• Anonym (Loui)

    Sex med lärare

    När jag gick på gymnasiet så inledde jag och min mentor en sexuell relation. Det är nog 6 år sedan. Gick sista året på gymnasiet. Är det lagligt? Moraliskt? Varför inledde min mentor denna relation med mig? Så många frågor.

  • Svar på tråden Sex med lärare
  • Pilsner
    Anonym (Loui) skrev 2019-03-21 11:55:52 följande:

    När jag gick på gymnasiet så inledde jag och min mentor en sexuell relation. Det är nog 6 år sedan. Gick sista året på gymnasiet. Är det lagligt? Moraliskt? Varför inledde min mentor denna relation med mig? Så många frågor.


    Var du under 18 var det olagligt. Hur som helst var det omoraliskt.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Loui) skrev 2019-03-21 11:55:52 följande:

    När jag gick på gymnasiet så inledde jag och min mentor en sexuell relation. Det är nog 6 år sedan. Gick sista året på gymnasiet. Är det lagligt? Moraliskt? Varför inledde min mentor denna relation med mig? Så många frågor.


    Det är lagligt om du är över 18, men inte OK nånstans. Läraren kan sägas ha utnyttjat sin position och man kan tro att du kanske fick bättre betyg pga relationen. Varför gjorde du detta? Ville du bli bekräftad?

  • Kjell2
    Anonym (Loui) skrev 2019-03-21 11:55:52 följande:

    När jag gick på gymnasiet så inledde jag och min mentor en sexuell relation. Det är nog 6 år sedan. Gick sista året på gymnasiet. Är det lagligt? Moraliskt? Varför inledde min mentor denna relation med mig? Så många frågor.


    Troligtvis olagligt, definitivt omoraliskt, leder med stor sannolikhet till avsked.

    Varför mentorn inledd kan du nog räkna ut själv.
  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Loui) skrev 2019-03-21 11:55:52 följande:

     Varför inledde min mentor denna relation med mig? Så många frågor.


    För att han ville ha sex med en väldigt mycket yngre tjej i beroendeställning. Du är nog inte den förste (beroende på hur gammal han är) eller den siste. Kärlek lär det inte vara. Då hade han väntat.
  • Anonym (tnbrg)

    På min högstadieskola inledde en av lärarna ett förhållande med en tjej i åttan. De var tillsammans rätt många år, kanske 10.

  • Anonym (Mango)
    Pilsner skrev 2019-03-21 11:57:33 följande:
    Var du under 18 var det olagligt. Hur som helst var det omoraliskt.
    15 är det väl som gäller i Sverige?
  • Anonym (Mango)

    Min fru är lärare, enligt henne är det jättevanligt på högstadieskolor. Speciellt kvinnliga lärare med manliga studenter. 

  • Anonym (Hmmmmm.....)
    Anonym (Mango) skrev 2019-03-22 03:48:25 följande:

    Min fru är lärare, enligt henne är det jättevanligt på högstadieskolor. Speciellt kvinnliga lärare med manliga studenter. 


    Dra den om Rödluvan också! Jag känner många lärare. Det där är bara nys!
  • Anonym (Folkhögskola)

    Har haft det med en i vuxen ålder, tråkigt nog så hade han särbo

  • Krackelibrankel

    Om du var en 18 årig tjej, och din lärare var en 45 årig flerbarnspappa... moraliskt, nej, men samtidigt inte olagligt. Möjligen oförenligt med lärarens ämbete.

  • Krackelibrankel
    Anonym (Mango) skrev 2019-03-22 03:47:30 följande:

    15 är det väl som gäller i Sverige?


    18 om ?offret? är i beroendeställning till den som utför handlingen. Då räknas det som våldtäkt mot barn även om den utsatte är över 15.

    Ett exempel, en styvpappa får inte inleda en sexuell relation med sin styvdotter innan hon fyllt 18 år. Samma kan nog anses gälla lärare.
  • Anonym (ebby)

    Det är inte olagligt, men problematiskt så eleven är i beroendeställning. Jag mötte min make på gymnasiet, där han var min lärare. När vi förstod hur vi kände för varandra och att vi hade en framtid ihop slutade han som lärare på min skola. Innan dess gjorde vi inget annat än att älska varandra själsligt.

Svar på tråden Sex med lärare