde vara riktiga ögontjänare när min pappa var borta och det blev en svår sits för mig att hantera och medla.

    Har även jobbat i en grupp där vi alla blev superbra vänner. Alla utom en person. Stackars henne. Vi gjorde alltid vårt jobb men vi fuskade en del med stämpelklockan och rasterna.

  • Äldre 21 Mar 16:56
    #13
    Glinda från Oz skrev 2019-03-21 08:06:18 följande:

    Kanske för att ts inte ville sabba sin väns karriär.


    Helt rätt.

    Hon är min allra bästa vän, och jag tror uppriktigt att hon skulle göra just det jobbet fenomenalt, och dessutom passar det bättre ihop med hennes övriga uppgifter än det hon nu gör. Nu är hon väldigt stressbelastad och trött.

    För verksamheten hade denna förändring också varit bra.

    Jag bryr mig om henne! Man kan inte enbart tänka på sig själv.

    Vi önskar givetvis inte att vara chef/underställd, men det får ju lösa sig...
Svar på tråden Min bästa vän blir min chef