• Anonym (Ififkf)

    Att leva med en hsp flickvän. Hur klarar jag detta ?

    Min flickvän är hsp och tar åt sig av precis allt !

    Jag själv är ganska obrydd av mig. Jag reflekterar inte över saker. Jag ältar inte saker.

    Ett exempel är att jag tyckte att hon ser ut som 25 istället för 23. Hennes vänner säger att hon ser ut som 20e men det tycker inte jag.

    Dagen efter så skriver hon till mig på jobbet att hon känner sig som den fulaste i världen och att hon känner sig aldrig snygg.

    För mig så skriver hon så till mig för att få bekräftelse ? Uppmärksamhet ? Jag får den känslan och det gör mig irriterad. Jag vill även tillägga att den här tjejen har väldigt dålig självkänsla.

    Hon går i tystnad hela dagen och svarar inte på tilltal från mina barn eller mig.

    är man sån här med hsp,eller är det bara ett omoget beteende ?

    En grej till är att mina bröstvårtor sitter lite längre ner och ut på sidorna(fatta mig rätt) som på vissa gymkillar med större bröst muskler.

    Hon påpekade detta och försökte googla fram liknande killbröst,men hittade inget. Direkt efter så så jag att jag tog illa upp och förklarade varför.

    Det här tog jag upp som exempel att man kan ta illa upp i olika grad.

    Då så hon::

    *även *om jag tycker att dina bröstvårtor ser konstiga ut så säger jag inte det. Då blev jag ledsen på riktigt. För mig var det som att hon påpekade det igen.

    Hennes svar till det var att de var ett exempel.

    Då undrar jag varför hon tycker att jag har konstiga bröstvårtor. Då säger hon att jag inte har det.

    Jag säger till henne att om du har googlat och jämfört . Hur kan du nu säga att som inte ser konstiga ut.

    Jag har svårt att skilja på hsp och uppmärksamhets beroende?

    Jag kommer från ett väldigt långt förhållande sedan innan.

    Låter detta som hsp eller narcicism?Eller psykopat?

    Jag Älskar henne massor. Men det är saker hela tiden verkligen. Det blir aldrig en lugn stund.

  • Svar på tråden Att leva med en hsp flickvän. Hur klarar jag detta ?
  • Anonym (Anonymm)

    Hsp är ingen diagnos eller något sånt. Snarare en känslig person. Schysst av dig att fundera på om din flickvän är psykopat och sätta diagnoser som är så hårda med. Stackars henne. Du är nog inte perfekt själv.

  • Anonym (Anonymm)

    Man behöver inte säga allt rakt ut som man tycker och tänker menade hon. För det sårar andra. Att hon söker bekräftelse är väl för du visar för lite. Skitbra att hon visar det. Så du vet om att det är nåt hon inte trivs med. Tänk så istället .

  • Anonym (Anonymm)

    Att du haft ett långt förhållande innan gör.väl ingen direkt betydelse heller. Alls är olika. Och det betyder inte att man var lycklig heller. Eller att det funkade. Bry dig om henne lite mer och prata inte diagnoser. Så blir det nog bättre.

  • Anonym (Anonymm)

    Det om att du inte är.perfekt själv menade jag att du verkar leta fel på henne.

  • Anonym (L)

    Lägg mindre tid på att försöka placera henne i ett fack och mer på att fundera över hur du accepterar att bli behandlad! Man går sönder av att leva med en människa som ständigt kritiserar och skuldbelägger en, oavsett vad som ligger bakom beteendet.

  • Anonym (Högkänslig)

    Vet inte om hon är högkänslig enligt begreppets innebörd. Det är ingen diagnos utan bara en beskrivning av en personlighetstyp utvecklad av en forskare inom psykologi.

    Det stämmer in på mig till 100% (högkänslighet)

    Men jag skulle aldrig vara okänslig mot andra och att hon är det mot dig låter ju inte så känsligt.

    Jag skulle definitivt aldrig ignorera ett barn som hon gör med dina!

    Jag har när jag varit yngre haft svårt att säga ifrån i stunden men det beror på att jag processar saker och reflekterar efter att jag tagit in intrycket. Jag har också lidit av att ha blivit mobbad under uppväxten, även inom familjen så det har skapat ångest inför konflikter. Nu när jag gått mycket i terapi för att komma tillrätta med det som är men av psykisk misshandel är jag mycket bättre på att kommunicera. Jag är fortfarande högkänslig dock, det är ju olika saker.

