• Anonym (Ambivalent)

    Hjälp, vad vill jag?

    (Detta kommer att bli långt, men jag försöker skriva så lättläst jag kan)


    Jag och min man har varit tillsammans sedan 2011 och det har så klart varit upp och ner som för alla. Vi är ungefär i mitten mellan 40-50 år, så inga duvungar precis. Inga småbarn finns i familjen, det är äldre tonåringar, inga gemensamma. 


    Nu är det mest ner i vårt förhållande tycker jag, han är mer nöjd som det är.   


    Jag upplever att vi inte har något gemensamt, han har liksom stannat och utvecklas inte, han tycker fortfarande höjden av underhållning är att sitta på krogen och ta ett par öl. 

    Vi har varsin hobby som tar lite tid men när vi är hemma sitter vi vid varsin dator, vi har inget att prata om direkt. Pratar vi gnäller han om invandringen, idioter på hans jobb, idioter i trafiken, på sitt jobb...
    Inte sällan läser han upp nåt om invandrare som han inte har granskat källkritisk och det är så vansinnigt avtändande. 

    Så klart är jag inte heller perfekt, men han säger inget om vad han är missnöjd med, även om jag vet att han är det, även om jag är mer missnöjd med vårt förhållande än vad han är. 

    Sex har vi ibland, jag som är i klimakteriet är kåt för jämnan så jag ställer så klart inte kravet att han ska tillfredsställa mig var och varannan dag, men någon gång i månaden vore trevligt. 


    Vi är dock helt osynkade där, jag vill gärna på mornarna, han på kvällarna. Det blir sällan spontant, visar jag att jag vill, eller tom frågar rakt ut, så är han oftast motsträvig, han är trött, han måste duscha (alltså, inte gå och duscha då, utan dagen efter) eller så säger han inget men visar att han inte är sugen. 
    Han har alltid haft låg sexdrift, men iaf någon gång i v har det varit förut. Han har dessutom svårt att behålla ståndet av och till vilket får mig att känna mig sjukt osexig även fast jag vet att han tänder på mig. 

    Jag har börjat fundera på sexlivet också, jag har insett att jag glömt av lite vad jag gillar. Jag blir gärna påsatt, lätt fasthållen etc, men som läget är nu inger han inte den typen av respekt, eller intryck eller vad jag ska säga, för han är som en tonåring hemma. (Nej, jag är inte intresserad av kik eller skype eller sex med någon annan, jag sysslar inte med otrohet) 

    Det är ytterligare en aspekt på det hela. Han har inte många krav på att göra nåt hemma, men de två sakerna (tre om man räknar med bilarnas omvårdnad) som han ska göra, de görs inte eller görs med mycket långt mellanrum vilket gör att jag måste göra dem. Antingen för att jag inte står ut, eller för att vi helt enkelt inte har någon ren tallrik eller rena bestick, samt att jag inte kan laga mat för det är överfullt. 

    Han jobbar, äter, sover och skiter. Ungefär så. Han har alltid varit lat och jag har alltid fått påpeka och säga till, men jag orkar inte mer nu. Inte när sexet också är på upphällningen. Det som intresserar honom eller som är till nytta för honom tar han tag i, men är det nåt annat så skjuter han upp det till döddagar! Som min bil, den har krånglat med att starta i ca 4-5 månader, två ggr har den vägrat totalt. Jag kan inget om bilar, det kan han. I helgen nu så la den av för andra gången och jag fick gå hem, ingen fara med gåendet, men jag blev så less på bilen. Han bytte då en grej, som han länge misstänkt vara felet och det tog TIO minuter! TIO jävla minuter han inte kunnat ta tag i tidigare för min skull. Jag känner mig oälskad när han inte underlättar för mig, så som jag försöker underlätta för honom. 

    Han har inte något annorlunda på jobbet som gör att han blivit så här, han har alltid vart sån, men i mindre skala, eller så har jag helt enkelt ledsnat nu bara. 

    Annat som har blivit en issue nu är att han inte kysser. Han pussas för han har som fobi att ha nåt i munnen, så han vill inte kyssas. Han gör det, för min skull, men det var länge sen jag försökte, det känns inte bra när jag vet att han eg inte vill. (Känner flertalet av hans ex, de säger samma sak så det är inte bara mig han inte vill kyssa) 
    Jag har kunnat acceptera det hittills, men nu när allt annat är jobbigt så stör det mig och jag saknar det, jag drämmer om att hånglas upp mot en vägg och är frustrerad mesta delen av tiden. 


    Till råga på allt finns det en man som har samma hobby som jag, som påverkar mig enormt. Han är gift, vi flirtar lite men ingen av oss tänker ta det vidare, det har vi båda varit tydliga med. Han för att han är en flirtis (tror jag, har bara sett honom flirta med mig) och för att jag uppfattar det som att han och hans fru har det bra. 


