• Anonym (Vad?)
    Äldre 25 Mar 13:41
    917 visningar
    15 svar
    15
    917

    Står olika i samma orosanmälan ?!

    Har en fd bekant som tycker det är roligt att skicka in orosanmälningar på mig som hämnd hela tiden för att göra livet surt efter att jag valde att säga upp bekantskapen med henne.

    Socialen har precis lagt ner en anmälan och nu kom två igen förra veckan anonyma som vanligt.

    Kommer inte bli något av detta heller men en sak jag reagerade på och som jag tycker är märkligt är att jag fick två kopior på anmälan efter att ha bett om det.

    Jämförde dom och såg att dom ändrat text i ena fast att det är samma anmälan.

    Har två barn och i ena slutar anmälan med att ?xx är orolig för sonen? medans i den andra slutar det med ?xx är orolig för barnen?.

    Får dom verkligen ändra eller skicka ut olika uppgifter sådär?

    Jag menar blir förvirrad.. bör jag fråga socialen varför det står olika eller inte?

  • Svar på tråden Står olika i samma orosanmälan ?!
  • Anonym (knas)
    Äldre 25 Mar 14:36
    #1
    -1
    Anonym (Vad?) skrev 2019-03-25 13:41:50 följande:

    Har en fd bekant som tycker det är roligt att skicka in orosanmälningar på mig som hämnd hela tiden för att göra livet surt efter att jag valde att säga upp bekantskapen med henne.

    Socialen har precis lagt ner en anmälan och nu kom två igen förra veckan anonyma som vanligt.

    Kommer inte bli något av detta heller men en sak jag reagerade på och som jag tycker är märkligt är att jag fick två kopior på anmälan efter att ha bett om det.

    Jämförde dom och såg att dom ändrat text i ena fast att det är samma anmälan.

    Har två barn och i ena slutar anmälan med att ?xx är orolig för sonen? medans i den andra slutar det med ?xx är orolig för barnen?.

    Får dom verkligen ändra eller skicka ut olika uppgifter sådär?

    Jag menar blir förvirrad.. bör jag fråga socialen varför det står olika eller inte?


    TS tyvärr så händer det till och från att det blir så, och det är på inga sätt rätt däremot är det näst intill omöjligt att få "rätt" gentemot socialtjänsten och de som arbetar där har många gånger inte någon större respekt för rätt/fel sanning/lögn utan allt behandlas på samma sätt. Det finns lagar som styr hur alla som arbetar vid en myndighet ska förhålla sig till lag och rätt men socialtjänsten har på något konstigt sätt lyckas skapa sig ett eget "fribrev" som gör att det kan göra lite hur som helst.
  • Anonym (knas)
    Äldre 25 Mar 14:38
    #2
    +1

    Att upprepad skicka in ogrundade orosanmälningar skulle kunna klassas som ofredande och för att få det utrett får du kontakta polisen för en anmälan.

  • Anonym (Vad?) Trådstartaren
    Äldre 25 Mar 16:29
    #3
    Anonym (knas) skrev 2019-03-25 14:38:32 följande:

    Att upprepad skicka in ogrundade orosanmälningar skulle kunna klassas som ofredande och för att få det utrett får du kontakta polisen för en anmälan.


    Går det om dom är anonyma?
  • Anonym (olika­)
    Äldre 25 Mar 16:32
    #4

    Utan att läsa anmälan i sig är det omöjligt att uttala sig. Kan ordalydelsen i anmälan gå att tolka som att det gäller båda barnen, eller primärt bara ena barnet även om båda omnämns?

    Jag undrar lite hur två olika anmälningar kan vara identiska, om anmälan har ringts in så borde det bara finnas en anmälan, och har den skickats in så borde det också bara finnas en, om det nu inte uppstått någon bug i systemet.

  • Anonym (knas)
    Äldre 25 Mar 16:56
    #5
    Anonym (Vad?) skrev 2019-03-25 16:29:03 följande:
    Går det om dom är anonyma?
    Du måste ha en stark misstanke om vem som ligger bakom och lämpligen någon typ av bevis som styrker detta,
  • Anonym (Vad?) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 07:15
    #6
    Anonym (olika) skrev 2019-03-25 16:32:00 följande:

    Utan att läsa anmälan i sig är det omöjligt att uttala sig. Kan ordalydelsen i anmälan gå att tolka som att det gäller båda barnen, eller primärt bara ena barnet även om båda omnämns?

