• Äldre 25 Mar 11:32
    223 visningar
    8 svar
    8
    223

    Mens direkt efter ÄL

    Hej.

    Jag har en ganska regelbunden mens, från första dagen i en cykel till första dagen i nästa går det ca 25 dagar. Mitt problem är dock att ägglossning sker efter ca tre veckor från min första mens. Detta innebär att jag får ägglossning och sedan mens efter 3-5 dagar. Antar att det gör att ägget aldrig hinner fästa sig innan det stöts bort av mens. Vart man än läser står det att fasen innan ägglossning kan variera men att andra fasen- ägglossning-mens alltid är ca 10-14 dagar. Det är ingen ägglossningsblödning som jag läst att vissa får. Jag har ont i magen som vanlig mens och riktiga blödningar. Dessa pågår för övrigt i ca 10 dagar.

    Är det något som känner igen sig och kanske trots allt ruckats bli gravid? Eller har tips på vad man kan göra för att skjuta mensen och ge ägget en chans?

  • Svar på tråden Mens direkt efter ÄL
  • Anonym (.)
    Äldre 25 Mar 16:37
    #1

    Det låter som någon hormonobalans i kroppen. Om lutealfasen, alltså tiden mellan ägglossning och mens är så kort som du säger så kan det bero på progesteronbrist. Du kanske har brist på några viktiga vitaminer / mineraler? Eller så är det sköldkörteln som krånglar? Kan vara värt att kolla upp :)

  • Äldre 26 Mar 08:43
    #2

    Jag ska kolla upp detta genast, tack så hemskt mycket för svar :) Googlat en hel del och inte hittat någon info om detta alls. 

  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 26 Mar 08:51
    #3

    Är du säker på att du inte har äl tidigare?

  • Anonym (.)
    Äldre 26 Mar 09:57
    #4
    Hannapanna30 skrev 2019-03-26 08:43:21 följande:

    Jag ska kolla upp detta genast, tack så hemskt mycket för svar :) Googlat en hel del och inte hittat någon info om detta alls. 


    Kan även tipsa om Jenny Koos på Instagram (vulverine). Hon skriver mycket bra om vad som är en normal menscykel :) om du har 10 dagar mens tyder det också på hormonobalans. Men det mesta kan man ju åtgärda på olika sätt! :)
  • Äldre 27 Mar 08:10
    #5
    Anonym (Fråga) skrev 2019-03-26 08:51:04 följande:

    Är du säker på att du inte har äl tidigare?


    Ja, jag har ont i magen vid ÄL och har även provat ÄL-test som då alltid visar glad gubbe.
  • Äldre 27 Mar 08:14
    #6
    Anonym (.) skrev 2019-03-26 09:57:51 följande:

    Kan även tipsa om Jenny Koos på Instagram (vulverine). Hon skriver mycket bra om vad som är en normal menscykel :) om du har 10 dagar mens tyder det också på hormonobalans. Men det mesta kan man ju åtgärda på olika sätt! :)


    Jag ska gå in och kika där. Har kontaktat en fertilitetsmottagning nu så hoppas på att få något svar därifrån snart. Vill gärna kunna ge det lilla ägget en chans om det nu ens blivit brefruktat dvs.
  • Anonym (Fråga­)
    Äldre 27 Mar 20:28
    #7
    Hannapanna30 skrev 2019-03-27 08:10:42 följande:

    Ja, jag har ont i magen vid ÄL och har även provat ÄL-test som då alltid visar glad gubbe.


    Så märkligt har faktiskt aldrig hört att man kan få mens så tätt inpå. Hoppas du hittar en lösning. Munkpeppar kanske
  • Fri 29 Mar 2019 08:42
    #8

    Jag har hittat en del trådar nu om detta, verkar som att vissa med korta lutalfaser har lyckats bli gravida, men då kanske aldrig med så korta faser som jag har. Får hoppas att jag blir utredd så snart som möjligt. 

Svar på tråden Mens direkt efter ÄL