• TL12

    Sjukskrivning pengar

    Kommer bli långtids sjukskriven

    Har jobbat i många år.

    Min fråga ...hur får jag pengar?

    Har jobb och undrar hur gör man rent praktiskt? Läkaren skriver ett sjukintyg och det ska till försäkringskassan ? Eller .... ?

    Vill bara veta den praktiska gången vad som ska göras så jag vet. Har även en egen försäkring tror jag.

    Sjukdomen är en tumör i huvudet.

  • Svar på tråden Sjukskrivning pengar
  • Madde 35

    Läkaren skickar oftast sjukintyg elektroniskt till försäkringskassan. Är du osäker så fråga så det verkligen blir skickat. Sen ska du ha ett sjukintyg som din arbetsgivare ska ha. Har du bank id kan du gå in på 1177 och där se ditt sjukintyg. Därifrån kan du skicka det direkt till din arbetsgivare via Mail. Du sparar ner sjukintyget som en fil som sen skickas. Är det besvärligt ber du att läkaren skickar läkarintyget i pappersform hem till dig.

    Sen måste du ansöka om sjukpenning på mina sidor på försäkringskassan. Man går in via Bank id där också. Krya på dig vad det nu är med dig <3

  • Madde 35
    Madde 35 skrev 2019-03-25 02:31:28 följande:

    Läkaren skickar oftast sjukintyg elektroniskt till försäkringskassan. Är du osäker så fråga så det verkligen blir skickat. Sen ska du ha ett sjukintyg som din arbetsgivare ska ha. Har du bank id kan du gå in på 1177 och där se ditt sjukintyg. Därifrån kan du skicka det direkt till din arbetsgivare via Mail. Du sparar ner sjukintyget som en fil som sen skickas. Är det besvärligt ber du att läkaren skickar läkarintyget i pappersform hem till dig.

    Sen måste du ansöka om sjukpenning på mina sidor på försäkringskassan. Man går in via Bank id där också. Krya på dig vad det nu är med dig <3


    Läste slarvigt :(. Förlåt och verkligen krya på dig! Hoppas allt går bra!
Svar på tråden Sjukskrivning pengar