• Anonym (45)

    Retroaktiv svartsjuka

    Jag lider av retroaktiv svartsjuka. Den äter upp mig... jag kan inte styra det och jag får ångest och oro.

    Jag har träffat en ny man sedan ett halvår tillbaka. Jag har själv varit gift en gång, men inte haft så många förhållanden eller sexpartners.

    Min nye man har varit gift två gånger. Han har haft många förhållanden och haft många många sexpartners...

    När jag fått se bilder från hans liv, med kvinnor o barn, lider jag i tysthet. Det gör ont i mig. Han är snygg nu, men då var han ännu snyggare. Och en tjejmagnet. Det säger han dessutom själv emellanåt, hur populär han var och hur kläderna flög... Allt har han testat. Allt du kan komma på i sexväg mellan två-tre personer..

    Jag är intelligent och förstår givetvis att jag inte kan göra nåt åt detta. Men det är jobbigt och gör sig påmint ofta.

    Jag känner mig inte säker. Inte säker i mig själv. Inte säker på oss. Och hur ska jag bli fri från alla bilder i mitt huvud av honom o alla kvinnor. Känner liksom press också..

  • Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka
  • Anonym (Science)

    Det finns forskning som tyder på att många kvinnor blir olyckliga (i längden, inte initialt då är det tvärtom glädjerus) av att vara tillsammans med en man som är objektivt mer fysiskt attraktiv än henne. Med svartsjuka, en känsla av att vara utbytbar, otrygghet osv.

    De flesta trivs bäst med en man som är objektivt sett mindre fysiskt attraktiv än henne. Hon behöver vara snyggast i relationen. Svartsjuk kan hon givetvis vara då med, otrygg och en känsla av att vara utbytbar kan också finnas, men dessa negativa känslor kommer inte alls lika lätt som de gör med en snyggare man. En kvinna är oftast fysiskt svagare än en man, tjänar ofta lite mindre pengar, hon behöver något som gör att hon inte är så underlägsen för att må bra i relationen. För att känna att hon är värd något för honom. Bättre än honom på något sätt. Något väldigt ytligt och djuriskt som fördel. Är hon snyggare så har hon det där.

    Så problemet kan faktiskt ligga där, att han är alldeles för snygg. Hur mycket det än attraherar dig först, så ger det en känsla av mindervärde senare. Its science.

  • Anonym (m)
    Anonym (45) skrev 2019-03-21 23:02:14 följande:

    Jag lider av retroaktiv svartsjuka. Den äter upp mig... jag kan inte styra det och jag får ångest och oro.

    Jag har träffat en ny man sedan ett halvår tillbaka. Jag har själv varit gift en gång, men inte haft så många förhållanden eller sexpartners.

    Min nye man har varit gift två gånger. Han har haft många förhållanden och haft många många sexpartners...

    När jag fått se bilder från hans liv, med kvinnor o barn, lider jag i tysthet. Det gör ont i mig. Han är snygg nu, men då var han ännu snyggare. Och en tjejmagnet. Det säger han dessutom själv emellanåt, hur populär han var och hur kläderna flög... Allt har han testat. Allt du kan komma på i sexväg mellan två-tre personer..

    Jag är intelligent och förstår givetvis att jag inte kan göra nåt åt detta. Men det är jobbigt och gör sig påmint ofta.

    Jag känner mig inte säker. Inte säker i mig själv. Inte säker på oss. Och hur ska jag bli fri från alla bilder i mitt huvud av honom o alla kvinnor. Känner liksom press också..


    Men jag tycker nog att det är larvigt av din kille att babbla om det sexliv han haft. Ni är väl inte tonåringar längre? Lite mer mognad kan man väl förvänta sig?
  • Anonym (H)

    Alltså varför pratar ni ens om forna sexpartners, hur lätt ni fick knulla och olika sexakter? Säg till om du inte tycker om det! Jag skulle ALDRIG berätta för min partner hur många jag legat med och jag hade heller aldrig frågat. Vem fan bryr sig?!

