• Anonym (Ts)

    Barn och energidryck - vad gäller?

    Får barn dricka energidryck? Finns det några åldersgränser på det vad gäller försäljning? Hur ser andra föräldrar på det?

    Hörde att en tjej i fyran går och handlar det på en liten Närlivs nära skolan och jag vet inte om det är normalt och ok eller inte?

  • Svar på tråden Barn och energidryck - vad gäller?
  • Anonym (Gräns)

    Vad jag sett så har det på många håll varit 15-årsgräns. Sedan har vissa lite mer skumma ställen, typ en kiosk på gatan, sålt till yngre barn. Tror dock inte detta står i lagen utan att butikerna själva väljer att sätta denna gräns eftersom det kan vara skadligt för yngre barn att stoppa i sig en massa energidryck.

  • Anonym (Ts)

    Men min fråga blir ju mer om man kan ha några invändningar mot att en liten butik säljer till barn under 15 år? Skulle polisen ha några invändningar? Skulle kommunen? Skolan? Föräldrarna?

  • Anonym (h)

    Det finns inga åldergränser men de flesta har 15 år och nu börjar många ha 18 år som gräns.


    Tycker inte att en tjej i fyran ska handla det alls och finns det möjlighet att prata med föräldrarna så gör det.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (h) skrev 2019-03-21 21:08:03 följande:

    Det finns inga åldergränser men de flesta har 15 år och nu börjar många ha 18 år som gräns.


    Tycker inte att en tjej i fyran ska handla det alls och finns det möjlighet att prata med föräldrarna så gör det.


    Det är inte föräldrar som har så värst mycket uppsikt över barnet i någon fråga alls så det känns tveksamt...
  • Anonym (h)

    Föräldrarna skulle absolut kunna ha invändningar.

  • Anonym (h)

    Då skulle jag ta det med skolan, eventuellt så kan de prata med butiksägaren.

  • Anonym (Mo)

    Det borde vara förbjudet helt.

    Grannen fick hjärtstillestånd nyligen. En ung frisk kille på lite drygt 30. Efter utredningar på längden och tvären är det enda avvikande att han druckit Nocco. Enligt hjärtläkaren hade han sett flera såna fall. Så länge det inte finns vetenskapliga studier som visar på sambandet kan man inte presentera det som fakta, men bland läkarkåren är det ett känt samband.

  • Anonym (Vego)
    Anonym (Mo) skrev 2019-03-21 22:07:35 följande:

    Det borde vara förbjudet helt.

    Grannen fick hjärtstillestånd nyligen. En ung frisk kille på lite drygt 30. Efter utredningar på längden och tvären är det enda avvikande att han druckit Nocco. Enligt hjärtläkaren hade han sett flera såna fall. Så länge det inte finns vetenskapliga studier som visar på sambandet kan man inte presentera det som fakta, men bland läkarkåren är det ett känt samband.


    I så fall bör det förbjudet innebära all koffein. En burk redbull innehåller lika mycket koffein som en normal kopp kaffe.
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2019-03-21 20:45:11 följande:

    Får barn dricka energidryck? Finns det några åldersgränser på det vad gäller försäljning? Hur ser andra föräldrar på det?

    Hörde att en tjej i fyran går och handlar det på en liten Närlivs nära skolan och jag vet inte om det är normalt och ok eller inte?


    Vad barn får och inte får äta, dricka, göra e.t.c. är det främst deras vardnadshavare som avgör, om inte lagen säger något annat.

    Att något kan ha en åldersgräns vid försäljning säger inte nödvändigtvis att det är förbjudet för barn att nyttja, om föräldrarna vet om det och givit sitt medgivande.

    Åldergräns för försäljning finns ännu inte reglerat i lag, däremot finns en butiksbrannschöverenskommelse att ha 15 års åldergräns för försäljning.

    Jag tycker att du kan anmäla butiken till den branschorganisationen.


  • Anonym (***)
    Anonym (Vego) skrev 2019-03-21 22:49:00 följande:
    I så fall bör det förbjudet innebära all koffein. En burk redbull innehåller lika mycket koffein som en normal kopp kaffe.
    Menar du att folk får hjärtstillestånd av kaffe? Aldrig hört talas om det.
  • Anonym (Gräns)
    Anonym (***) skrev 2019-03-21 23:50:37 följande:
    Menar du att folk får hjärtstillestånd av kaffe? Aldrig hört talas om det.
    Många kanske stjälper i sig mer energidryck än kaffe. Man tar en kopp kaffe till fikat, men har sätt många trycka flera energidrycker på rad som om det vore vatten. Det är "lättare" att dricka och fungerar som törstsläckare, smakar ofta gott osv, så det kan ofta bli så att man konsumerar större mängder. Jag dricker inte energidryck men minns en gång då jag satte i mig en hel kanna kaffe och mådde jättekonstigt efteråt, var skakig och upplevde nästan att djupseendet påverkats (det var det närmaste jag någonsin kommit någon form av berusningstillstånd, haha)
  • kaffe

    Det är inte koffeinet som man misstänkt orsakat hjärtstillestånd utan Taurin som finns i energidryckerna. Kanske i samband med koffein och fysisk träning och eller alkohol. Det finns en del fall beskrivna i bla läkartidningen av personer som fått hjärtstillestånd av energidrycker. Än så länge har man inte tillräckligt underlag för att gå ut med varningar med det finns tillräckligt många fall för att se ett samband.

    Har för övrigt en jobbarkompis som drabbades av hjärtstillestånd där man misstänker att orsaken är intag av energidrycker.

  • Pierott

    Det finns många fall där vuxna drabbats av olika hjärtproblem som dom kunnat satt i samband med energidryck. Oftast friska utan nån historik av hjärtproblem. Det är sött, sliskigt och smakar gott. Därför nöjer sig få med att bara dricka en ibland utan man utvecklar fort ett beroende där man häver i sig mängder (ofta flera burkar om dan).

    Energidryck ska inte drickas av barn.

Svar på tråden Barn och energidryck - vad gäller?