• Russianwoman23

    Mögelsanering gravid

    Har en privat hyresvärd. Har under de tre-fyra senaste månaderna gått till denna och påpekat mögel i toalett/dusch pga dålig ventilation. Vill knappt duscha tack vare detta, denna har inte åtgärdat detta förens nu. Vi har fått till svar att vi skall få saneringsmedel och själva spraya i duschen, samt ta bort möglet själv pga att saneringsfirman tyckte det var onödigt och dyrt att de kommer flera gånger. Hela duschen är mer eller mindre fullt med detta, men enligt experterna på saneringsfirman så är det inte skadligt för mig. De sa bara att vi ska sanera med spray och sedan måla över möglet. Kan detta stämma? Tycker det låter konstigt då hyresvärden har varit här uppe och kollat samt sett att det finns mögel även på duschgolvet. Vad ska jag göra? Jag är med i hyresgästföreningen. Kan denna saneringsspray vara farlig för mig nu under min graviditet ? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Mögelsanering gravid
  • Anonym (Annat)

    Svartmögel är skadligt var de än säger. Om jag var dig skulle jag tagit en firma som fixar det o medans det bott någon annanstans.

    Går inte detta så rengör med ättika och bikarbonat. Men du bör inte vara där medan.

    Har man utsatts för mögel är det bra att hålla sig borta från citronsyra i tex mat då det är gjort av svartmögel

  • Anonym (Annat)

    Förresten... min bror bodde i en lgh där han misstänkte mögel. Jag visste att de hade mögel då alla hans kläder luktade (jag känner mögeldoft som vissa inte känner). Han sa till hyresvärden o de gjorde inget MEN när han flyttade bröt de upp golvet o renoverade. De hade nog fattat hur illa det var men ville inte oroa min bror.

    Lätt för dem att säga att det inte är någon fara

  • Russianwoman23

    [quote=79518654][quote-nick]Anonym (Annat) skrev 2019-03-21 12:36:51 följande:[/quote-nick]Svartmögel är skadligt var de än säger. Om jag var dig skulle jag tagit en firma som fixar det o medans det bott någon annanstans.

    Går inte detta så rengör med ättika och bikarbonat. Men du bör inte vara där medan.

    Har man utsatts för mögel är det bra att hålla sig borta från citronsyra i tex mat då det är gjort av svartmögel

    Jag har förklarat detta för dem men de viftar alltid bort det. Kan jag ringa upp antingen miljökontoret/hyresgästföreningen eller en saneringsfirma och be dem komma och kolla på det? Tror hyresvärden har förminskat hur utbrett möglet är. Har ingen annanstans att bo, och de kan inte erbjuda mig som är gravid ett annat boende under tiden. De påstår att man kan vara här medans, men dock inte gå in där på en timme. Vet inte vad jag ska göra, blir frustrerad och vill inte bo här medans det är såhär. Har läst att man får hyresreducering vid upptäckt av mögel, men hyresvärden vill ändå trots detta ha fullt betalt fastän toaletten/duschen är i det skick det är så man knappt vill använda det.

  • Russianwoman23

    [quote=79518664][quote-nick]Anonym (Annat) skrev 2019-03-21 12:40:06 följande:[/quote-nick]Förresten... min bror bodde i en lgh där han misstänkte mögel. Jag visste att de hade mögel då alla hans kläder luktade (jag känner mögeldoft som vissa inte känner). Han sa till hyresvärden o de gjorde inget MEN när han flyttade bröt de upp golvet o renoverade. De hade nog fattat hur illa det var men ville inte oroa min bror.

    Lätt för dem att säga att det inte är någon fara

    Lite sä det känns i detta fallet, har dock inte råd att flytta och står långt bak i bostadskön så finns tyvärr ingen chans att flytta. Har lust att bara dra hit miljökontoret och hyresgästföreningen och få dem att göra så att något händer!

    De måste faktiskt beakta att jag är gravid och att man inte ska behöva bo såhär !

Svar på tråden Mögelsanering gravid