    Den andra är singel, men bor 60 mil härifrån. Jag är inte flyttbar och även om han är det så har vi inte helt samma sexuella preferenser, så det är inget att satsa på ändå. (Han gillar att vara flera i sängen, det gör inte jag) 
    Vi delar dock hobby och har en del annat gemensamt. 

    När jag pratar med någon av ovanstående vill jag ha dem, när jag är med min man och han är på gott humör så vill jag vara med honom....

    Vi ska prata igenom detta nästa helg, då vi kommer att vara ensamma, men jag behöver få klarhet i vad fan jag vill! 

  • Svar på tråden Hjälp, vad vill jag?
  • ALM82

    Du är ju klart olycklig i ditt förhållande...
    Frågan är ju; hur mycket utvecklas man egentligen mellan 40-50 år? Jag är snart 37 och känner att jag förmodligen kommer att gilla och ogilla de saker jag gör nu. Ändra uppfattning eller åsikter, javisst, men jag tror inte att jag kommer att utvecklas till någon helt annan person som man kanske gjorde när man var mellan 20-30. Förstår du vad jag menar?

    Jag tycker att du ska fundera på om du ska nöja dig med det livet du har nu eller avsluta och börja ett nytt liv med dig själv och dina barn.

    Jag avslutade ett 12 r långt förhållande för 4 år sen av nästan precis samma anledningar som du nämner här. Jag var 32 och ville inte leva resten av mitt liv på det sättet. Det är det bâsta jag gjort! Men fôr alla är ju inte gräset grönare på andra sidan. 
    Oavsett så känner jag ändå att det är värt att prata med honom om dina känslor, han kanske känner likadant? Eller åtminstone få chansen att ändra på sig om han skulle vilja det. 

  • Anonym (Ambivalent)
    ALM82 skrev 2019-03-25 10:41:05 följande:

    Du är ju klart olycklig i ditt förhållande...
    Frågan är ju; hur mycket utvecklas man egentligen mellan 40-50 år? Jag är snart 37 och känner att jag förmodligen kommer att gilla och ogilla de saker jag gör nu. Ändra uppfattning eller åsikter, javisst, men jag tror inte att jag kommer att utvecklas till någon helt annan person som man kanske gjorde när man var mellan 20-30. Förstår du vad jag menar?

    Jag tycker att du ska fundera på om du ska nöja dig med det livet du har nu eller avsluta och börja ett nytt liv med dig själv och dina barn.

    Jag avslutade ett 12 r långt förhållande för 4 år sen av nästan precis samma anledningar som du nämner här. Jag var 32 och ville inte leva resten av mitt liv på det sättet. Det är det bâsta jag gjort! Men fôr alla är ju inte gräset grönare på andra sidan. 
    Oavsett så känner jag ändå att det är värt att prata med honom om dina känslor, han kanske känner likadant? Eller åtminstone få chansen att ändra på sig om han skulle vilja det. 


    Jag har utvecklats jättemycket iaf Jag har hittat en ny hobby, en sport jag aldrig tidigare testat på eller ens tänkt på. men pga skador kan jag inte utföra det jag tycker är roligt och sysslade med innan barnen kom. 

    Jag har tappat bort mig själv en hel del, så det är ju lite det som gör att jag känner att jag utvecklas. Han däremot, han verkar regressera.. 

    Eller kanske snarare utvecklas åt ett håll jag inte gillar. Tidigare var vi överens om invandringsfrågor tex, att som det var, var helt galet, att så många kom hit som vi inte unde ta hand om, men nu verkar han tycka att alla invandrare är skit, oavsett om de kommer hit och försöker införliva sina egna traditioner samt snyltar på samhället eller om de flyr hit och försöker skapa sig ett liv.
    Han gör ingen skillnad och han tjatar och gnäller om det. Vet inte om det är nåt nytt eller om han eg alltid har tänkt så men inte sagt det för att han har förstått att det inte är något jag kan stå för   

    Överlag gnälls det en hel del och jag inser ju att det kan vara hans mående som spökar. Han har en depression som varat i typ 20 år, men han har mått relativt bra under alla år vi har varit tillsammans. Förutom nu då, vad det vekar. Men han vägrar göra något åt det. 'Det blir bara värre' säger han när jag föreslår terapi av något slag. 

    Jag avslutade med barnens pappa efter 14 år och kände mig så fri! Här känner jag att jag nästan, eller jag blir som medberoende i hans mående. Jag känner ett ansvar och jag försöker underlätta för honom i hans vardag, men får inget tillbaka. 
    Nu önskar jag nästan att han hittar någon ny och lämnar mig.  

