• Äldre 24 Mar 14:02
    260 visningar
    8 svar
    8
    260

    Är jag gravid?

    Hej!

    Jag tog ett digitalt gravtest (rsfu) i fredags efter utebliven mens, det visade positivt.

    Idag tog jag ett nytt för att se vilken vecka jag var i (clearblue) och då stod det inte gravid. Någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan bero på?

    Jag tog testat idag runt 12:30, mitt urin var väldigt gult jämfört med hur det var i fredags.

    Är jag gravid?

  • Svar på tråden Är jag gravid?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 24 Mar 19:09
    #1

    Det lär du ju va men kanske lite tidigt än.

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 24 Mar 20:10
    #2
    +1

    Känsligheten på olika tester varierar (angivelsen på förpackningen avser den lägsta känsligheten, den innebär inte att alla tester av samma sort har precis exakt den sensitivitet som är angivet), och du kan således ha råkat få ett extra känsligt test den första gången, och ett normalkänsligt andra gången. Det i kombination med att man testar tidigt kan ge ett falskt negativt trots att man testat positivt ett par dagar tidigare, utan att något är fel. Det kan också röra sig om ett tidigt missfall och att hcg-nivån sjunkit sedan första testet. 

  • Äldre 24 Mar 20:16
    #3

    Men om jag fått missfall borde jag inte märkt det då? Inte märkt något sånt alls i hejgen.

  • Äldre 24 Mar 20:18
    #4
    Mascaraklumpar skrev 2019-03-24 20:10:07 följande:

    Känsligheten på olika tester varierar (angivelsen på förpackningen avser den lägsta känsligheten, den innebär inte att alla tester av samma sort har precis exakt den sensitivitet som är angivet), och du kan således ha råkat få ett extra känsligt test den första gången, och ett normalkänsligt andra gången. Det i kombination med att man testar tidigt kan ge ett falskt negativt trots att man testat positivt ett par dagar tidigare, utan att något är fel. Det kan också röra sig om ett tidigt missfall och att hcg-nivån sjunkit sedan första testet. 


    Hoppas inte på missfall. Men känns som jag borde märkt det då?
  • Anonym (Isa)
    Äldre 24 Mar 22:29
    #5
    Hallonskalle skrev 2019-03-24 20:18:41 följande:

    Hoppas inte på missfall. Men känns som jag borde märkt det då?


    Väldigt tidiga missfall märker man inte alltid, man kan tro att det är en mens som är lite sen.

    Men jag jag håller tummarna för att det ena testet är mer känsligt, har man fått positivt på digitalt test så brukar det vara tillförlitligt.

    Testa igen imorgon bitti eller om någon dag.
  • Anonym (Hej)
    Äldre 25 Mar 22:16
    #6

    Jag tog clearblue digital på bim, fick ?inte gravid? tog cleaeblue digital igen 5 dagar senare och fick då gravid 2-3. Tror man måste ha rätt hög hcg för att få possitivt på dem så tror du är gravid. Hoppas du är det om det är der du vill! Har du tagit nytt test idag?

  • Äldre 26 Mar 21:46
    #7

    Tog test igår men det var också negativt. Tog då vanliga sticka. Pratat med barnmorska och ska dit på torsdag. Men hon sa att jag skulle testa imorgon (onsdag) och om de är negativt eller om jag får mens trodde hon inte att jag var gravid. Jag har inte fått någon blödning alls, så kan inte fått missfall så jah undrar ju hur det kan visa positivt och sen inte vara det?

  • Äldre 26 Mar 22:21
    #8

    Det kan vara att graviditeten brutits, dvs fostret har slutat växa och det produceras ingen hcg men att kroppen inte stött ut det än. Det kan även vara att du har fått utomkveds för då kan det gå upp och ner i hcg. Bra att du ska få det kollat om inget mer händer det närmaste!

Svar på tråden Är jag gravid?