• Anonym (Ts)

    Föll från gunga

    Kommer kanske låta löjlig nu men...

    Var ute med vår 3,5 åring och gungade varpå han trillar ut gungan (glider genom gungan) och landar så att han smällde i bakhuvudet i sanden.

    Han började gråta direkt men slutade efter en kort stund och sa att han mådde bättre och gick iväg gjorde annat. Har varit ?normal? hela dagen. Ätit osv.

    Ändå tänker jag om jag var dum som inte iaf ringde 1177.

    Borde jag ringa dom? Hur märker jag av en hjärnskakning om inte han uppvisar klassiska symptom? Såsom svimma, kräkas osv.

  • Svar på tråden Föll från gunga
  • Anonym (Anna)

    Min 9 månaders ramlade förra veckan. Skrek direkt men blödde näsblod och skrapsår i ansiktet och huvudet. Ringde 1177 och fick svaret att de är tåliga men man ska vara vaksam på följande.

    1. Om barnet börjar kräkas. Lätt hjärnskakning får de ofta, de blir trötta och man ska ta det lugnt några dagar men inget man behöver åka in för... om de inte börjar kräkas, då rekommenderas du åka in.

    2. Om barnet blir blå runt båda ögonen eller bakom öronen.

    Hon ramlade, skrek direkt men blev sedan väldigt slö och var svår att hålla vaken. På 1177 sa de att hon fick sova men vi skulle ha koll så hon inte började kräkas eller blev blå men annars ingen fara. Nu är det drygt en vecka sedan och hon är helt som vanligt, det blev hon redan dag två. Fruktansvärt läskigt detta med fall :/ tror inte det är någon fara för er, men såklart du kan ringa om du är orolig.

Svar på tråden Föll från gunga