• Anonym (TeEs)
    Äldre 20 Mar 20:58
    52 visningar
    20 svar
    20
    52

    Förskolans kommentar

    Idag när min man hämtade barnen på förskolan så säger pedagogerna på stora flickans avd att allt varit bra men att hon inte åt så mkt frukost idag och la till ?det är ingen stor grej men det är bra om ni meddelar oss att barnen redan ätit frukost när de kommer så vi inte tvingar i barnen frukost?.

    Tyckte det var märkligt. De smsade mig o meddelade att hon inte ätit så mkt varpå jag svarade: kan hända att hon inte var superhungrig, hon åt ett ägg hemma eftersom de vaknade så tidigt idag?. Jag glömde meddela detta till fsk, för i min värld är inte ett ägg kl 05.45 frukost. Men så är inte min tös jättestor i maten så ett ägg kan stilla värsta hungern ett tag men minst en macka o lite fil brukar hon få i sig när hon äter ägg också. Första gången de äter frukost på förskolan.

    Måste man verkligen meddela sånt? Det är ju en annan femma om de faktiskt ätit en ordentlig frukost o man tänker att de inte behöver äta på fsk. Men ett ägg? Jag tror dessutom att det faktum att det var första gången de åt där är det som gjort att hon inte åt så mkt. Inte pga ägget. Utan att det var lite nytt att äta frukost där.

    Brukar annars meddela om de sovit dåligt etc eller annat specifikt. Men tänkte inte alls på ägget i den kaos som var när jag skulle lämna med massa föräldrar och gråtande barn o pedagogerna hade fullt upp med frukosten och kom inte ens och tog emot barnen. Så jag sa det viktigaste. Dvs kass natt, dålig sömn. Bra om hon vilar där efter lunch för att orka (brukar annars inte sova där).

  • Svar på tråden Förskolans kommentar
  • Anonym (nnn)
    Äldre 20 Mar 21:03
    #1

    äsch, det var som sagt ingen frukost. Inget att bry sig om 

  • Äldre 20 Mar 21:51
    #2

    Jag är rädd att jag inte förstår problemet.
    Menar du att det är problematiskt att dagis tycker att ett ägg är frukost och att din definition på frukost är "fil och macka"?

  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 21:55
    #3
    EmberEyes skrev 2019-03-20 21:51:34 följande:

    Jag är rädd att jag inte förstår problemet.

    Menar du att det är problematiskt att dagis tycker att ett ägg är frukost och att din definition på frukost är "fil och macka"?


    Min definition på frukost är iaf definitivt mer än ett ägg. Helst ägg, fil och macka. Alternativt gröt och ägg. Medan deras verkar vara ett ägg och att jag borde informerat dom om det så att de inte försökte tvinga i henne frukost. Varför tvinga oavsett? Varesig hon ätit en hel hotellfrukost, ett ägg eller inte ätit nägot alls? Klart jag vill att hon ska äta där men man kan ju inte tvinga i henne. Kanske ge lite extra frukt sen vid 9 liksom o hoppas på att lunchen blir bättre och i annat fall meddela oss att hon ej ätit så bra idag så att vi kanske kan kompensera upp det hemma.

    Ibland har de ju helt enkelt inte någon aptit. Såna dagar finns.
  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 21:57
    #4
    EmberEyes skrev 2019-03-20 21:51:34 följande:

    Jag är rädd att jag inte förstår problemet.

    Menar du att det är problematiskt att dagis tycker att ett ägg är frukost och att din definition på frukost är "fil och macka"?


    Mao, är det något som ska informeras. ?Hej här kommer Stina till frukosten men hon har ätit ett ägg hemma för 1,5 timme sedan så ni vet??
  • Anonym (Tant Hedvig­)
    Äldre 20 Mar 22:04
    #5

    Ts, det här är ingen stor sak. Det spelar ingen roll om vad du kallar frukost eller vad förskolan anser vara frukost.

    Det förskolan helt enkelt vill veta är om dottern har ätit hemma eller inte och ett ägg i den åldern är faktiskt väldigt mättande.
    De behöver inte veta vad dottern ätit utan bara att hon ätit så de vet och de inte behöver "truga" i henne mat vid frukosten för de är oroliga för att hon inte skall orka med och bli trött och hängig annars.
    Gör ingen affär av det här ts.
    Förskolan vill veta så de kan försöka se till att ditt barn får en bra dag på förskolan.

  • Äldre 20 Mar 22:10
    #6

    Som sagt, jag förstår inte problemet.
    Kanske du och pedagogerna ska boka in ett möte där ni pratar igenom vilken info de förväntar sig av dig, och vilken info du förväntar dig av dem, och få något konstruktivt ur situationen istället för att fundera över ett ägg och rapporteringsplikten kring det?

