• Sasu

    Hur tidigt kan fostret fixera sig?

    Hej! Jag har precis gått in i 3e trimestern! V.25

    Har haft en jävla foglossning de senaste 2 månaderna som har gjort ont från morgon till kväll, även långt in på natten utan att jag har ansträngt mig. Men idag är smärtan bara borta?

    Har ju hört att när barnet fixerar sig så kan smärtan försvinna. Känner några små dunsar långt ner i livmodern och starka sparkar upp mot bröstkorgen.

    Hur tidigt fixerade sig era små och är det normalt att de kan fixera sig så här tidigt?

  • Svar på tråden Hur tidigt kan fostret fixera sig?
  • Alma84

    Vet inte hur tidigt det kan hända men jag hade en dag för några veckor sedan när jag helt plötsligt kunde gå igen efter att ha vaggat fram i många många veckor...

    Trodde att bebisen var fixerad då eftersom jag ändå var i vecka 34-35 något och förra barnet fixerade sig tidigt och fått höra samma. Men nä, bebisen ligger enligt bm långt ner men inte fixerad än (nu vecka 37).

    Tyvärr kom foglossningen tillbaka med full kraft efter några dagar så jag vet faktiskt inte vad det kan ha berott på. Man får njuta av de bättre dagarna och kämpa på när det är eländigt.

  • Erla

    Första barnet fixerades i vecka 32. Normalt att det fixeras tidigt med första barnet enligt min bm. Hade inte mycket till foglossning då så kan inte säga så mycket om det.

    Denna gången (andra graviditeten) har jag haft mycket foglossning och tyckte att det blev en markant skillnad mellan vecka 28 och 29. Blev mycket mer rörlig och foglossningen kändes knappt från vecka 29. Bebisen hade inte fixerat sig, men sjunkit rejält, så det kan ju vara så att bebisen lagt sig till rätta, men inte fixerats ännu :) fråga din bm om hon kan känna efter. Det gör de normalt inte förrän i vecka 35+ annars, men det kan hon säkert prova att göra om du frågar.

  • Sasu
    Alma84 skrev 2019-03-25 10:47:49 följande:

    Vet inte hur tidigt det kan hända men jag hade en dag för några veckor sedan när jag helt plötsligt kunde gå igen efter att ha vaggat fram i många många veckor...

    Trodde att bebisen var fixerad då eftersom jag ändå var i vecka 34-35 något och förra barnet fixerade sig tidigt och fått höra samma. Men nä, bebisen ligger enligt bm långt ner men inte fixerad än (nu vecka 37).

    Tyvärr kom foglossningen tillbaka med full kraft efter några dagar så jag vet faktiskt inte vad det kan ha berott på. Man får njuta av de bättre dagarna och kämpa på när det är eländigt.


    Jag tar gärna emot några dagar då jag är fri från smärta, särskilt nu när jag ska jobba 2 veckor till innan jag går på semester och sen mammaledigt, har ju haft konstant smärta i 2 månader så idag mår jag ju toppen. Får ju hoppas det håller i sig i några dagar iallafall :)
  • Sasu
    Erla skrev 2019-03-25 10:52:56 följande:

    Första barnet fixerades i vecka 32. Normalt att det fixeras tidigt med första barnet enligt min bm. Hade inte mycket till foglossning då så kan inte säga så mycket om det.

    Denna gången (andra graviditeten) har jag haft mycket foglossning och tyckte att det blev en markant skillnad mellan vecka 28 och 29. Blev mycket mer rörlig och foglossningen kändes knappt från vecka 29. Bebisen hade inte fixerat sig, men sjunkit rejält, så det kan ju vara så att bebisen lagt sig till rätta, men inte fixerats ännu :) fråga din bm om hon kan känna efter. Det gör de normalt inte förrän i vecka 35+ annars, men det kan hon säkert prova att göra om du frågar.


    Ska till BM på torsdag, så ska fråga då :) även om detta bara är temporärt så tar jag emot det! Jävligt skönt att ha en dag jag inte behöver se ut som gässen från aristocats :)
  • Anonym (bm)

    Foglossning och fixering har inte med varann att göra. Hos första barnet kan fixering ske tidigt, medan det hos omföderskor ibland fixerar sig när förlossningen startat och är i aktivt värkarbete. Be om remiss till fysioterapeut.

  • Anonym (bm)
    Anonym (Ä) skrev 2019-03-26 13:49:38 följande:

    Är inte tredje trimesrern från v.28?


    Riktigt, från 28+0.
Svar på tråden Hur tidigt kan fostret fixera sig?