• Ladythewinter

    IVF Linköping 2019

    Hej.

    jag och min sambo har nu äntligen tagit kontakt med vården gällande att skaffa en liten gemensam. Vi ska få en remiss skickad till Linköping. Några fler?

    Eller är det någon som varit där och hur lång tod tog det för ett att få sätta igång?

    Är så förväntansfull och nervös på samma gång. Min läkare sa att det kunde ta ca ett halvår men man vill ju sätta igång direkt.

  • Svar på tråden IVF Linköping 2019
  • Teresa B

    Grattis till remissen!

    För oss tog det ca. 6 mån från första besök till graviditet, så knappt att jag hann med i tanken efter år av egna försök...

    All lycka till!

  • Loviisa89

    Vi går på RMC i Linköping. Är fortfarande inne på första försöket, äggplocket gjordes i november. Har gjort ett misslyckat ET och två misslyckade FET.

    Efter remissen skickades tror jag det dröjde 2 mån till första mötet med sprutgenomgång och allt. Men de är rätt hårda på två-årsregeln om man är oförklarligt barnlös. Så vi fick inte börja med sprutor föränn ca 3 månader efter första mötet, då hade vi precis passerat tvåårsgränsen.

    Hoppas ni kanske får börja innan sommaren :)


    Insta: Ivfskafunka
  • LLW

    Vi gjorde vår utredning i Norrköping, det tog ca 8 månader från första samtal tills de skickade remiss till RMC för att påbörja behandling. Så jäkla utdragen utredning men i Norrköping har/hade de endast EN ENDA läkare som jobbade med infertilitetsutredningar.

    När de väl skickade remissen var det juni och allt stängde för sommaren, men vi fick komma till RMC direkt när de öppnade i Augusti och hade kunnat börja direkt om det inte varit för att jag hade gjort cellprovtagning (inte i samband med utredningen) och hade cellförändringar som skulle utredas. Så fort de var klara kunde vi dock dra igång. Så egentligen väldigt kort väntetid från remissen till att kunna börja.

    Såg att Loviisa89 skrivit att de är hårda med 2års regeln, när vi sökte var det 1 år som gällde men det har kanske ändrats nyligen?

    På RMC sen är de väldigt bra måste jag säga. Speciellt Susanne Liffner (?) som är riktigt kunnig och förstående. Man får vara snabb och ringa direkt på morgonen när de öppnar om man undrar något, annars kan det vara omöjligt att få tag på någon.

    Vi är inne på vårt andra försök, har gjort ett ET och ska nu göra FET om ett par veckor.

  • Ladythewinter

    Hej. Vad kul att det är fler. Vi behövde inte göra så mkt med utredning. Min sambo är utredd från ett tidigare förhållande och jag har barn sen innan så vi vet vart problemet ligger. Men lite undersökningar och så har det ju blivit. Vi har försökt lite mer än två år men vi visste ju båda att det inte skulle funka.

    Nu längtar bi verkligem efter en liten gemensam knodd.

    Hoppad det går fort här också. Är dock helt lost på vad som kommer hända. Gillar inte ovissheten riktkgt. Men vi får väl all info på första beaöket. Hoppas verkligen det hinner komma innan sommaren men våran läkare trodde tyvärr inte det..

  • Loviisa89
    LLW skrev 2019-03-23 14:53:43 följande:

    Såg att Loviisa89 skrivit att de är hårda med 2års regeln, när vi sökte var det 1 år som gällde men det har kanske ändrats nyligen?


    Det är 1år man måste ha försökt för att få utredning, om dom inte hittar nått på utredningen så måste man vänta ett år till innan man får ivf. Men om de hittar nått fel (som manlig faktor) så kan man få ivf tidigare.

    Tror de haft två-års regeln för oförklarliga ett tag, men det var rätt nyligen som de blev så strikta med den.

    Vi bor i norrköping och tänkte göra utredningen här, men när jag ringde så var det ca 6 månaders väntetid till ett första möte, så de hänvisade till privata gyn. Vi gjorde utredningen hos en privat gyn i linköping och utredningen tog bara ca en månad. Vår gyn skickade remissen direkt då, men fick tillbaka den pga 2årsregeln. Så vi fick skicka in den igen några månader senare.

    Ja, Susanne är väldigt bra tycker jag. Hon känns väldigt kompetent :)
    Insta: Ivfskafunka
Svar på tråden IVF Linköping 2019