• Anonym (Skatt)

    Hur mycket skatt betalar vi egentligen?

    Hjälp mig!

    Hur mycket skatt betalar vi egentligen? Någon som är duktig på ekonomi o samhällskunskap?

    Vi betalar en inkomstskatt, skatt på varor vi köper, skatt på tjänster, bensin, skatt hit och skatt dit.

    Staten borde för fan få nästan 90% av min inkomst i skatt?!

    Är det egentligen rimligt?!

    Hur mycket får jag egentligen kvar på 10kr?

  • Svar på tråden Hur mycket skatt betalar vi egentligen?
  • Kjell2
    Anonym (Skatt) skrev 2019-03-21 11:25:58 följande:

    Hjälp mig!

    Hur mycket skatt betalar vi egentligen? Någon som är duktig på ekonomi o samhällskunskap?

    Vi betalar en inkomstskatt, skatt på varor vi köper, skatt på tjänster, bensin, skatt hit och skatt dit.

    Staten borde för fan få nästan 90% av min inkomst i skatt?!

    Är det egentligen rimligt?!

    Hur mycket får jag egentligen kvar på 10kr?


    Tjänar du 10 000 kr på ett år och inte köper något för du allt kvar.

    Tjänar du 10 000 kr per dag och köpet alkhohol för allt lär du betala närmare 99% i skatt av din inkomst.

    Sen lär du få tillbaka en del i form av bidrag, skola, sjukvård, vägar, kollektivtrafik mm så innan du bestämmer en procentsats måste du bestämma hur du räknar.


  • Mantrasina

    För att kunna ge en specifik siffra behöver vi också veta var du bor (vilken skattetabell du följer) och hur gammal du är eftersom allt det där påverkar.

  • sextiotalist
    Anonym (Skatt) skrev 2019-03-21 11:25:58 följande:

    Hjälp mig!

    Hur mycket skatt betalar vi egentligen? Någon som är duktig på ekonomi o samhällskunskap?

    Vi betalar en inkomstskatt, skatt på varor vi köper, skatt på tjänster, bensin, skatt hit och skatt dit.

    Staten borde för fan få nästan 90% av min inkomst i skatt?!

    Är det egentligen rimligt?!

    Hur mycket får jag egentligen kvar på 10kr?


    Du betalar inkomstskatt, för de flesta löntagarna kring 25%, arbetsgivaren betalar in avgifter (till pension och sjukförsäkring bla) drygt 30% av din bruttolön, på de flesta varor och tjänster du köper betalar du moms 25%, sedan finns det punktskatter som är högre.

    Så har du en lön på säg 24 000, då betalar din arbetsgivare in 8000, själv får du ut ungefär 18 000 (6000 i skatt) . Om du handlar vanliga varor och betalar hyra för ungefär 12 000 så har du betalt ytterligare 3000 i skatt. Så du betalar ungefär 9000 i skatt. Jag räknar inte arbetsgivaravgiften, då det är en kostnad för arbetsgivaren (som inte är direkt kopplat till din lön, utan till den totala lönen som arbetsgivaren betalar ut)
    Så nej, staten får ungefär 50% av din lön, men har du bil, röker, dricker alkohol så betalar du in mer. 
  • Anonym (Taxen-Voff)

    Som flera redan skrivit så beror det på hur man räknar, skulle man exempelvis se det som ett antal led mellan anställdas netto på varsin sida där den ena finns på producentsidan och den andra på konsumentsidan med ett antal mellanled så blir nog förhållandet mellan vad den ena "får ut" i förhållande till vad den andra betalar in mycket stort.

    Många gånger så använder man sig av begrepp som skattetryck vilket är ett förhållande mellan bnp och skatt och då har Sverige i modern tid varit i topp på den listan.

    taxclimate.com/sv/historiskt-skattetryck/


    Historiskt skattetryck

    Även om Sverige fortfarande har ett högt skattetryck har det gått ner något under 2000-talet, men skattetrycket har faktiskt inte alltid varit så högt i Sverige. Därför tänkte vi på Taxclimate.com nu titta på Sveriges historiska skattetryck och orsaken till varför det har ökat så pass mycket som det har gjort.


    Historiskt skattetryck fram till 1932

    År 1901 var det svenska skattetrycket inte högre än 7,3 % vilket var extremt lågt. 1913 lades grunden för dagens sociallagstiftning då folkpensionen infördes och i början av första världskriget (år 1914) infördes en progressiv värnskatt som då var en slags krigsskatt som höginkomsttagare fick betala. Värnskatten användes för att skydda rikets säkerhet. I början av första världskriget var skattetrycket på 7,8 % och år 1922 var det på 13,6 % för att sedan sjunka igen.


