• Äldre 23 Mar 10:01
    217 visningar
    6 svar
    6
    217

    Goda råd angående katthemskatt

    Ja, som rubriken säger så vill jag gärna ha värdefulla tips från er som är erfarna katt-ägare. Jag ska adoptera en kastrerad hankatt från ett katthem och snart ta hem honom till oss, mig och min dotter. Han kommer att bli innekatt och han är bara 1 år men hans första levnadsår har nog inte varit så kul. Jag tänker mycket på att jag vill skapa ett tryggt hem för honom och hur detta ska gå till. Han förtjänar att ha det bra nu! Jag har läst på massor men kan ändå inte veta precis hur det kommer att bli. Är det någon här som tagit över en katt som vill ge lite tips på något som är bra att tänka på? Jag vet det där med att kattlådan inte ska vara nära matplatsen och såna praktiska saker, men jag vet inte hur katten kommer att reagera i en ny miljö. Helst vill jag inte att han sover med mig men kanske är det stor risk att han känner sig ensam på natten annars? Han bor med två syskon just nu. Hur hade ni tänkt?

  • Svar på tråden Goda råd angående katthemskatt
  • Äldre 23 Mar 17:34
    #1

    Det bästa är att låta honom vara ifred när han precis kommit hem. Han blir förmodligen stressad om ni t.ex. drar ut honom ur transportburen och ska "visa honom runt" och följer efter honom för att se att han klarar sig. Håll er nånstans i huset så han vet att ni är där, prata lugnt och slamra inte med grejer. Låt honom utforska huset själv i sin egen takt. Se till att det finns ställen han kan gömma sig på, vissa katter gillar t.ex. en liten "grotta" (finns i djuraffärer) som man kan krypa in i, andra katter föredrar att ligga nånstans högt upp så de kan se vad som händer i rummet.
    Ställ ut flera vattenskålar, vissa katter vill inte ha mat och vatten nära varann. En del katter vill ha färskt vatten medan andra gillar när det stått ett tag, ni lär märka var han går och dricker nånstans. Vissa katter gillar inte heller när morrhåren rör vid kanten så skaffa en vid vattenskål. Låt honom sova där han själv vill. Min katt sover gärna på sängen men ibland även under den på golvet eller i sin tyg-grotta.
    Det finns grejer man kan stoppa i eluttaget som ger ifrån sig nån doft som gör dem lugna (Feliway tror jag) och det finns kattmyntaspray man kan använda på t.ex. sovplatser och sånt man hoppas han ska gilla.

  • Äldre 23 Mar 17:36
    #2

    Såg just att du skrivit att du helst inte vill att han sover med dig... han behöver ju inte sova på sängen, utan kan ha en liten grotta att krypa in i nån annanstans i sovrummet. Tror inte han känner sig ensam men vet av erfarenhet att många katter börjar vråla så fort det finns en stängd dörr nånstans Skrattande tror dock det mest beror på att de är förnärmade över att ha blivit instängda/utestängda, och inte just att de känner sig ensamma.

  • Äldre 23 Mar 21:05
    #3

    Se till att det praktiska är på plats.
    Minst två lådor
    Klätterställningar och klös-möjligheter på alla socialt signifikanta platser (kök, vardagsrum, sovrum, barnens rum)
    Platser att vara på både högt och lågt i hela huset osv. Helst ska katten kunna röra sig i hela huset utan att någonsin sätta en tass på marken (Nästan omöjligt i ett "normalt" hem).
    Utsiktsplatser vid fönster.
    Kattsäkra ALLT. Skåp, lådor, dörrar, sladdar, böcker, prydnadssaker, växter, kläder och skor (kan råka illa ut om de ligger framme), gardiner, skärmar, leksaker, osv.
    Ha kvalitativt foder (tumregel; nästan all blötmat är bättre än nästan all torrmat. Välj spannmålsfritt. En kötthalt på ca 90%). Torrfoder i bollar, matlabyrinter och liknande är jättenyttig!

