• Äldre 23 Mar 20:22
    1292 visningar
    13 svar
    -1
    13
    1292

    Tvingad vila

    På sonens förskola är det obligatoriskt vila mellan 12.00 och 13.00. Min son som är 2,5 och har precis börjat där blir väldigt ledsen när han måste vara i vilosalen och vill gå ut. De tillåter inte det, han måste stanna på sin madrass. Han har inte sovit på dagtid sedan länge, och det är svårt att stanna 1 timme i en madrass. Jag skulle inte ha något emot om han sover, men jag är mycket ledsen att han är tvungen att vara tyst i rummet när han försöker komma ut. Jag känner mig väldigt ledsen över detta och känner mig inte trygg att lämna på morgonen. Personalen berättade igår att han grät i 30 minuter där. Jag har bett de att låta honom gå ut när han vill, men alla barn måste vara där. Finns det något jag kan göra? Och är det normalt att ett barn gråter i 30 minuter på förskola? Han har aldrig gråtat när vi lämnar honom, men blir ledsen senare. 

  • Svar på tråden Tvingad vila
  • Äldre 23 Mar 20:28
    #1

    Det låter ju jättehemskt! På mina barns förskolor har det alltid varit en möjlighet för dom som inte sover middag att vara på dom stora barmens avdelning. Kan inte det vara en möjlighet?

  • Äldre 23 Mar 20:36
    #2

    Tack för ditt svar! Det är en 1-5 avdeling och alla barn ska vila. Så den möjlighet  finns tyvärr inte.

  • Äldre 23 Mar 20:40
    #3

    Ligger 5-åringarna också på madrass och vilar?

  • Äldre 23 Mar 20:46
    #4

    Just nu finns det ingen 5-åring, men ja alla ska vila på sin matrass i en timme. 

  • Äldre 23 Mar 20:48
    #5

    personalsituationen ser ut såi förskolan.Vi har ingen extrapersonal  .och raster måste vi ha för att orka med jobbet.dår jag jobbar har vi trånga lokaler dessutom.

  • Äldre 23 Mar 21:04
    #6
    Elnaaa skrev 2019-03-23 20:46:39 följande:

    Just nu finns det ingen 5-åring, men ja alla ska vila på sin matrass i en timme. 


    Det låter ju märkligt. När mina barn gick på förskolan var det bara dom små som sov middag som vilade på madrass. Dom större barnens "vila" var att lyssna på en saga eller titta på en film eller någon annan lite lugnare aktivitet. 
  • Äldre 23 Mar 22:43
    #7

    Det låter bra kaffe, så är det tyvärr inte hos denna förskola. 

  • Äldre 24 Mar 11:58
    #8

    Det låter orimligt. Lyssnar inte personalen så ta det med chefen och om chefen avfärdar det så ta det högre upp. De ska agera utifrån barnens behov inte sina egna.

    Om de på allvar har så lite personal att ingen annan lösning finns så har de inte resurserna att hålla förskolan öppen.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 24 Mar 13:36
    #9

    Håller med Physalis. Att tvingas vara på en madrass i en timme för barn som inte sover middag låter i mina öron snudd på barnmisshandel.

  • Äldre 24 Mar 13:41
    #10

    Ingen  som jobbar inom barnomsorgen som har lösning på detta problem? Chefen eller kokerskan ska ta hand om barnet?Eller han får vara med på pedagogernas rast?

  • GGN
    Äldre 24 Mar 13:42
    #11

    Prata med chefen!

  • Äldre 24 Mar 18:56
    #12

    Detta låter MYcket märkligt! Under mina drygt 20 år har jag aldrig varit med om detta upplägg... Visst har vi haft liggvila även för äldre barn men aldrig mer än max 30 min och då med saga ( först kassetband och senare cd ) det vanligaste är att de yngsta ligger på madrass och vilar/sover de som inte somnat inom ca 30 min tar man med upp igen , de äldre barnen har under tiden ca 15-30 min sagostund. När jag jobbade med yngrebarn senast hade vi vilan i två rum..de barn som absolut skulle sova i ett rum o de som inte behövde sova ( men somnade de så fick de sova en liten stund) i ett annat rum. Båda dessa två varianter kalrade vi av på 3 pedagoger...den som är " tidig" dvs öppnar har sin 30 min rast på förmiddagen under utevistelsen och söver barnen/läser saga tillsammans med " sen" personal ( dvs den som atänger avd) " mellan " går på rast direkt efter lunch ( och ev fixat borden efter lunch)..efter att "sen "och "tidig "har haft vilan går " sen" på rast och " mellan" kommer tillbaka ( " tidig" kan bli själv en stund med de barn som är vakna om "mellan" kommit iväg sent på,sin rast)

  • Äldre 25 Mar 01:18
    #13

    Jag hatade också vilan på förskolan, var alltid dagens största ångest och jag grät varje dag och försökte på alla sätt att komma ifrån den, trodde nu sådär 15-20 år senare att det här med att tvingas vila inte existerade längre, men tydligen. Förstår inte varför man har obligatorisk vila, och dessutom en hel timme. Om några barn blir så trötta så kan ju de vila. 

    Vet inte vad man ska göra, men vid några tillfällen kommer jag ihåg att i alla fall en personal lät mig sitta upp istället. Men såklart vore det bästa ju att barn som inte vill vila helt enkelt får göra något helt annat. Man borde kunna göra om vilan till en sagostund eller nåt.

Svar på tråden Tvingad vila