• Anonym (Mamma)

    Ska min pojke få följa med på resan när han misskött sig i skolan?

    Hej

    Min familj består av mig, min man, min pojke, min mans dotter och våran gemensamma dotter. Vi ska  åka på semester i maj och barnen behöver ta ledigt 4 dagar från skolan. Det var inga problem för min mans dotter, (vår yngsta får på förskola) Men min pojke har de senaste månaderna börjar få problem i skolan pga att han inte kommer överens med en av lärarna. Han har exempelvis för någon vecka sedan kallat läraren för hora och han vägrar lämna ifrån sig telefonen på lektionerna. Det har varit en hel del incidenter och jag o min exman har pratat med honom till förbannelse men han förstår inte vad han gör för fel.
    Skolan har dragit på att godkänna ledigheten eftersom det varit problem till och från innan också..  nu säger de att de inte kommer godkänna ledigheten pga att han inte sköter sig i skolan. Han har fått extra chanser att om han sköter sig två veckor så skulle de skriva på ledigheten men han klarade tyvärr inte detta och nu kommer de inte ge honom ledigt.
    Hur hade ni gjort? Hade ni sjukanmält honom eller ska han behöva vara hemma med sin pappa när vi andra i familjen åker på semester? Det är ju viktigt att han lär sig något av sitt beteende men det kanske är att ta i att inte låta honom följa med?

  • Svar på tråden Ska min pojke få följa med på resan när han misskött sig i skolan?
  • Anonym (Svea)

    Låt honom följa med, han kanske behöver lite "luftombyte" bara.

  • Anonym (Sara)

    Varför tar ni inte hans mobil eftersom han inte klarar av att lämna bort den under lektionerna? Varför har han en mobil?

  • Anonym (Sara)

    Glömde fråga hur gammal han är. Jag hade inte åkt på semester med honom.

  • Anonym (Jonsson)

    Han kallar läraren för hora och förstår inte vad han gör för fel? Han får varningar om att bete sig för att ändå få ledigt men klarar inte av det heller och får därmed inte ledigt. Han har alltså fått flera chanser att skärpa till sig men inte gjort det.

    Och ni funderar seriöst på att fuska och sjukanmäla honom? På riktigt?

  • Anonym (Problem)

    Har han någon problematik i grunden som spelar in?

  • Anonym (Wth)

    Ni har PRATAT massor med honom? Men inte ens tagit bort mobilen han tydligen inte kan sköta?

  • Anonym (Liten)

    Jag hade nog ställt in resan om ett barn inte kunnat komma med. Tråkigt ja men vi hade väl fått åka i sommar ist.

    Fast svårt för mig att svara för jag har inte haft den problematiken i min närhet och skulle aldrig komma på tanken att begära ledigt från skolan. Är tacksam för den gratis skola mina barn får så jag kastar inte bort viktig lektionstid. 

  • Anonym (tja)

    Barn behöver lära sig att det blir konsekvenser av deras handlingar.Stackars lärare i dagens skola.

  • Anonym (Mamma till två)

    Föräldrar som tycker att barnen skall ta ledigt från skolan för att åka på semester visar inte själva så mycket respekt för skolans viktiga arbete, tycker jag. Barnen har massor av lov då man som familj kan åka på semester.

Svar på tråden Ska min pojke få följa med på resan när han misskött sig i skolan?