  • Anonym (Likadan)

    Jag känner igen mig. Min pojkvän har haft många partners och gjort alla möjliga saker och det ger mig stor ångest. Dels för att sex är något meningsfullt och intimt för mig så det känns jobbigt att han verkar kunna ligga med typ som helst vilket gör att det inte känns som att han gör det av kärlek med mig. Dels för att jag upplever att jag har mycket att leva upp till vilket jag känner att jag inte kan. Dels för att jag är rätt att han inte vill lämna livet som slampa bakom sig för att vara i ett monogamt förhållande. Dels för att han med sin exfru hade ett öppet förhållande och gruppsex och allt möjligt i den stilen (som jag själv finner extremt motbjudande) och jag är rädd att han ska vilja detsamma med mig. Dels för att jag helt enkelt blir svartsjuk lätt, jag står knappt ens ut med tanken på att han ska finna någon annan kvinna attraktiv! Själv har jag bara ögon för honom och ingen annan så det är en väldigt jobbig tanke att han skulle vilja vara med andra.

  • Anonym (45)

    Jag har inte berättat något om mitt sexliv, det är han som berättar. Trots att han vet att jag inte vill höra.. Han har inte frågat mig om min erfarenhet utan bara konstaterat att det inte finns någon möjlighet att jag är så erfaren som han.

    Han mår bra av sin historik. Att ha haft åtskilliga ONS och förhållanden. Det har byggt hans självförtroende.

    Jag blir bara ledsen.

    Han är ingen som kompromissar. Han har antagligen bara gått vidare till nästa tjej om någon visade sig vara svårfångad. Det gör mig nervös. Även om det var flera år sedan.

    Därför skulle jag förstå om jag fick rådet att avsluta förhållandet. Men det är ju alltid svårare i verkligheten... jag älskar honom trots allt.

  • Anonym (H)

    Ja, då respekterar han ju inte dig ett dugg om han trots att du sagt åt honom fortsätter att plåga dig psykiskt med att berätta om sina erfarenheter och erövringar.. Sjukt elakt!

  • Anonym (ooo)

    jag är omgift med en man jag mötte när jag var över 40. Om han i det läget hade börjat rabbla om sina sexpartners och berättat om "allt" de hade gjort, så njaee, jag hade blivit tveksam till om det var en person jag ville ha en långsiktig relation med. Inte för att han haft så mkt sex utan för att han "skryter" om det - inför mig, sin nya. Märkligt beteende.
    Att man pratar om att man haft tidigare relationer är fullt normalt och bra tycker jag, men att dra just sexsdetaljerna och hur mkt är för mig lite tonårsbeteende.
    Har man haft så mycket sex som han verkar, så kanske han har bedömt sitt liv därefter och därför berättar om det. Jag vet att jag i många år tänkte om sommaren som: mycket badande = bra sommar, lite badande = dålig sommar. Han kanske tänker likadant om sitt sexliv? (dvs mycket sex = bra förhållande ,eller mycker sex =han är bra) ? En tanke i alla fall. 

    Eftersom du säger att han vet att du inte vill höra så blir det ännu märkligare att han då fortsatt berätta. Så nej, jag tror inte du kommer bli lycklig av detta. 

  • Anonym (Science)
    Anonym (m) skrev 2019-03-21 23:25:26 följande:
    Men jag tycker nog att det är larvigt av din kille att babbla om det sexliv han haft. Ni är väl inte tonåringar längre? Lite mer mognad kan man väl förvänta sig?
    Anonym (H) skrev 2019-03-22 02:27:28 följande:

    Alltså varför pratar ni ens om forna sexpartners, hur lätt ni fick knulla och olika sexakter? Säg till om du inte tycker om det! Jag skulle ALDRIG berätta för min partner hur många jag legat med och jag hade heller aldrig frågat. Vem fan bryr sig?!



    Det är nog ganska vanligt att en svartsjuk plågar sig själv med sådana saker. Hon frågar, han svarar, han fattar inte riktigt att det sårar henne eftersom hon frågar.

    Dessutom kan sådant vara väldigt annorlunda beroende på hur relationen är. Är den kanske först inte så seriös, mest sexuell så stör inte sådant. Det kan vara roligt att höra om tokiga/sjuka saker, men så blir man sedan kär i den personen och då är det inte alls lika kul längre. När man är kär i någon så är det svårt att ha en känslomässig distans.


  • isterband

    Som någon skrev här nedan- Jag tycker också det låter fånigt att hålla på att berätta om tidigare erfarenheter. Är han en riktig man så vill han att DU ska må bra i ER relation. Och det gör du väl inte om du får reda på alla satans grejer han vart med om innan dig?

Svar på tråden Retroaktiv svartsjuka