    Sociala reformer och krig ökar skattetrycket (1932 ? 1959)

    1932 vann socialdemokraterna makten och en mängd sociala reformer påbörjades, vilket naturligtvis påverkade skattetrycket. Progressionen på inkomstskatten, förmögenhetsskatten och arvskatten ökade för att utjämna de ekonomiska skillnaderna i Sverige.


    Under andra världskriget avstannade reformerna men nu ökade utgifterna istället för krigsberedskap, höjda socialbidrag och rabatter på livsmedel, vilket bland annat bekostades med värnskatt, höjda inkomstskatter och en omsättningsskatt (föregångaren till dagens moms).


    Efter andra världskriget fortsatte reformerna och barnbidraget blev allmänt, en nioårig skola infördes liksom en obligatorisk sjukförsäkring. Allt det här gjorde att skattetrycket i slutet av 50-talet hade hamnat på 24,7 % vilket fortfarande var lägre än OECD-genomsnittet.


    Världens högsta skattetryck

    Skattetrycket fortsatte att öka i Sverige i stort sett oavbrutet fram till år 1978 då skattetrycket var på 46,9 %. År 1976 förlorade Socialdemokraterna makten för första gången sedan 1932 (bortsett från ett kort avbrott på drygt 3 månader 1936) vilket sänkte skattetrycket minimalt under något år, men året efter att Socialdemokraterna kom tillbaka till makten (1982) ökade skattetrycket igen och år 1987 hade vi världens kanske högsta skattetryck på 51,5 %. Skattetrycket blev sedan något lägre i början av 90-talet när socialdemokraterna inte regerade, vilket förändrades när de valdes fram igen år 1994.


    Lägre skattetryck idag

    Sedan 2006 har skattetrycket succesivt blivit lägre i Sverige under Fredrik Reinfeldts koalitionsregering (bland annat på grund av jobbskatteavdragen) och år 2013 var skattetrycket på 44.5 % vilket förvisso var lite högre än året innan då det ?bara? var på 44 %, vilket är det lägsta skattetrycket sedan 1975.


  • Anonym (Skatt)
    Mantrasina skrev 2019-03-21 11:37:37 följande:

    För att kunna ge en specifik siffra behöver vi också veta var du bor (vilken skattetabell du följer) och hur gammal du är eftersom allt det där påverkar.


    Vi har en skattesats på 32%

    Jag snusar

    Jag kör bil, tankar 2ggr i mån för totalt 1000kr

    Har en månadslön på 30.000 innan skatt

    Jag bor i en liten bostadsrätt, äger en bil men annars har jag inga egentliga utgifter men ändå är pengarna slut innan nästa lön.
  • Anonym (Ekot)
    Anonym (Skatt) skrev 2019-03-21 12:03:54 följande:
    Vi har en skattesats på 32%

    Jag snusar

    Jag kör bil, tankar 2ggr i mån för totalt 1000kr

    Har en månadslön på 30.000 innan skatt

    Jag bor i en liten bostadsrätt, äger en bil men annars har jag inga egentliga utgifter men ändå är pengarna slut innan nästa lön.
    Tabell 32 betyder inte att du betalar 32% i skatt. Om det var det du syftade på. 
  • Kjell2
    Anonym (Skatt) skrev 2019-03-21 12:03:54 följande:

    Vi har en skattesats på 32%

    Jag snusar

    Jag kör bil, tankar 2ggr i mån för totalt 1000kr

    Har en månadslön på 30.000 innan skatt

    Jag bor i en liten bostadsrätt, äger en bil men annars har jag inga egentliga utgifter men ändå är pengarna slut innan nästa lön.


    Kolla din deklaration. Där står total årsinkomst och total skatt.
  • Pilsner

    Och har man hög lön så betalar man extra skatt:


    För inkomståret 2019 finns två skiktgränser. Den nedre skiktgränsen är 490 700 kr. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med 20 procent. Den övre skiktgränsen är 689 300 kronor. På inkomster över denna gräns tas statlig inkomstskatt ut med ytterligare 5 procentenheter, det vill säga sammanlagt 25 procent. Observera att du betalar kommunal inkomstskatt på hela din inkomst.


  • Pilsner
    Kjell2 skrev 2019-03-21 12:06:59 följande:
    Kolla din deklaration. Där står total årsinkomst och total skatt.
    Varken moms eller bensinskatten står med där.
    Hur mycket skatt betalar vi egentligen?
     
  • Limeblad

    Beror på vad du vill räkna in också. Arbetsgivaravgifter tycker jag man ska beakta då det är en skatt på ditt arbete (även om det dras före du ser den på ditt lönebesked). Sen finns också fastighetsskatt, flygskatt etc.

Svar på tråden Hur mycket skatt betalar vi egentligen?