    Jag undrar lite hur två olika anmälningar kan vara identiska, om anmälan har ringts in så borde det bara finnas en anmälan, och har den skickats in så borde det också bara finnas en, om det nu inte uppstått någon bug i systemet.


    Det är en anmälan som gällde sonen men sedan har typ soc omfattat båda barnen själva och skrivit att oron gäller barnen
  • Äldre 26 Mar 07:38
    #7
    Anonym (Vad?) skrev 2019-03-26 07:15:10 följande:

    Det är en anmälan som gällde sonen men sedan har typ soc omfattat båda barnen själva och skrivit att oron gäller barnen


    Om de får in en orosanmälan angående ett barn görs det automatiskt utredning på alla.
  • Anonym (knas)
    Äldre 26 Mar 09:08
    #8
    mammatill6 skrev 2019-03-26 07:38:46 följande:
    Om de får in en orosanmälan angående ett barn görs det automatiskt utredning på alla.
    Det som görs inom samma dygn (med vissa undantag) är att det görs en skyddsbedömning därefter tas beslut om det ska inledas en utredning.
  • Äldre 30 Mar 06:07
    #9
    Anonym (Vad?) skrev 2019-03-26 07:15:10 följande:
    Det är en anmälan som gällde sonen men sedan har typ soc omfattat båda barnen själva och skrivit att oron gäller barnen
    Osäker exakt på vad som gäller, men det låter väldigt vettigt om oron gäller hemförhållanden. Om ett barn i en familj misstänks vara utsatt för våld, vanvård eller försummelse så är det ingen bra miljö för syskonen heller, även om de är hela, rena och inte blir slagna. De behöver ju bevittna något föräfärligt och leva med en förälder som inte klarar av att vara förälder. 
  • Anonym (A)
    Sun 23 Jun 2019 16:54
    #10

    Fråga dom.

  • Mon 24 Jun 2019 07:21
    #11

    Hej
    Du får naturligtvis inget komplett svar eftersom vi inte har läst hela dokumenten. Men jag tycker inte det låter motsägelsefullt att skriva "sonen" i den ena och "barnen" i syskonets. Handlar oron primärt om sonen så är det rimligt att formulera sig så i sonens anmälan. Syskonets förhandsbedömning ska dock ha syskonet i fokus och därför måste hen vara huvudpersonen där. Och det kan i text göras på olika sätt, där ditt fall är ett exempel.

    Sannolikt finns där bättre formuleringar att använda sig utav, men det låter inte som nåt fel att skriva "barnen". För mig antyder det att syskonet i fråga är en av flera där oron gäller samtliga och inte hen i synnerhet. 

  • Anonym (A)
    Mon 24 Jun 2019 09:16
    #12
    Anonym (knas) skrev 2019-03-25 14:36:05 följande:

    TS tyvärr så händer det till och från att det blir så, och det är på inga sätt rätt däremot är det näst intill omöjligt att få "rätt" gentemot socialtjänsten och de som arbetar där har många gånger inte någon större respekt för rätt/fel sanning/lögn utan allt behandlas på samma sätt. Det finns lagar som styr hur alla som arbetar vid en myndighet ska förhålla sig till lag och rätt men socialtjänsten har på något konstigt sätt lyckas skapa sig ett eget "fribrev" som gör att det kan göra lite hur som helst.


  • Mon 24 Jun 2019 10:25
    #13
    (A) - jag förstår inte vad ditt inlägg syftar till. Förtydliga gärna eftersom den kom som replik på mitt inlägg.
  • Anonym (Soc.)
    Mon 24 Jun 2019 10:37
    #14

    Är det själva anmälan eller en förhandsbedömning du fått?

  • Anonym (Soc.)
    Mon 24 Jun 2019 10:39
    #15
    mammatill6 skrev 2019-03-26 07:38:46 följande:

    Om de får in en orosanmälan angående ett barn görs det automatiskt utredning på alla.


    Nej inte alls. Det är en individuell bedömning och i det här faller blev det ju enligt TS ingen utredning överhuvudtaget.
Svar på tråden Står olika i samma orosanmälan ?!