• Äldre 21 Mar 18:37
    2257 visningar
    18 svar
    18
    2257

    Medicinsk abort hemma

    Har påbörjat medicinsk abort hemma. Är i vecka 9.

    Tog 4 tabletter upp i slidan klockan 14 och tog de alla smärtstillande.

    Började blöda vid 16.

    Klockan 17 tog jag de resterande tabletterna och förde upp.

    17.15 låg jag och krälade i sängen av smärta. Blev kallsvettig och varm, sen frös så jag skakade. Grät, höll på svimma hela tiden. Frossa, illamående.

    17.30 tog jag en morfin, det känns lite bättre men fortfarande ont. Känns som smärtan vid mens när man har endometrios. Men klart bättre än det före.

    Saken är den mår så fruktansvärt illa, känns som ett hål i magen, som ett sug typ.... tomt.

    Hade diarré 2 gånger innan också.

    När ska jag ta nästa morfin?

    Kommer detta gå över till imorgon?

    Hur länge pågår en abort?

    Ringde KK men det var stängd så fick ringa 1177, hon kunde inte svara så mycket?! Utan bad mig ringa Kk jag var på, ja men det var ju stängt....

    Usch detta gör så ont och mår skit.

  • Svar på tråden Medicinsk abort hemma
  • Äldre 21 Mar 18:47
    #1

    Vet inte om det är riktigt samma sak, men samma behandling i alla fall. Jag hade ett ma och gjorde samma behandling hemma. För mig började det på natten med störtblödning och på morgonen kom smärtorna och mer blod. Jag hade fruktansvärt ont under hela dagen, framåt fem tiden på kvällen släppte det och gick över till att vara som kraftig mensvärk men fullt hanterbar. Hoppas det svaret hjälper  lite. Och krya på dig. Det måste finnas någonstans du kan ringa om du behöver?

  • Anonym (X)
    Äldre 21 Mar 19:34
    #2

    Du är väl inte ensam hemma? Jag hade ma, det skulle behandlas med Cytotec. Jag höll på att förblöda, det hela slutade med akutresa med ambulans till sjukhuset.

  • Äldre 21 Mar 19:49
    #3

    Jag gjorde samma. Det absolut värsta jag gjort. Fick åka ambulans och pumpas med morfin som jag pissade positivt på i en vecka. Åt ingenting på 2 veckor pga illamående och blodbrist. Gick ner extremt i vikt. Hopps du har sällskap!!

  • Anonym (G)
    Äldre 21 Mar 19:54
    #4

    Har också gjort samma och jag tog två alvedon på morgonen, det räckte bra. Du måste ju fått numret till gynsvdelningen som du kan vända dig till? De har ju öppet dygnet runt.

  • Anonym (beent­here)
    Äldre 21 Mar 19:58
    #5

    Har gjort tre cytotec behandlingar hemma pga ma. Alla tre har gått bra men det ena var väldigt smärtsamt och blödde otroligt mycket.

  • Äldre 21 Mar 20:18
    #6

    Har sambon hemma med mig.

    Det gör så sjukt ont. Är hungrig men får inte i mig något för jag mår så sjukt illa.

    Finns ingenstans jag kan ringa då telefontiden var till klockan 13 :/.

    Fick ringa 1177 men dem har inte så mycket att säga.

    Akuten här jag bor stänger 20.

    Hemskt alltså.

    Har tagit ytterligare 2 Alvedon och ska ta morfin igen snart.

    Hoppas på sömn och hoppas detta avtar.

    Sjukt att inte ens morfintablett kan hjälpa någorlunda.

    Har sjjak diaree också, bara rinner från ändan. Haft diaree 5 gånger nu på dessa timmar. Grönt gul avföring.

    Men hur länge ska man blöda? Alltså ska man söka vård om man blöder för mycket och länge?

  • Äldre 21 Mar 20:33
    #7
    PaulieJ skrev 2019-03-21 20:18:03 följande:

    Har sambon hemma med mig.

    Det gör så sjukt ont. Är hungrig men får inte i mig något för jag mår så sjukt illa.

    Finns ingenstans jag kan ringa då telefontiden var till klockan 13 :/.

    Fick ringa 1177 men dem har inte så mycket att säga.

    Akuten här jag bor stänger 20.

    Hemskt alltså.

    Har tagit ytterligare 2 Alvedon och ska ta morfin igen snart.

    Hoppas på sömn och hoppas detta avtar.

    Sjukt att inte ens morfintablett kan hjälpa någorlunda.

    Har sjjak diaree också, bara rinner från ändan. Haft diaree 5 gånger nu på dessa timmar. Grönt gul avföring.

    Men hur länge ska man blöda? Alltså ska man söka vård om man blöder för mycket och länge?


    Finns ingen annan akut i någon närliggande stad? Jag fick åka 5 mil för att få hjälp. Den vägrade lämna kroppen men slapp kirurgisk abort iaf.. skönt att du har sambon! Detta ska man knte göra själv!
  • Äldre 23 Mar 01:04
    #8

    Det gick bra inatt.

    Tog mer morfin och kunde somna. Idag har jag tagit några värktabletter och går ständigt värmedyna på.

    Är svag och orkeslös och benen är som gummi, kan knappt stå.

    Men undrar, hur vet man att allt här kommit ut?

    Hur vet man att aborten lyckades?

    Igår kom där klumpar, en massa. Blödde rejält. Idag kommer som en mens som är färsk 1 dag. Och så lite slem. Nu ikväll blöder jag mindre och börjar bli brunt.

  • Anonym (.....­)
    Äldre 23 Mar 01:49
    #9
    PaulieJ skrev 2019-03-23 01:04:04 följande:

    Det gick bra inatt.