    Samtidigt, om jag talar klarspråk brukar han försöka ge mig det jag behöver, men när jag tänker efter handlar det mer om materiella ting. Jag får alltid det jag önskat mig i julklapp, men jag måste önska mig något, annars får jag en blomma.. 

    När jag skadade mig ganska allvarligt och behövde mycket hjälp, då fanns han där, men efter knappa tre v blev han sur och tvär och tyckte jag skulle anstränga mig lite mer. Då pratar vi alltså om att han tog ut hunden alla promenader ist för ingen (han har fortsatt efter det, med kvällspromenaderna för att jag sagt åt honom) sitt eget skötte han så där under tiden, mina saker i övrigt gjorde barnen, alltså tvätt och matlagning, samt disken då han inte gjorde det. 

    Ju mer jag kommer på, desto mer undrar jag om detta går att reparera... Kommer jag att få honom att försåt att jag behöver så mycket mer ? Kommer han att förstå att disken behöver göras varje dag, inte en gång i v som han som mest gör nu? Jag vet att han redan som det är tycker att jag bestämmer 'allt'  här hemma och har mest 'makt'. 

    Nåja, vi ska som sagt iaf prata nästa helg då vi är helt ostörda. Tack för svaret.  
  • Anonym (Ambivalent)

    Jag glömde ju hälften av utvecklingen. Jag har även lärt mig mer om mig själv och som sagt att jag inte vill leva så här och det känns som en utveckling. Jag har gått en utbildning som lärt mig massor, jag går nu en kurs som lär mig ännu mer om allt möjligt osv. 

    Det känns som om han väljer ungdomslivet fortfarande istället för att se till hur han själv kan utvecklas och må bättre. 

  • ALM82
    Anonym (Ambivalent) skrev 2019-03-25 13:15:15 följande:
    Jag har utvecklats jättemycket iaf Jag har hittat en ny hobby, en sport jag aldrig tidigare testat på eller ens tänkt på. men pga skador kan jag inte utföra det jag tycker är roligt och sysslade med innan barnen kom. 

    Jag har tappat bort mig själv en hel del, så det är ju lite det som gör att jag känner att jag utvecklas. Han däremot, han verkar regressera.. 

    Eller kanske snarare utvecklas åt ett håll jag inte gillar. Tidigare var vi överens om invandringsfrågor tex, att som det var, var helt galet, att så många kom hit som vi inte unde ta hand om, men nu verkar han tycka att alla invandrare är skit, oavsett om de kommer hit och försöker införliva sina egna traditioner samt snyltar på samhället eller om de flyr hit och försöker skapa sig ett liv.
    Han gör ingen skillnad och han tjatar och gnäller om det. Vet inte om det är nåt nytt eller om han eg alltid har tänkt så men inte sagt det för att han har förstått att det inte är något jag kan stå för   

    Överlag gnälls det en hel del och jag inser ju att det kan vara hans mående som spökar. Han har en depression som varat i typ 20 år, men han har mått relativt bra under alla år vi har varit tillsammans. Förutom nu då, vad det vekar. Men han vägrar göra något åt det. 'Det blir bara värre' säger han när jag föreslår terapi av något slag. 

    Jag avslutade med barnens pappa efter 14 år och kände mig så fri! Här känner jag att jag nästan, eller jag blir som medberoende i hans mående. Jag känner ett ansvar och jag försöker underlätta för honom i hans vardag, men får inget tillbaka. 
    Nu önskar jag nästan att han hittar någon ny och lämnar mig.  

    Samtidigt, om jag talar klarspråk brukar han försöka ge mig det jag behöver, men när jag tänker efter handlar det mer om materiella ting. Jag får alltid det jag önskat mig i julklapp, men jag måste önska mig något, annars får jag en blomma.. 

    När jag skadade mig ganska allvarligt och behövde mycket hjälp, då fanns han där, men efter knappa tre v blev han sur och tvär och tyckte jag skulle anstränga mig lite mer. Då pratar vi alltså om att han tog ut hunden alla promenader ist för ingen (han har fortsatt efter det, med kvällspromenaderna för att jag sagt åt honom) sitt eget skötte han så där under tiden, mina saker i övrigt gjorde barnen, alltså tvätt och matlagning, samt disken då han inte gjorde det. 

    Ju mer jag kommer på, desto mer undrar jag om detta går att reparera... Kommer jag att få honom att försåt att jag behöver så mycket mer ? Kommer han att förstå att disken behöver göras varje dag, inte en gång i v som han som mest gör nu? Jag vet att han redan som det är tycker att jag bestämmer 'allt'  här hemma och har mest 'makt'. 

