• stinaisabellanilsson

    Plötsliga utslag i ansiktet, klåda Foton

    Heej

    Jag undrar lite hur ni gravida / före detta gravida haft det med hyn i framförallt ansiktet under graviditetens lopp.

    Min hy var toppen under första graviditeten och brukar även vara det annars. Aldrig haft problem med hyn...

    Gravid v 17 (16+0)

    Imorse vaknade jag upp med lite svullna/upphöjda, röda utslag på kinder och runt munnen. Bättre under dagen (utan smink) men återkom under tidiga kvällen. Då ännu mer svullet, rött.

    Känsla av värme i framförallt kinder och klåda.

    Kan det bero på hormonerna?.. vore intressant att höra om era erfarenheter och botemedel :)

    Jobbigt med klådan, då den även börjat dyka upp lite i hårbotten och ovan bröst.

    Tacksam för feedback

  • Svar på tråden Plötsliga utslag i ansiktet, klåda Foton
  • Ninjara

    Dom flesta får väldigt fin hy under graviditet. Jag drog nit lotten...

    Skulle rekommendera att du kontaktar en läkare för det där såg inte bra ut.

    Man kan dock testa själv och se om tex fungoral kan hjälpa. Man kan få kortison krämer utskrivna. Rekommenderas för känslig hud är att hålla den någorlunda ren från smink och parfym som kan irritera men se till att den inte blir för torr om du rengör utan använd då mjukgörande. Vilken som passar ens egen hy bäst får man testa sig fram på. Man kan också testa om det är allergi reaktion som irriterar huden genom att ta antihistamin men då ska man också prata med läkare för att inte alla är säkra för en graviditet.

    Viktigt att veta vad gäller kortison är att alla inte är ok att ha under graviditet. Prata med läkare om detta ska användas.

    Hoppas det blir bättre snart.

Svar på tråden Plötsliga utslag i ansiktet, klåda Foton