    Tog mer morfin och kunde somna. Idag har jag tagit några värktabletter och går ständigt värmedyna på.

    Är svag och orkeslös och benen är som gummi, kan knappt stå.

    Men undrar, hur vet man att allt här kommit ut?

    Hur vet man att aborten lyckades?

    Igår kom där klumpar, en massa. Blödde rejält. Idag kommer som en mens som är färsk 1 dag. Och så lite slem. Nu ikväll blöder jag mindre och börjar bli brunt.


    Har ju ingen aning om hur man vet att allt kommit ut men visst låter det som det börjar avta i och med att du blöder mindre o det börjar bli brunt, Men du kanske ska ringa till gyn och fråga?
  • Anonym (G)
    Äldre 23 Mar 22:57
    #10
    PaulieJ skrev 2019-03-23 01:04:04 följande:

    Det gick bra inatt.

    Tog mer morfin och kunde somna. Idag har jag tagit några värktabletter och går ständigt värmedyna på.

    Är svag och orkeslös och benen är som gummi, kan knappt stå.

    Men undrar, hur vet man att allt här kommit ut?

    Hur vet man att aborten lyckades?

    Igår kom där klumpar, en massa. Blödde rejält. Idag kommer som en mens som är färsk 1 dag. Och så lite slem. Nu ikväll blöder jag mindre och börjar bli brunt.


    Du verkar ju ha fått sjukt dålig info om hur en abort går till. Och självklart finns det någonstans dit du kan vända dig även på jourtid. Som sagt, gynAVDELNINGAR har öppet dygnet runt. Likaså en normal akutmottagning. Kanske att man får åka lite längre men det låter också helt sjukt att låta någon med jättelångt till sjukhus få göra en abort hemma. Så får det inte gå till.

    Har du blött rikligt med klumpar och blödningen nu avtagit räknar man med att allt kommit ut. Du ska göra ett gravtest om några veckor, men det vet du säkert.
  • Äldre 23 Mar 23:02
    #11

    Ja, sambon är förbannad för att jag fick så dålig information.

    Och barnmorskan jag träffade sa inte så mycket, bara att jag får läsa i broschyren, ta tabletterna upp i slidan och vänta ut det. "Känns som vanlig mensvärk och det går över snabbt. Det klarar du". :| mmm visst.

    Ingen information heller om att det kan bli infektion i livmodern heller utan det fick jag veta av min mamma.

    Riktigt dåligt.

    Dåligt också att jag fick göra den hemma med så lång bit till närmsta akut om det nu skulle vara något.

  • Äldre 23 Mar 23:06
    #12

    När försvinner gravidsymptomen?

    Brösten ömmar och är svullna fortfarande. Hela min kropp är svullen, magen jckså. Mår illa också fortfarande. Ja allt är kvar

  • Äldre 24 Mar 02:08
    #13

    Fått djävulskt ont från ingenstans vid 12 tiden och blöder mer nu också

    Trodde det börjat avta

  • Anonym (Akute­n)
    Äldre 24 Mar 02:40
    #14

    Åk till akuten direkt.

    När du sen återhämtat dig från detta, så skriv en anmälan till sjukvården, försök även få någon tidning att skriva om detta. Att få så bristfällig information, att akuten stänger kl. 20.00 och att 1177 inte verkar ta det på allvar. Det är fruktansvärt så nonchalant du blivit behandlad, fler måste få reda på hur svensk sjukvård verkligen "fungerar".

    Lycka till och hoppas allt ändå går bra för dig!

  • Anonym (Akute­n)
    Äldre 25 Mar 20:52
    #15

    Hur har det gått för dig TS?

  • Anonym (A)
    Äldre 26 Mar 22:37
    #16

    Håller med dig angående brist på info :(

    Gjorde abort för något år sen och jag trodde inte det skulle vara så farligt, typ som mens men det var mycket mer brutalt i verkligheten. Hade så sjukt ont och spydde hela dagen (känner verkligen igen det där med illamåendet alltså!) och de sa när jag ringde att det var väldigt vanligt men kunde de då inte ha nämnt det innan? Blev jätterädd och svag av att spy i ett dygn samtidigt som man blöder och har ont. Diarré är också supervanligt, tydligen. Det är sammandragningarna i din livmoder som orsakar magproblemen.

    Hoppas du mår bättre snart, försök sova och få i dig lite vätskeersättning. Styrkekram!

  • Anonym (G)
    Äldre 26 Mar 23:25
    #17
    Anonym (A) skrev 2019-03-26 22:37:27 följande:

    Håller med dig angående brist på info :(

    Gjorde abort för något år sen och jag trodde inte det skulle vara så farligt, typ som mens men det var mycket mer brutalt i verkligheten. Hade så sjukt ont och spydde hela dagen (känner verkligen igen det där med illamåendet alltså!) och de sa när jag ringde att det var väldigt vanligt men kunde de då inte ha nämnt det innan? Blev jätterädd och svag av att spy i ett dygn samtidigt som man blöder och har ont. Diarré är också supervanligt, tydligen. Det är sammandragningarna i din livmoder som orsakar magproblemen.

    Hoppas du mår bättre snart, försök sova och få i dig lite vätskeersättning. Styrkekram!


    Nej det är cytotec som orsakar diarré. Jättevanlig biverkan.
  • Äldre 27 Mar 06:16
    #18

    Mår bättre nu men fortfarande lite ont ibland.. kommer och går. Men blöder knappt något nu men ja smärtan är kvar vid magen och svanken

Svar på tråden Medicinsk abort hemma