    Nåja, vi ska som sagt iaf prata nästa helg då vi är helt ostörda. Tack för svaret.  
    Anonym (Ambivalent) skrev 2019-03-25 13:18:38 följande:

    Jag glömde ju hälften av utvecklingen. Jag har även lärt mig mer om mig själv och som sagt att jag inte vill leva så här och det känns som en utveckling. Jag har gått en utbildning som lärt mig massor, jag går nu en kurs som lär mig ännu mer om allt möjligt osv. 

    Det känns som om han väljer ungdomslivet fortfarande istället för att se till hur han själv kan utvecklas och må bättre. 



    Ja alltså med hobbys går det ju att utvecklats mer med, jag trodde du menade mer intelektuellt. 

    Ja, han  verkar ju inte må bra iaf, kan ni kanske gå i parterapi? Då behöver han ju inte gå och se någon själv utan du följer ju med. För det låter som att han har gett upp generellt. Sen finns det ju gränser på det man kan göra som partner... Vill han inte bli hjälpt så är det du som måste tänka på dig själv och göra det som är bäst för dig.
  • Anonym (Ambivalent)
    ALM82 skrev 2019-03-25 13:30:19 följande:
    Anonym (Ambivalent) skrev 2019-03-25 13:18:38 följande:

    Jag glömde ju hälften av utvecklingen. Jag har även lärt mig mer om mig själv och som sagt att jag inte vill leva så här och det känns som en utveckling. Jag har gått en utbildning som lärt mig massor, jag går nu en kurs som lär mig ännu mer om allt möjligt osv. 

    Det känns som om han väljer ungdomslivet fortfarande istället för att se till hur han själv kan utvecklas och må bättre. 



    Ja alltså med hobbys går det ju att utvecklats mer med, jag trodde du menade mer intelektuellt. 

    Ja, han  verkar ju inte må bra iaf, kan ni kanske gå i parterapi? Då behöver han ju inte gå och se någon själv utan du följer ju med. För det låter som att han har gett upp generellt. Sen finns det ju gränser på det man kan göra som partner... Vill han inte bli hjälpt så är det du som måste tänka på dig själv och göra det som är bäst för dig.
    Jag utvecklas, eller iaf kommer ihåg saker som jag tycker om, aven intellektuellt. Saker jag gjorde innan jag gav min in i förhållanden (även det med barnens pappa). 
    Jag tror han kan utvecklas mer, om han vill. 

    Parterapi vägrar han, det gjorde han med sitt ex och det gör han aldrig om, jag har redan föreslagit det. 

    Jag ska ta ett snack, och verkligen försöka förklara hur jag känner och vad jag behöver. I klartext, rakt ut så att det inte ska råda några tveksamheter. Och hoppas att han är med på det. Och att han inser att även han måste ta initiativ, jag orkar inte dra hela lasset själv, vare sig hushållsmässigt, känslomässigt eller sexuellt 
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-25 13:44:36 följande:

    Får du ut nåt av er relation?


    Jag börjar tvivla. Men stundtals, ja. När han är mer positiv. Han är mer så här: 
    Jag, glatt: Åhh solen skiner, så underbart!
    Han, buttert: Det ska snöa i morgon. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Ambivalent) skrev 2019-03-25 17:33:57 följande:

    Jag börjar tvivla. Men stundtals, ja. När han är mer positiv. Han är mer så här: 

    Jag, glatt: Åhh solen skiner, så underbart!

    Han, buttert: Det ska snöa i morgon. 


    Svårt såklart att få en helhetsbild av ert förhållande men när nackdelarna överväger de bra sakerna så kanske det inte är värt att va kvar... Eftersom ni inte har barn heller så är ju steget betydligt enklare..
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-25 19:15:45 följande:

    Svårt såklart att få en helhetsbild av ert förhållande men när nackdelarna överväger de bra sakerna så kanske det inte är värt att va kvar... Eftersom ni inte har barn heller så är ju steget betydligt enklare..


    Ja, hans syn på oss är nog annorlunda än min. Eller jag vet att den är det. Han tycker vi har det ganska bra. Att jag tar hand om hemmet dåligt bara.
  • Anonym (Ambivalent)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-03-25 19:15:45 följande:

    Svårt såklart att få en helhetsbild av ert förhållande men när nackdelarna överväger de bra sakerna så kanske det inte är värt att va kvar... Eftersom ni inte har barn heller så är ju steget betydligt enklare..


    Jag råkade klicka iväg innan jag var klar.

    Ja, just nu överväger set dåliga. Men jag hoppas och tror attvi kan komma över det och komma vidare. Om han vill.
Svar på tråden Hjälp, vad vill jag?