• Anonym (TS)

    Hur bemöta personal på förskolan när det uppstått problem?

    Vill inte bli igenkänd av respekt för alla inblandade så försöker ge så lite detaljer som möjligt.

    Vid ett par olika tillfällen så har jag fått hämta mitt barn på förskolan pga att personalen säger att barnet har feber. Dock har jag vänt mig direkt till vårdcentral och när dom mätt febern så har barnet inte haft feber.

    Allmäntillståndet på barnet har även varit bra och det har även förskolepersonalen ansett.

    Ändå har vi varit tvugna att ha en feberfri dag hemma fast vårdcentralen påvisat att det inte är feber. Jag vill inte bråka med personalen men detta är ohållbart. Hur skulle ni hantera detta?

  • Svar på tråden Hur bemöta personal på förskolan när det uppstått problem?
  • Anonym (Mamma)

    Ta med en febertermometer och mät tillsammans.

    Det kan vara så att barnet under tiden det väntat på dig har vilat sig och den lilla feber som funnits försvunnit .

  • Anonym (Sara)

    Säger de att de använt termometer eller bara känt på pannan med handen? Bra tips du fick, ta med termometer till förskolan.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Sara) skrev 2019-03-21 21:21:53 följande:

    Säger de att de använt termometer eller bara känt på pannan med handen? Bra tips du fick, ta med termometer till förskolan.


    Använt termometer för öronen när barnet är aktivt.
  • Anonym (Puckon)

    Barn ska inte stanna hemma med låg feber om allmäntillståndet är bra. Vad menade dom att barnet hade? 37,4 eller?! Däremot ska det heller inte gå till förskolan snorigt eller hängigt bara för att det inte har feber. Det ska handla om allmäntillståndet och smittorisk.

  • Anonym (Anna)

    Du behöver inte bråka med personalen. Du kan på ett sakligt ta upp det med personalen. Blir det inte bättre vänd dig till rektor/föreståndare.

  • cosinus

    Vad föranleder att de tempar barnet? Aldrig varit med om att personalen jagat till synes friska barn med termometer så något måste ju göra att de kollar tempen.

    Jag hade också haft mer termometer och visar den inget så säg att barnet kommer som vanligt imorgon. Fortsätter det upprepas så säg att de ska ha tempar minst 2 ggr med 15 min mellanrum innan de ringer.

  • Anonym (Nä)

    Det låter märkligt. Vad föranleder att de tar tempen? Måste väl finnas något som antyder feber för de mäter väl inte tempen på barnen helt apropå? Vår förskola går enbart på allmäntillstånd och symptom vid sjukdom, när jag frågat om de tror hon har feber säger de att de aldrig tar tempen.

  • Anonym (TS)

    Tyvärr kan jag inte ge så mycket information. Men feber har dom tagit och när jag ifrågasatt att det visar feber på förskola men inte på vårdcentralen så verkar dom nu tycka att jag är en bråkig och jobbig förälder. Funderar på hur jag ska bemöta dom eftersom jag inte vill ha bråk, jag vill ha fungerande barnomsorg.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (TS) skrev 2019-03-21 21:58:03 följande:

    Tyvärr kan jag inte ge så mycket information. Men feber har dom tagit och när jag ifrågasatt att det visar feber på förskola men inte på vårdcentralen så verkar dom nu tycka att jag är en bråkig och jobbig förälder. Funderar på hur jag ska bemöta dom eftersom jag inte vill ha bråk, jag vill ha fungerande barnomsorg.


    Varför skulle det bli bråk? Kan du eller dom inte samtala sakligt?
  • Anonym (Varför)

    Varför åker du till vc för att ta tempen? Kan du inte göra det hemma? Känns som slöseri av resurser ...

Svar på tråden Hur bemöta personal på förskolan när det uppstått problem?