  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:11
    #7
    Anonym (Tant Hedvig) skrev 2019-03-20 22:04:22 följande:

    Ts, det här är ingen stor sak. Det spelar ingen roll om vad du kallar frukost eller vad förskolan anser vara frukost.

    Det förskolan helt enkelt vill veta är om dottern har ätit hemma eller inte och ett ägg i den åldern är faktiskt väldigt mättande.

    De behöver inte veta vad dottern ätit utan bara att hon ätit så de vet och de inte behöver "truga" i henne mat vid frukosten för de är oroliga för att hon inte skall orka med och bli trött och hängig annars.

    Gör ingen affär av det här ts.

    Förskolan vill veta så de kan försöka se till att ditt barn får en bra dag på förskolan.


    Jo, det har du rätt i och jag kommer ju inte lägga tid på att fråga dom vad de menar. Bara kände när jag kom hem från jobb o maken sa det att det kändes som man måste delge fsk ALLT.

    Lite ny i fsk världen då vi haft vår äldsta hemma med oss till ganska nyligen. Så jag tänkte har jag missat något.

    De her informerat oss om att gärna meddela om barnen äter frukost hemma så att de vet. Men ett ägg tänkte inte jag alls på. I synnerhet inte ett ägg som åts 5.45 och de äter frukost på förskolan 7.30.

    Efter en krånglig natt där barnen varit vakna från 5 så kändes det som ett ägg åtminstone vore bra till de får frukost där.
  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:14
    #8
    EmberEyes skrev 2019-03-20 22:10:55 följande:

    Som sagt, jag förstår inte problemet.

    Kanske du och pedagogerna ska boka in ett möte där ni pratar igenom vilken info de förväntar sig av dig, och vilken info du förväntar dig av dem, och få något konstruktivt ur situationen istället för att fundera över ett ägg och rapporteringsplikten kring det?


    Ett möte?

    Problem är det inte. Så seriöst tar jag inte familjeliv att jag skriver ner problem här som bör tas med de parter som är inblandade i det eventuella problemet. Mer en fundering kring hur det ser ut ute på landets förskolor. Vad kräver pedagogerna osv.
  • Anonym (Jhhh)
    Äldre 20 Mar 22:15
    #9

    Som hon sa: det är ingen stor grej.

  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:17
    #10
    Anonym (Jhhh) skrev 2019-03-20 22:15:28 följande:

    Som hon sa: det är ingen stor grej.


    Men tillräckligt stor för att nämna det och vilja ha rapportering om det?
  • Anonym (Fsk-l­ärare)
    Äldre 20 Mar 22:18
    #11

    Vi vill gärna veta om barnen ätit hemma för att då är det ingen mening att ?truga? om hen inte äter och det är inte heller nån mening att fundera över om det är nån magsjuka/feber på gång.

    Sen ett ägg gör väl varken till eller från, men ibland har vi funderat i onödan på att ett barn plötsligt inte äter.

  • Äldre 20 Mar 22:18
    #12
    Anonym (TeEs) skrev 2019-03-20 22:14:27 följande:
    Ett möte?

    Problem är det inte. Så seriöst tar jag inte familjeliv att jag skriver ner problem här som bör tas med de parter som är inblandade i det eventuella problemet. Mer en fundering kring hur det ser ut ute på landets förskolor. Vad kräver pedagogerna osv.
    Eftersom du blåser upp det hela på det sättet du gjort i tråden tyckte jag det var ett konstruktivt råd. Självklart behöver du inte ha ett möte om du inte vill. Tungan ute
  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:25
    #13
    EmberEyes skrev 2019-03-20 22:18:53 följande:

    Eftersom du blåser upp det hela på det sättet du gjort i tråden tyckte jag det var ett konstruktivt råd. Självklart behöver du inte ha ett möte om du inte vill.


    Gillar mest att skriva. Och formulera mig i 28 meningar helt i onödan egentligen haha därför ser det väl mer seriöst och uppblåst än vad jag menar der
  • Anonym (Jhhh)
    Äldre 20 Mar 22:25
    #14
    Anonym (TeEs) skrev 2019-03-20 22:17:34 följande:

    Men tillräckligt stor för att nämna det och vilja ha rapportering om det?


    Lyssna på fsk-läraren ovan så har du förklaringen.

    Blåser du upp allt på det där viset? Verkar jobbigt.
  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:29
    #15
    Anonym (Jhhh) skrev 2019-03-20 22:25:55 följande:

    Lyssna på fsk-läraren ovan så har du förklaringen.

    Blåser du upp allt på det där viset? Verkar jobbigt.


    Inte alls.

    Inte det minsta faktiskt.
  • Anonym (TeEs) Trådstartaren
    Äldre 20 Mar 22:34
    #16
    Anonym (Fsk-lärare) skrev 2019-03-20 22:18:07 följande:

    Vi vill gärna veta om barnen ätit hemma för att då är det ingen mening att ?truga? om hen inte äter och det är inte heller nån mening att fundera över om det är nån magsjuka/feber på gång.

