• Oroliga själen

    Enormt SF mått!

    Har sedan jag var på sista besöket hos bm i typ vecka 26-27 någon gång varit jätteorolig. Mitt sf mått mätte då hela 31 centimeter! Det är ju helt galet! Kommenterade att jag tyckte det verkade väldigt stort för tiden men bm ryckte lite på axlarna och menade på att ?Ne de är nog inget konstigt, du har så fin mage så...?

    Sedan dess har jag inte riktigt kunnat släppa det och inte heller fått mer vettiga svar. Däremot läst runt och är livrädd för vad man läser, enorma bebisar, missbildningar på bebisen osv osv....

    Någon mer som haft enormt mått?! Hur gick det för er?!

    Kan tillägga att barn nummer ett inte alls var stor utan snarare rättså liten, minns dock inga mått från den graviditeten....

  • Svar på tråden Enormt SF mått!
  • Pimpinellan

    Inte enormt stort, men större än vanligt med första barnet. På TUL låg han som mest på +34%! men ut kom en ganska normalstor bebis på 3,8 kg. Storleken på magen är inte detsamma som en stor bebis. Glad

  • Anonym (J)
    Pimpinellan skrev 2019-03-24 16:32:22 följande:

    Inte enormt stort, men större än vanligt med första barnet. På TUL låg han som mest på +34%! men ut kom en ganska normalstor bebis på 3,8 kg. Storleken på magen är inte detsamma som en stor bebis.


    3,8 kg säger ju inte mycket. Allt betor ju på i vilken vecka han är född.
  • Linda2barnsmamma

    Nu med 4e barnet hade jag i v 26 ett SF mått på 26. Min bm sa att man ska ligga mellan 24 - 27 den veckan men att de ändå va lika vanligt att man låg under som Över :)

    Med barn nr 3 i v 26 hade ja SF mått på 30. Han föddes 7 dagar innan bf och vägde 3800g.

    Med barn nr 2 i v 26 hade ja SF mått på 27 bebisen kom 9 dar efter bf och vägde 4200 g.

    Så tror inte de spelar så stor roll. :)

  • Pimpinellan
    Anonym (J) skrev 2019-03-24 16:42:19 följande:
    3,8 kg säger ju inte mycket. Allt betor ju på i vilken vecka han är född.
    Trodde det var underförstått att han föddes när han skulle- om han varit född v 34 hade jag väl skrivit det liksom! Folk alltså...
  • Anonym (Fia)

    Det kan ju vara andra saker än storleken på barnet som gör att livmodern är stor tex för mycket fostervatten. Jag låg på övre kurvan hela graviditeten med andra barnet. Fick höra att allt var såååå normalt. Hade kopiöst m sammandragningar. Vid mitt planerade kejsarsnitt v 39+0 hade jag strax över 3 liter fostervatten dvs jättemycket. Inte konstigt att jag knappt kunde andas och hade sammandragningar. Du ska fråga din bm och kräva extra ultraljud. Vid mkt fostervatten är risken för miderkaksavlossning ökad. Kan vara olämpligt att gå över tiden.

  • Anonym (M)

    Tror egentligen inte att man behöver oroa sig så mycket när det gäller sf måttet. Så har iallafall jag förstått det som på min bm.

    Mina graviditeter har iaf sätt ut så här runt v.27

    Barn 1. Sf mått 29. BF+14 . 3465g

    Barn 2. Sf mått 27. BF+14. 3655g

    Barn 3. Sf mått 26. Igångsatt 37+3 pga stort barn 4300g

    Barn 4. Sf mått 25. Har tid för igång sättning i 38+0 pga stort barn även denna gång :)

    Men du kan ju alltid be om ett ultraljud om måttet försätter växa mycket över :)

Svar på tråden Enormt SF mått!