• Misslittlegirl

    Snart 22 månader och kan inte gå utan stöd

    Hej alla.

    Jag har en dotter som blir 22 månader den 3 april.
    Hon har alltid varit sen med det mesta. Hon lärde sig att sitta vid ungefär 9 månaders ålder. Lärde sig och krypa i somras då hon var 14 månader. Började även gå längs möbler och med lärogåvagn ungefär samtidigt.
    Dock den senaste tiden har hon lärt sig att klättra upp i soffan och gå när vi bara håller en hand.

    Hon förstår och är med på allt vi säger och gör. Hon är en liten tjej som inte pratar så mycket, säger typ mamma och pappa, pratar sen på sitt egna språk.

    Hon älskar att lägga pussel och rita samt läsa böcker.
    I slutet av januari var vid till barnmottagningen men där fann dom inte större fel. Läkaren tyckte att hon hade bra fin motorik dock något sen grov motorik.
    De tog blodprover men har inte hört något mer sen dess. Läkaren var mer orolig innan än efter han träffade oss.

    På dagis tycker dom att hon har utvecklats mycket den senaste tiden, Leker bra ihop med andra barn osv.
    Jag själv började gå vid 17 månader och min sambo var närmare 2 år. Då han är född med hål mellan hjärtats kamrar. Detta har vår dotter ärvt, men det är något som hon är frisk förklarad från nu.
    Ska även tillägga att hon skelar på sitt vänstra öga.

    Finns det någon mer vars barn varit såhär sen med att börja gå utan stöd?
    Vill jätte gärna komma i kontakt med fler som varit med om samma.

  • Svar på tråden Snart 22 månader och kan inte gå utan stöd
  • Upptaget

    Min dotter började gå i julas, då var hon 2,5 år. Hon hade överrörliga leder sa dem.

    Jag förstår din oro, men det kommer!! Rätt vad det är så släpper det och ditt barn går Utan stöd. :)

    Vad säger bvc?

  • LejonSa

    Min son började gå vid 20 mån. Men är två mån för tidigt född så egentligen räknas det som 18 mån.

    Ingen har kunnat ge någon förklaring till varför han börjat gå sent. Alla har tyckt han varit stadig och på g sen han var 13-14 mån. Men han har bara hållit handen och gått och vägrat släppa.

    Vår son har dock haft en brokig start så det är väl högst sannolikt det som spelat roll för honom. Han är även något plattfot o har fått inlägg för detta.

    Är 3,5 år idag och går obehindrat och springer, hoppar osv. Men är ändå ganska efter jämnåriga i sin grovmotorik, framförallt i smidigheten och balansen tänker jag.

    Han har alltid varit en mer försiktig och stilla pojke. Mer böcker etc som intresserat än springa hopp klättra.

    Precis börjat lära sig cykla. Inte haft intresse innan. Märker att han är svag i benen.

    När han väl började gå så gick han ganska stadigt direkt dock och det skedde verkligen bara hux flux från ingenstans.

    Ge det lite ner tid. Vet att det är svårt att inte oroa sig. Men du beskriver en liten flicka som utvecklas och mår bra. Samspelar fint osv. Det andra kommer.

  • Misslittlegirl

    Tack för era svar. BVC säger inte så mycket om saken. Det var dom som skickade oss till barnmottagningen.
    Kan glädja er med att i lördags tog hon några steg mellan mig och soffan :D nu övar vi ännu mer varje dag. Så får vi hoppas att det lossnar till slut :)

  • Aniara II
    Upptaget skrev 2019-03-26 22:37:17 följande:

    Min dotter började gå i julas, då var hon 2,5 år. Hon hade överrörliga leder sa dem.

    Jag förstår din oro, men det kommer!! Rätt vad det är så släpper det och ditt barn går Utan stöd. :)

    Vad säger bvc?


    Hm.. intressant, vad fick hon för behandling (ex. skoinlägg, skenor, sjukgymnastik)? Hur "gick" hon innan hon ställde sig upp- på alla fyra eller knäna? Hur ser fötterna ut nu om man får fråga?
  • LejonSa
    Misslittlegirl skrev 2019-04-01 19:17:30 följande:

    Tack för era svar. BVC säger inte så mycket om saken. Det var dom som skickade oss till barnmottagningen.

    Kan glädja er med att i lördags tog hon några steg mellan mig och soffan :D nu övar vi ännu mer varje dag. Så får vi hoppas att det lossnar till slut :)


    Vad roligt att läsa! Det lossnar säkert snart
  • Upptaget
    Aniara II skrev 2019-04-03 19:20:53 följande:

    Hm.. intressant, vad fick hon för behandling (ex. skoinlägg, skenor, sjukgymnastik)? Hur "gick" hon innan hon ställde sig upp- på alla fyra eller knäna? Hur ser fötterna ut nu om man får fråga?


    Hon brukade oftast skutta på rumpan, eller gå med gåvagn.

    Sjukgymnast ca var 3.e månad. Mest som uppföljning, gående kom av sig självt och sjukgymnasten behövde ej göra så mycket. Ang fötterna så ser dem ut som ett par vanliga barn fötter.?. Inget konstigt med dem.
Svar på tråden Snart 22 månader och kan inte gå utan stöd