    Jag tänker såhär att det spelar ingen roll om hon är högkänslig, mellankänslig eller okänslig, diagnosfri, personlighetsstörd eller har adhd eller annat, vi kan inte avgöra vilken etikett som stämmer in på henne men du kan avgöra hur du vill bli behandlad i relationer.

    Vem som helst kan säga att dom är högkänsliga och ibland är det som du säger människor som inte alls är speciellt känsliga då själva meningen med begreppet är att sätta ord på en personlighetstyp som känner in ANDRA och andras behov och känslor. Inte går omkring och är självisk och lättkränkt. Det är svårt med begreppen eftersom ?känslig? i vår kultur länge har varit ett skällsord och använts om både känsliga människor och explosiva, lättkränkta människor.

    Om inte du känner dig trygg med henne känslomässigt (att hon är oberäknelig, respektlös osv) så kan du välja att avsluta relationen och sätta den gränsen inför nya relationer. Att du har vissa saker du inte tummar på för att du ska må bra i relationen.

    Man kan inte ändra på andra människor, det är inte värt att lägga mer energi på att försöka få henne bli mognare och få mer empati, du är värd det du innerst inne vill ha <3

  • Siden

    Så du undrar om hon är hsp, narcissist eller psykopat, baserat på den korta infon i texten?

    Hon är 23 år.

    Du, som verkar ha flera barn och redan ett sprucket förhållande bakom dig (sprucken kärnfamilj) kan ju fundera på vad din del i er bristfälliga kommunikation är. Det kanske är DU som är okänslig och omogen? Samt att hon är en extra könslig person. Det låter ärligt talat så på din text.

  • Anonym (Anonymm)
    Siden skrev 2019-03-24 16:48:16 följande:

    Så du undrar om hon är hsp, narcissist eller psykopat, baserat på den korta infon i texten?

    Hon är 23 år.

    Du, som verkar ha flera barn och redan ett sprucket förhållande bakom dig (sprucken kärnfamilj) kan ju fundera på vad din del i er bristfälliga kommunikation är. Det kanske är DU som är okänslig och omogen? Samt att hon är en extra könslig person. Det låter ärligt talat så på din text.


    Håller med helt och hållet.
  • Anonym (inte)

    Det du beskriver TS är inte hsp. 

    Du verkar dock rätt plump och bör fundera på varför du kände dig tvungen att tala om att  hon snarare ser ut som 25 än som 20 som hennes vänner tycker? En onödig kommentar. 


    Hon verkar å sin sida inte heller särskilt mogen, så kanske är det lika bra att ni går isär, för man ignorerar inte folk på det viset som du beskriver att hon gör. 

  • Anonym (Ififkf)
    Anonym (inte) skrev 2019-03-24 21:44:19 följande:

    Det du beskriver TS är inte hsp. 

    Du verkar dock rätt plump och bör fundera på varför du kände dig tvungen att tala om att  hon snarare ser ut som 25 än som 20 som hennes vänner tycker? En onödig kommentar. 

    Hon verkar å sin sida inte heller särskilt mogen, så kanske är det lika bra att ni går isär, för man ignorerar inte folk på det viset som du beskriver att hon gör. 


    Vad lever du i för värld ? Onödig kommentar . Om min flickvän tycker att jag ser ut som 30 istället för 25 . Vart är problemet. Det är ju vad hon tycker.
  • Anonym (Väx upp)

    Nejdå, du ältar inte och är obrydd. Tills hon kommenterar hur du ser ut... ;)

    Hsp handlar ju mer om känslighet för stimula som ljud, ljus, rörelse, smak, känsel etc. Inte att man är lättstött och långsint.

    Ni är båda unga och osäkra. Det går över.

  • Anonym (J)

    Stackars barn som behöver leva med två.. barn. Så fruktansvärt omogna ni låter.

  • Anonym (inte)
    Anonym (Ififkf) skrev 2019-03-26 10:31:38 följande:

    Vad lever du i för värld ? Onödig kommentar . Om min flickvän tycker att jag ser ut som 30 istället för 25 . Vart är problemet. Det är ju vad hon tycker.


    Ok. Dina svar visar att hon förmodligen har rätt i att bli sur på dig. Lycka till.
Svar på tråden Att leva med en hsp flickvän. Hur klarar jag detta ?