• Anonym (Nyrik)

    Hur ska jag berätta om min rikedom?

    Jag har fått ett arv på drygt sex miljoner kronor. Trots det har jag ingen rik livsstil utan lever i stort sett som innan med heltidsjobb.

    Nu är det dags att leta upp en ny flickvän. Jag vet bara inte hur jag ska berätta om min rikedom för de kvinnor jag får kontakt med. Å ena sidan är dejtingmarknaden tuff och man behöver framhålla det som är positivt för att ha en chans. Å andra sidan är jag rädd att det skulle locka fel kvinnor som egentligen bara vill ha pengarna. Det kan ju finnas en baktanke att gifta sig med mig och sedan skilja sig och ta hälften av tillgångarna.

    Hur skulle ni göra i min situation?

  • Svar på tråden Hur ska jag berätta om min rikedom?
  • Anonym (Kanske)

    Tror du menar förmögenhet. Rikedom är något annat.

  • Anonym (X)

    Berätta inget alls förrän du dejtat någon såpass länge att det blivit seriöst. Den dag ni är exklusiva, har rätta känslorna för varandra och börjar prata framtid, då kan du berätta om din ekonomi.

  • Anonym (Investera)

    Investera dem. Inte flåttig bil eller lyxprodukter som rasar i värde. Men ett gediget hem, möbler och dumpa resten i fonder så att du har en stabil pension säkrad. Pengarna blir på så vis "gömda" in plain sight och pengarna rinner inte bara bort mellan fingrarna på dig, samt att det är svårt för eventuell flickvän att ta del utav sånt du ägt innan ni träffats ifall ni skulle bråka om ekonomin. En fastighet låser mycket utav dina pengar och du kan leva riktigt gott i ett flermiljoners hus som du inte behöver låna till.

  • Anonym (Investera)

    Jag ärvde ca en miljon när jag var 20, och gjorde INTE smarta val. Jag levde riktigt gott men investerade inte i något. Jag köpte finare bil och åt nästan varje måltid ute. Jag bodde kvar i min hyreslägenhet och lade inte undan något i sparande. Jag reste, festade och var rent ut sagt dum i hela hövve när det kom till pengar. Det var när jag var nere under 100.000 som jag verkligen började inse att det behövdes en förändring. Idag har jag hamnat på 40.000 på banken. Hyresrätt, csn lån på ca 100.000 kvar, ingen bil eller sparande i fonder. Enbart en fjuttig tjänstepension på typ 3000 i månaden... Det hade kunnat vara så annorlunda om jag bara investerat pengarna istället.

    Givetvis ska du njuta utav din nya förmögenhet men se upp så att du inte missar att investera en stor del utav det också.

    Känner du att du inte har orken att sköta om ett hus eller en extra lägenhet än så kan du alltid hyra ut det. Det betalar ju sig självt till slut.

    Lycka te!

  • Anonym (Dejt)

    Hade jag varit på en dejt med en kille så hade jag tyckt att det var väldigt märklig sak att berätta. Hade tänkt att han försöker kompensera för något genom att skryta. Finns ingen anledning att berätta förens man är seriös med någon. Jag hade inte haft bråttomt med att berätta.

  • Anonym (man2)
    Anonym (Dejt) skrev 2019-03-24 23:26:25 följande:

    Hade jag varit på en dejt med en kille så hade jag tyckt att det var väldigt märklig sak att berätta. Hade tänkt att han försöker kompensera för något genom att skryta. Finns ingen anledning att berätta förens man är seriös med någon. Jag hade inte haft bråttomt med att berätta.


    Jag håller med. Jag har också en del pengar som inte matchar min livsstil riktigt, men har aldrig berättat om det för de som jag dejtat. Det blir ju som du skriver som att man vill skryta med det, tror inte det funkar. Bättra är väl att visa på att man är generös som person i så fall, bjuda på middag eller teater, och visa på så vis att man har råd. 

    Jag tänker att vad man på en dejt vill visa på är hur ens personlighet är, och enligt ovan så är den ena en skrytsam personlighet, den andra en generös och givmild personlighet, och båda berättar om att man har cash.
  • Kjell2
    Anonym (Nyrik) skrev 2019-03-24 22:56:27 följande:

    Jag har fått ett arv på drygt sex miljoner kronor. Trots det har jag ingen rik livsstil utan lever i stort sett som innan med heltidsjobb.

    Nu är det dags att leta upp en ny flickvän. Jag vet bara inte hur jag ska berätta om min rikedom för de kvinnor jag får kontakt med. Å ena sidan är dejtingmarknaden tuff och man behöver framhålla det som är positivt för att ha en chans. Å andra sidan är jag rädd att det skulle locka fel kvinnor som egentligen bara vill ha pengarna. Det kan ju finnas en baktanke att gifta sig med mig och sedan skilja sig och ta hälften av tillgångarna.

    Hur skulle ni göra i min situation?


    Även om det är mycket pengar är det ingen jättesumma, du måste troligtvis fortfarande jobba större delen av ditt liv.

    Skylta inte öppet med det för du kommer dels dra till dig fel personer och dels troligvis stöta bort rätt personer.

    När det gäller giftemål, sambo, bodelning mm, läs på sambolagen, äktenskapsbalken, hur en bodelning görs,  samboavtal och äktenskapsförord. 

    Tänker du bara till och fixar papper så kommer du ha kvar dina pengar även om det blir skiljsmässa odyl.


  • Anonym (Golddiggers)

    Säg inget om det förrän det blir mer seriöst.

    Finns många äckliga goldsiggers där ute. Det är redan svårt som det är att finna älta kärlek.

    Lägg in några miljoner så har du många som ?älskar? dig.

  • Ms H

    Säg ingenting alls.

    Kjell skrev ovan om sambolag, äktenskapsförord osv. Jag lägger till att du bör kolla upp ifall ditt arv är enskild egendom eller inte, och om det är det så ta reda på vad det innebär och vad som gäller.

Svar på tråden Hur ska jag berätta om min rikedom?