• Anonym (Stor bebis)
    Äldre 23 Mar 22:40
    2882 visningar
    30 svar
    30
    2882

    Erfarenhet av tillväxtultraljud - stämde vikten?

    Har gjort två tillväxtultraljud (vecka 34 och 36).

    Båda visar på stort barn och blir det för stort kommer jag antingen att snittas eller sättas igång om ett par veckor pga komplikationer vid förra förlossningen.

    Min fråga är, hur väl har det stämt för er som gjort tillväxtultraljud?

    Överallt jag läst känns det som att det vanliga är att bebisen är ännu större än vad mätningen gett.

    Det känns minst sagt skrämmande för väger bebisen enligt ultraljudet dryga 4 kilo i vecka 38 vill jag ju inte riskera att det egentligen är 4,5 kilo eller mer...

  • Svar på tråden Erfarenhet av tillväxtultraljud - stämde vikten?
  • Anonym (Stor bebis) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 09:49
    #1

    Puffar

  • Äldre 24 Mar 10:57
    #2

    Mina har vägt 3-400 gram mer än TUL beräknat.

  • Äldre 24 Mar 11:00
    #3

    Min dotter vägde typ 300 gram mindre än på sista tul.

  • Anonym (2barn­smamma­)
    Äldre 24 Mar 11:03
    #4

    Min sista vägde 600g mindre än tul

  • Anonym (Stor bebis) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 12:15
    #5

    Man förstår ju att det inte går att få exakta mått men det kan ju vara rätt stor skillnad och jag grubblar på var ?gränsen? går för att jag ska våga mig på en vaginal förlossning igen...

    Vill jag ha snitt får jag det men det är inte så lockande för min del. Men det kanske är dumt att ens chansa.

  • Äldre 24 Mar 12:28
    #6

    Min etta beräknades väga 3020 gram dagen innan hon föddes (3100)

    Min tvåa beräknades väga 2700 2 veckor innan bf och föddes sen dagen efter bf på 2715 och jag tänker att det nog stämde för han var sjukt mager när han föddes och hade nog inte växt alls på slutet.

    Min trea beräknades väga 2440 och föddes på 2555 och min fyra beräknades väga 3300 till bf och hon vägde 3705 gram bf+8 så jag antar att det stämt rätt bra om hon pallrat sig ut i tid.

    Men alla mina barn har kollats p g a att de varit små (utom fyran som kollades för att syskonen varit små) och små barn ska tydligen vara lättare att skatta.

  • Anonym (2barn­smor)
    Äldre 24 Mar 12:28
    #7

    Min första vägde 4,5.

    Dagen innan nr 2 föddes uppskattades vikten till ca 4,5 men ut kom en 5,2 kilo tung gosse.

    Det sägs att det är svårare att uppskatta vikten på större bäbisar än på små.

    Mina barn huvudmått har varit normala.

  • Anonym (Stor bebis) Trådstartaren
    Äldre 24 Mar 12:48
    #8
    Anonym (2barnsmor) skrev 2019-03-24 12:28:37 följande:

    Min första vägde 4,5.

    Dagen innan nr 2 föddes uppskattades vikten till ca 4,5 men ut kom en 5,2 kilo tung gosse.

    Det sägs att det är svårare att uppskatta vikten på större bäbisar än på små.

    Mina barn huvudmått har varit normala.


    När kom dina barn i förhållande till beräknat datum?
  • Anonym (Sol)
    Äldre 24 Mar 12:50
    #9

    Min vägde exakt som bedömt. Men å andra sidan var huvudet jättestort så egentligen vägde han kanske mindre än beräknat.

  • Anonym (Stämd­e inte!)
    Äldre 24 Mar 13:05
    #10

    Jag fick göra ett tul i v. 36+1 eftersom jag hade en känsla av att barnet var stort. Det beräknades då väga nästan precis 3 kg och uppskattades gå upp till 3,6 kg vid v. 40+0 och barnmorskan lugnade mig mig att det var helt normalstort. Precis en vecka efter tul föds barnet och väger då 4,4! Inte en chans att det vägde 3 bara en vecka innan alltså...

Svar på tråden Erfarenhet av tillväxtultraljud - stämde vikten?