• Anonym (Trådstartaren)

    Vad var viktigt för er när ni valde ert barns förskola?

    Vilka faktorer tittade ni på (eller kommer ni titta på) när ni valde förskola till ert barn?

  • Svar på tråden Vad var viktigt för er när ni valde ert barns förskola?
  • Anonym (Sara)

    Närhet till hemmet

    Hur stor barngruppen är och antalet förskolelärare

    Tittar om det ser någorlunda rent och fräscht ut

    Hur stor är utegården och vad finns det att göra där?

    Hur många barn är ?svenska? och hur många kommer från andra länder?

  • Anonym (Språk)

    Vi sökte förskolor med flerspråkig profil svenska/engelska/franska eftersom vi har anknytning till USA och jag är fransklärare, och för att få internationella familjer omkring vårt barn. Vi bodde i USA när vi sökte plats så vi kunde inte gå på besök men vi kollade på gruppstorlek, utbildning hos personalen och personaltäthet, samt utlåtanden från granskningar av skolan. Det är alltså en friskola så vi prioriterade inte den närmsta förskolan från hemmet men nu har vi flyttat och det är bara tio minuter promenad. Andra barn på avdelningen bor dock utspridda över stan eller strax utanför så det kommer inte bli att de kan springa hem till varandra som små. Det är enda nackdelen jag kan se just nu med att bo i stan och ha barnet på friskola istället för närmsta skolan i ett villaområde.

  • Anonym (Linda)

    Nära hem, helst gångavstånd. 

    Hur det såg ut, både inne och ute. 

    Hur stor barngrupp, hur många pedagoger. 

    Hur mycket tid de spenderade utomhus. 

    Deras syn på iPads i "undervisningen". 

  • Anonym (Liv)

    Närhet nummer ett.

    Utemiljö, den vi valde hade absolut bäst och roligast.

    Hur stor och hur stora grupper (lite väl stor tyckte vi i början men barngrupperna är lika stora i hela kommunen)

    Sen blev det uteslutningsmetoden, vi tittade på dem utvändigt men besökte ej, hörde oss för bland bekanta om de trivdes, läste på nätet samt mailade förskolechefen våra frågor osv. Men mycket skulle till för att vi inte skulle valt någon av de närmsta, det underlättar så mycket i vardagen sedan och barnen som går där bor i närområdet så de träffar på varandra på lekplatser osv och blir kompisar.

  • Frontline

    Beror på vart man bor, här finns inte så mycket att välja på utan det är bara att acceptera det som det blir..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Stina)

    Känslan när man träffar personalen (vi gjorde några studiebesök). Inget annat hjälper om det inte är varm, välkomnande och positiv personal! Missnöjd personal som inte trivs förpestar hela miljön. Trygghet för barnet är det viktigaste av allt för oss. De ska spendera mycket tid där!

    I övrigt lokaler, storlek på barngrupp, pedagogik, mat, utevistelse...

  • Anonym (mamma)

    Bodde i en mindre by när ungarna var små och hade enbart två förskolor att välja på, den större kommunala låg 4-5 minuters promenad från oss (och på samma håll som tågstationen) och den andra hade tagit oss en halvtimme att gå (på fel håll från stationen) vilket inte var aktuellt eftersom jag inte hade bil i vardagen.

  • fjanten

    Inte så mycket till val för oss, dessvärre. Fick inget av valen på vår lista.

    Men, nu när barnen går på sin andra förskola och vi sett lite av vad vi tycker är bra/mindre bra så är detta viktigt för oss:

    - Personaltäthet

    - Lösning med vikarier så samma personer kommer tillbaka = inte främmande personer för barnen varje gång en ordinarie blir sjuk

    - Mindre barngrupper

    - Syskongrupper. Inte nödvändigtvis att våra går i samma grupp, men att de får fortsätta gå på samma avdelning fram tills förskoleklass

    - Kvinnliga pedagoger. Förlåt jämställdheten

    - Närhet till hemmet, men jag har hellre en bra förskola längre bort än en sämre förskola nära

    - Aktiv potträning/pottuppmuntran från personalens sida

    - Närhet till grönområden så det blir lätt för förskolan att göra små dagsuflykter

    - Förskolebrevet påskrivet

    - Aktivt försökt utforma förskolan (rent byggnadsmässigt) för att förhindra sexualbrott mot barn

    Lite sånt har vi märkt har varit bra. Saker som också är viktigt är ju att pedagogerna trivs med sitt jobb och vill vara med barnen, hitta på utvecklande aktiviteter o.s.v. Detta kan dock vara lite svårt att märka under besök, så det är ju inte helt enkelt att veta innan barnen faktiskt börjar.

  • Långbenopluto

    Om det var stor personalomsättning så gick den förskolan bort.

    Är personalen där lång tid så betyder att dom trivs tillsammans och det smittar av sig på barnen.

  • Anonym (Förskollärare)

    Jag har inga egna barn än men arbetar som förskollärare och har arbetat på tre olika förskolor. Skulle säga följande:

    Besök förskolan! Hos oss får man gå en rundvandring med en pedagog. Vad är det du ser? Hur ser avdelningarna ut? Hur många barn är det? Hur ser bemanningen ut? Hur dokumenterar de verksamheten? Hur ser gården ut? Gå förbi när det är öppet och titta om personalen finns utspridda över hela gården eller finns det många barn på platser utan uppsikt?

    Jag förfäras ibland av tanken på att föräldrarna inte reagerar på våra stora barngrupper, men samtidigt arbetar jag i en kommun med lång förskolekö, där ingen får sina första val och där man får ta det man får...

  • Fosfat

    Kristna värderingar, ej kommunal och givetvis att personalen är bra och grupperna inte för stora.