    Sen ett ägg gör väl varken till eller från, men ibland har vi funderat i onödan på att ett barn plötsligt inte äter.


    Fullt rimligt och det har vi fått info om att meddela dom.

    Ett ägg känns dock inte som något specifikt att meddela. Speciellt inte eftersom det ägget åts strax inna. 6 på morgonen. :-d

    Sen hade hon ändå ätit. En macka och lite fil. Det som hon hade tagit helt enkelt. Men lämnat lite fil kvar som de ville hon skulle äta också och hon ville inte det.

    Aja, sak samma. Mest fundering över vad och hur mkt de egentligen vill veta. Ni är fantastiska och förtjänar guldstjärnor varenda dag som tar hand om våra barn!

    God natt
  • Anonym (C)
    Äldre 20 Mar 22:55
    #17
    Anonym (TeEs) skrev 2019-03-20 22:34:37 följande:

    Fullt rimligt och det har vi fått info om att meddela dom.

    Ett ägg känns dock inte som något specifikt att meddela. Speciellt inte eftersom det ägget åts strax inna. 6 på morgonen. :-d

    Sen hade hon ändå ätit. En macka och lite fil. Det som hon hade tagit helt enkelt. Men lämnat lite fil kvar som de ville hon skulle äta också och hon ville inte det.

    Aja, sak samma. Mest fundering över vad och hur mkt de egentligen vill veta. Ni är fantastiska och förtjänar guldstjärnor varenda dag som tar hand om våra barn!

    God natt


    Nu kanske jag missförstått men hade inte du själv tagit upp ägget som svar till dem när de meddelade att hon inte hade ätit så mycket? För isåfall är det ju därför de tycker att du "missat att meddela" att hon ätit. För om du själv inte tror att ägget spelade någon stor roll så hade du ju inte behövt nämna det alls..
  • Anonym (Pappa­)
    Äldre 20 Mar 23:15
    #18
    +1
    Anonym (Fsk-lärare) skrev 2019-03-20 22:18:07 följande:

    Vi vill gärna veta om barnen ätit hemma för att då är det ingen mening att ?truga? om hen inte äter och det är inte heller nån mening att fundera över om det är nån magsjuka/feber på gång.

    Sen ett ägg gör väl varken till eller från, men ibland har vi funderat i onödan på att ett barn plötsligt inte äter.


    Precis vad jag tänkte, nu känner jag en del Fsk-lärare och de är trevliga på alla sätt och vis men kan stundtals ha lite problem med tankeläsningen så det kan vara bra att berätta lite så slipper de fundera om hur saker och ting hänger ihop.

    Äter inte barnet pga att det redan ätit är det en sak men om barnet inte äter fast det borde så kanske det ska hanteras på annat sätt.

    Solig
  • Anonym (Mor)
    Äldre 20 Mar 23:16
    #19

    Något av det svåraste i alla sammanhang i samhället är kommunikation. Någon säger en sak till dig och du vet inte hur du ska uppfatta det. Du är rädd att du gjort fel. Du är rädd att de förväntar sig något av dig som du inte förstått. Du är rädd att du borde ha förstått något du inte hade tänkt på.

    Ingen kan förvänta sig att du ska förstå något du inte har tänkt på. Nu har förskolan berättat något för dig. Det är allt. Det som de har berättat är att det kan hända att de trugar barn. Och att de inte vill truga barn i onödan. Det är ganska fint faktiskt. Och nästa gång du lämnar ditt barn och hon har ätit något innan så kommer du att tänka på det. Och berätta, om du anser att du behöver hjälpa ditt barn på det sättet. Och om du kommer ihåg det i allt kaos som kan uppstå med barn på morgnarna. Kanske har ditt barn snart lärt sig att berätta själv.

    Ni har ett samarbete här kring ditt barn och dom kommunicerade med dig kring ditt barn. Det är bra. I början känner man inte varandra så bra och det är svårare att kommunicera då. Ni kommer att lära er att bli bättre på att kommunicera kring ditt barn med tiden.

  • Anonym (Gina)
    Äldre 20 Mar 23:28
    #20

    Jag tänker att eftersom det var första gången hon åt frukost på FSK så var det kanske mer att dom trodde att det berodde på att hon var nervös att äta första gången eller kände sig osäker. Och att när dom då fick ditt svar att hon ätit ett ägg tidigare kanske dom tänkte typ ?jahaaa, det förklarar saken. Nämn det bara nästa gång så vi slipper oroa oss?. Ju mer pedagogerna vet desto lättare blir deras dag. Du är ju självklart aldrig tvungen att meddela saker tills FSK, du har ju rätt att vara helt tyst när du lämnar om du vill men det underlättar såklart ju mer dom vet

Svar på tråden Förskolans kommentar