• MeraMia

    Tipsa mig om romantiska filmer

    Som rubriken lyder... Jag vill gärna ha tips på romantiska filmer.

    Har sett de flesta äldre svenska och amerikanska filmerna, så gärna lite nyare tips, typ max 5 år gamla.

    Älskar The Notebook och Jane Austen filmer, men gillar även romantiska komedier.

    Inte så förtjust i filmer med olyckliga slut där den ena dör.

    Så... Bomba mig med tips bara! :)

  • Svar på tråden Tipsa mig om romantiska filmer
  • Vanillaextract

    A walk to remember
    The best of me
    Flipped
    Mr nobody
    The terminal
    Serendipity
    An education
    The age of adeline
    Waiting for forever
    The vow/älska mig igen
    Testament of youth
    Call me by your name

  • MeraMia
    Vanillaextract skrev 2019-03-24 14:05:51 följande:

    A walk to remember

    The best of me

    Flipped

    Mr nobody

    The terminal

    Serendipity

    An education

    The age of adeline

    Waiting for forever

    The vow/älska mig igen

    Testament of youth

    Call me by your name


    Tack för tipsen.

    Testament of youth ska jag kolla. Fast jag anar att den inte har nåt lyckligt slut?

    De andra har jag sett, eller vill inte se. Och några av dem har såna där slut som jag inte gillar. Nämner inga titlar för att inte spoila ;)

    The vow och Serendipity gillade jag!
  • Vanillaextract
    MeraMia skrev 2019-03-24 17:21:53 följande:
    Tack för tipsen.

    Testament of youth ska jag kolla. Fast jag anar att den inte har nåt lyckligt slut?

    De andra har jag sett, eller vill inte se. Och några av dem har såna där slut som jag inte gillar. Nämner inga titlar för att inte spoila ;)

    The vow och Serendipity gillade jag!
    Vissa av dem kan ha riktigt dåliga trailers+infotexter så det är trist om du låter dig luras av det. 

    Enbart A walk to remember och Testament of youth inkluderar väl centrala karaktärer som dör, om jag inte minns fel. Och de filmerna är alldeles för vackra för att missas för något sådant enligt mig. Jag kan gilla romantiska komedier men för mig är dessa komedier i slutändan, inte romantik, romantiken blir som en biprodukt eller extra krydda bara. 

    Andra som kanske passar är:
    Me before you/livet efter dig(2016)
    The choice(2016)
    I origins(2014)
    About time(2013)
    Endless love(2014)
    500 days of summer(2009)
    Water for elephants(2011)
    Silver linings playbook(2013)
    Never let me go(2010)
  • MeraMia
    Vanillaextract skrev 2019-03-24 20:47:14 följande:

    Vissa av dem kan ha riktigt dåliga trailers+infotexter så det är trist om du låter dig luras av det. 

    Enbart A walk to remember och Testament of youth inkluderar väl centrala karaktärer som dör, om jag inte minns fel. Och de filmerna är alldeles för vackra för att missas för något sådant enligt mig. Jag kan gilla romantiska komedier men för mig är dessa komedier i slutändan, inte romantik, romantiken blir som en biprodukt eller extra krydda bara. 

    Andra som kanske passar är:

    Me before you/livet efter dig(2016)

    The choice(2016)

    I origins(2014)

    About time(2013)

    Endless love(2014)

    500 days of summer(2009)

    Water for elephants(2011)

    Silver linings playbook(2013)

    Never let me go(2010)


    Tack. Många bra tips men jag har som sagt sett de flesta äldre filmer. Har bara missat I origins av dessa. Den får jag kolla upp!

    Jag blir mest irriterad och tycker det är bortkastad tid att se på en romantisk film och så dör en av huvudrollerna. Så... Tack men skippa gärna alla såna filmtips. Och jag har sett alla Nicholas Sparks filmer :)
  • Vanillaextract
    MeraMia skrev 2019-03-24 21:17:03 följande:
    Tack. Många bra tips men jag har som sagt sett de flesta äldre filmer. Har bara missat I origins av dessa. Den får jag kolla upp!

    Jag blir mest irriterad och tycker det är bortkastad tid att se på en romantisk film och så dör en av huvudrollerna. Så... Tack men skippa gärna alla såna filmtips. Och jag har sett alla Nicholas Sparks filmer :)
    Ja problemet med att hitta filmer från de senaste fem åren är att hollywood har varit rätt värdelöst under denna tid gällande att göra nya filmer. Alla filmer som kommer ut är antingen actionfilmer, oscarbait, sequels/prequels och remakes. 


  • Aniiee

    Ok, romantik som varit sevärd de senaste 5 åren (2014-2018, vilket blir 5 hela år), enligt vad jag har sparat i mina årslistor. Om något "går i repris" nu så får du ursäkta, orkar inte dubblekolla så här dags:

    OBS! Att jag verkligen bara plockat fram alla som är taggade med "romance" nu, och det är så klart ibland diskutabelt om de ska vara det.

    2014:
    Belle
    The Fault in our stars
    The book of life (wa)
    The theory of everything

    2015:
    Cinderella (lar)
    The Longest ride
    The Age of Adaline

    2016:
    Pride and Prejudice and Zombies
    Knight of Cups
    The Lobster
    The Light between the oceans
    Bridget Jones's Baby
    Paterson
    Allied
    La La Land

    2017:
    The Space between us
    Beauty and the beast (lar)
    Your name (a)
    Tulip Fever

    2018:
    Love, SImon
    Crazy Rich Asians
    A star is born

    Do with this, what you will.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Tutelitut

    Frankie & Johnny
    Sleepless in Seattle
    When Harry Met Sally
    Away We Go
    Chocolat
    Blade Runner

Svar på tråden Tipsa mig om romantiska filmer