    Lyckades hitta just detta.

  • Fosfat

    Iofs var det lång lång kö men pga att barnens far vägrade mig ensam vårdnad och försvann så kunde jag ej söka platsen i tid men socialtjänsten kunde då hjälpa mig med att skriva en rekomenation om förtur pga omatändigheterna och vårdnaden fick jag i tingsrätten.

    Så jag tycker nästan synd om de som ej kan ha sina barn där de tänkt pga köer eller liknande. För jag tycker det är svårt som det är att ha dem på förskola alls men givetvis är det bra för dem korta stunder och ett måste när jag jobbat.

  • Anonym (??)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-03-21 21:54:43 följande:

    Vilka faktorer tittade ni på (eller kommer ni titta på) när ni valde förskola till ert barn?


    Valde förskola?

    I min kommun får man den förskola man får eller så får man plats om 3 år tidigast. 

    Men det jag tyckte var viktigast var hur personalen var mot barnen, och det får man tyvärr inte se innan man börjat och barnet är stort nog att berätta. I övrigt är förskolorna i vårt område likvärdiga vad gäller storlek på barngrupper, gården, maten och liknande.

    Ett tips är att vara med i verksamheten några dagar då och då, personalen orkar inte hålla masken flera dagar om de har ett dåligt förhållningssätt mot barnen. Men om man bara besöker en stund så ser man inte avarterna. 
  • Anonym (RK)

    Nu är det ett rätt bra tag kvar tills det är dags att välja förskola men jag har ändå börjat kolla och jämföra. 

    Det finns 4 stycken precis i närheten av där vi bor (alla inom 3-4 minuters gångavstånd) och det hade givetvis varit väldigt praktiskt att ta en av dem. Ändå funderar jag på att välja en i en helt annan del av staden. Dels för att jag inte planerar att bo kvar här "för alltid" och gärna vill att mitt barn ska gå på dagis ihop med de barn som kommer börja i samma skola sedan (och jag har i stort sett redan bestämt vilken skola jag vill välja åt barnet och har tankar på att flytta närmare den om några år) och dels för att jag inte vill att det finns mycket invandrare på mitt barns dagis men samtliga förskolor i närheten här beskrivs som mångkulturella med fokus på språk osv.

    Det jag tittat på: 
    - Antal barn per vuxen. Ju färre barn per "fröken" desto bättre. 
    - Hur föräldrarna svarat på enkäter om hur de känner kring förskolan. T.ex. hur många procent som svarat att de känner sig trygga med att lämna sitt barn där, hur många procent som tycker att deras synpunkter och önskemål tas till vara på osv. 
    - Hur verksamheten beskrivs på hemsidan. En beskrivning på 1 mening känns oseriöst (när de flesta andra har flera paragrafer), att uttryckligen beskriva verksamheten som mångkulturell känns som ett varningstecken osv.
    - Andel svenska respektive utländska barn. Kommer gå förbi och titta när barnen är utomhus, då kan man få ett rätt bra hum, och vid besök sen ser man ju direkt.
    - Pedagogiken. Jag vill ha ett vanligt kommunalt dagis - ingen fristående, montessori, reggio emilia, ur och skur eller något annat sådant.
    - "Måtto" eller liksom de värden de främst utgår från. Det varierar ju en del trots att de är kommunala. Vissa säger sig ha inriktning på lek, andra lärande och upptäckt, andra anknytning osv. Jag har ett sådant måtto/fokusering som jag fastnat extra för.
    - Hur lokalerna och utegården ser ut. Undviker helst baracker och jag tycker det är viktigt att utegården är stor och fin med mycket att göra. 
    - Närhet till den skola jag planerar att välja åt barnet.
    - Miljö runt omkring. Vill inte ha stora vägar i närheten så det bullrar och kommer avgaser.
    - Maten. Jag vill helst att maten ska lagas på plats från grunden. Det är inte helt avgörande om den lagas på plats eller tas in från närmsta skola, men det är ändå något jag tar med i beräkningen. Sen har jag hittat ett par dagis som beskriver sig som sockerfria eller mer inriktade på vegetarisk kost och detta är jag inte intresserad av utan vill välja en som serverar vanlig husmanskost och inte har avvikande regler/riktlinjer kring mat.
    - Känsla. För vissa får jag bara en dålig magkänsla eller att det liksom inte "känns rätt" medan jag direkt känner att "detta känns bra" för andra. Utan att kunna förklara varför eftersom de kan vara likvärdiga på pappret.

  • Anonym (M)

    Låg personalomsättning

    Att personalen är med barnen (dvs inte står i klungor och pratar ute)

    Att de rör sig ute i samhället och inte bara på gården

    Att de inte låter barnen se på tv/padda etc mer än nödvändigt. Det kan hon göra hemma.

    Att det serveras bra och hälsosam mat.

    Läget spelade ingen roll, vi bor på landet. Vi är jättenöjda på alla sätt.

  • Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2019-03-22 16:52:48 följande:

    Låg personalomsättning

    Att personalen är med barnen (dvs inte står i klungor och pratar ute)

    Att de rör sig ute i samhället och inte bara på gården

    Att de inte låter barnen se på tv/padda etc mer än nödvändigt. Det kan hon göra hemma.

    Att det serveras bra och hälsosam mat.

    Läget spelade ingen roll, vi bor på landet. Vi är jättenöjda på alla sätt.


    Just det, att det inte förekommer mycket olika vikarier var väldigt viktigt för mig eftersom jag visste att det på kommunens förskolor är/var mycket vikarier. Har inte lämnat dottern till en enda vikarie på 3 år, alltid en ordinarie som känner henne som mött henne.
Svar på tråden Vad var viktigt för er när ni valde ert barns förskola?