    Var själva förberedda.
    Ha massor av roliga leksaker till hands, men inte liggandes framme.
    Lek katten utmattad flera gånger om dagen innan måltid,
    Låt katten komma till er, inte ni till katten (de första veckorna i alla fall).
    Begränsa utrymmet och utöka successivt. Börja med t. ex. köket. När han vant sig där så får han tillgång till vardagsrummet också. OSV.
    Jag rekommenderar varmt att ni kollar på Jackson Galaxy (my cat from hell), han finns på youtube och jag tror TV4 play?).

  • Äldre 23 Mar 21:14
    #4

    Vi är jourhem åt omhändertagna katter och är nu inne på vår fjärde leverans (6e katt då några kommit 2 åt gången).

    Jag brukar göra följande.

    Katten stängs in i tvättstugan första tiden. Det är en toalett, tvättstuga och bastu den då kommer åt och det är ungefär 20 kvm. Där inne finns mysiga platser, platser att krypa in under, mat och toalett.

    Där inne får den stanna tills den inte gömmer sig längre när vi kommer in och framförallt tills den gjort sina behov på lådan. Barnen turas om att dra in en madrass och sova där inne som sällskap till katten men de söker inte upp katten utan finns bara där om den vill ha sällskap.

    2 nätter i snitt brukar de vara på det lilla utrymmet och sen öppnar vi dörren till resten av huset.

  • Äldre 24 Mar 21:49
    #5
    Rafael90 skrev 2019-03-23 17:34:17 följande:

    Det bästa är att låta honom vara ifred när han precis kommit hem. Han blir förmodligen stressad om ni t.ex. drar ut honom ur transportburen och ska "visa honom runt" och följer efter honom för att se att han klarar sig. Håll er nånstans i huset så han vet att ni är där, prata lugnt och slamra inte med grejer. Låt honom utforska huset själv i sin egen takt. Se till att det finns ställen han kan gömma sig på, vissa katter gillar t.ex. en liten "grotta" (finns i djuraffärer) som man kan krypa in i, andra katter föredrar att ligga nånstans högt upp så de kan se vad som händer i rummet.
    Ställ ut flera vattenskålar, vissa katter vill inte ha mat och vatten nära varann. En del katter vill ha färskt vatten medan andra gillar när det stått ett tag, ni lär märka var han går och dricker nånstans. Vissa katter gillar inte heller när morrhåren rör vid kanten så skaffa en vid vattenskål. Låt honom sova där han själv vill. Min katt sover gärna på sängen men ibland även under den på golvet eller i sin tyg-grotta.
    Det finns grejer man kan stoppa i eluttaget som ger ifrån sig nån doft som gör dem lugna (Feliway tror jag) och det finns kattmyntaspray man kan använda på t.ex. sovplatser och sånt man hoppas han ska gilla.


    Tack för dina råd! Ja, vi har tänkt låta honom vara ifred och kolla runt lite i bostaden i sin egen takt och vi har ordnat med lite olika sovplatser, mest lite filtar här och där på möbler och även hyllor, men tänkte skaffa en sovgrotta åt honom också för det verkar vara en favorit för många katter Glad! Jag har skaffat rätt många saker nu så jag hoppas slippa lägga pengar på Feliway också men om katten verkar väldigt stressad så skaffar jag nog Feliway spray tänkte jag:)
  • Äldre 25 Mar 16:16
    #6
    tankfull skrev 2019-03-24 21:49:34 följande:
    Tack för dina råd! Ja, vi har tänkt låta honom vara ifred och kolla runt lite i bostaden i sin egen takt och vi har ordnat med lite olika sovplatser, mest lite filtar här och där på möbler och även hyllor, men tänkte skaffa en sovgrotta åt honom också för det verkar vara en favorit för många katter Glad! Jag har skaffat rätt många saker nu så jag hoppas slippa lägga pengar på Feliway också men om katten verkar väldigt stressad så skaffar jag nog Feliway spray tänkte jag:)
    Lycka till med katten! Skrattande
Svar på tråden Goda råd angående katthemskatt