• Anonym (Probl­em)
    Äldre 25 Mar 15:52
    493 visningar
    8 svar
    8
    493

    Pojkväns syster

    Hej alla snälla!

    Har lite problem med min pojkväns storasyster, vi har en helt okej relation och hon är oftast väldigt snäll.

    Det är bara de att hon försöker kontrollera min pojkvän väldigt mycket, alla hans val och hur vårt förhållande funkar osv.

    Lite backstory: Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 2+ år och är båda över 18, hans syster är 26. Vi bor hos hans föräldrar men åker till min familj minst 1 gång i veckan, hon flyttade hemifrån för ca 3 år sen. Vi ska flytta hemifrån nu till sommaren.

    Hon kan lägga elaka kommentarer om hur min pojkvän klär sig, om saker han eller jag säger och även svara lite halv taskigt när han berättar saker.

    Ex. Köpte han en ny tröja för någon dag sen och när han berättade det för henne svarade hon "okej? Bryr jag mig?"

    Har även hört henne härma mig bakom min rygg. Hon kommer hem väldigt ofta och när vi inte är hemma går hon in på vårt rum och använder vår tv, det är helt okej men hon lämnar alltid sängen obäddad och med massa disk på bordet brevid. Hon har även spillt saker i sängen men inte brytt sig om att torka upp det.

    Min pojkvän verkar inte bry sig om detta men har sagt till henne flera gånger för min skull.

    Hon försöker hela tiden få honom att söka en utbildning nära henne så de kan bo tillsammans (utan mig då) och har även kollat upp högskola till honom även om han redan har bestämt var han ska söka och redan sökt in där. Hon vill att han ska ändra sitt hår som hon vill ha det och ger honom kläder som hon tycker han ska ha. (Som förövrigt inte är alls något han brukar vilja ha på sig)

    Hon blir alltid sur när vi ska åka och hälsa på min familj för hon tycker att han ska prioritera sin familj och att jag kan åka själv, min familj bor 3 timmar bort, enkelresa.

    Hon har också gått igenom alla våra lådor i rummet (hon letade efter en sax säger hon?) Och hittat väldigt bra gömda sexleksaker och ifrågasatt dessa.

    Hon önskar sig alltid jättedyra saker på sin födelsedag men ger oss "en dag med henne" och när man frågar så har hon aldrig tid till den, detta året har hon önskat sig en konsertbiljett för 1500kr av oss.

    Hon blev även sur för vi erbjöd min pojkväns lillasyster att följa med oss till Italien i år för att det var gratis för barn under 12 och vi har plats i bilen, hon tyckte att vi kunde ha frågat henne och att min pojkvän ska betala. Nu försöker hon övertala min pojkvän att följa med henne på semester istället.

    Alltså inga av dessa problemen är jättestora och jag är lite löjlig som stör mig så på det men har aldrig varit med om något liknande innan.

    Kan inte prata med min pojkvän om detta för han blir väldigt stött om man säger något negativt om hans familj (en väldigt bra egenskap enligt mig)

    Så nu skriver jag här i hopp om att få lite tips hur jag kan hantera detta? Vill helst inte starta några bråk men har svårt att släppa detta.

    Ps. Skippa gärna negativa kommentarer om att jag är svartsjuk osv.

  • Svar på tråden Pojkväns syster
  • Anonym (L)
    Äldre 25 Mar 16:53
    #1

    Har tyvärr inget bra tips om hur du ska hantera detta, men känner verkligen med dig! Hon verkar skitjobbig rent ut sagt. Hon verkar också väldigt gränslös och respektlös. Problemet är att det är pojkvännens "jobb" att detta inte ska gå ut över dig/er, men om han blir stött om du säger något om hans familj blir det ju desto svårare. Tycker inte han att det är ett problem att hon beter sig som hon gör? 

  • Anonym (Rosie­)
    Äldre 25 Mar 17:11
    #2

    Tycker faktiskt inte att det är en fin egenskap att du kan inte ens ta upp ett problem du har med hans familj utan att han blir stött. I mina ögon känns sånt rätt omoget.

    Ja, det är superbra att han bryr sig om sin familj, men bara för att man inte gillar en grej någon gör betyder ju inte att man inte tycker om personen. Hans syster är gränslös och det är inte okej.

    Ni bor ju ihop, även om det är hos hans föräldrar och du måste ju kunna känna dig trygg och bekväm i DITT hem. Det borde du kunna prata om med din kille och han borde kunna stå upp för er om hans syrra kommer in och snokar och stökar ner i ert rum. Sånt är inte okej, och jag skulle inte tycka att det är en struntsak. Du ska kunna ha privata grejer i ditt hem utan att vara rädd att någon obehörig (typ hans syster) rör det.

    Är det helt uteslutet att ni kan flytta tidigare än vad ni planerat?

  • Äldre 25 Mar 19:08
    #3

    Är hon väldigt ensam? Hon verkar lägga ner lite väl mycket energi på en avsevärt mycket yngre bror, han är ju 8 år yngre än hon.....och hon vill att de ska resa ihop och bo ihop. Låter märkligt.

    Flytta ihop och ge inte henne en nyckel till lägenheten.

  • Anonym (Sara)
    Äldre 25 Mar 22:12
    #4

    Kan ni inte bara se till att låsa ert rum både när ni är där och när ni är ute, så hon inte kommer in oinbjuden? I övrigt är det väl bara att ignorera henne så gott det går.

  • Anonym (abi)
    Äldre 25 Mar 22:32
    #5

    Det är sånt där man tvingas stå ut med när man bor med fel folk. Kommer säkert bli bättre när ni flyttar till eget. Ni får ju lite naturlig distans till henne då. Se bara till att ge henne en nyckel till ert nya hem..

  • Anonym (A)
    Äldre 25 Mar 22:34
    #6
    Plupp73 skrev 2019-03-25 19:08:29 följande:
    Är hon väldigt ensam? Hon verkar lägga ner lite väl mycket energi på en avsevärt mycket yngre bror, han är ju 8 år yngre än hon.....och hon vill att de ska resa ihop och bo ihop. Låter märkligt.
    Flytta ihop och ge inte henne en nyckel till lägenheten.
    Ja, det är märkligt beteende. Försök att ignorera henne samt flytta om ni kan.
  • Anonym (Line)
    Äldre 25 Mar 22:47
    #7

    Tycker verkligen inte du är löjlig, jag själv hade gått i taket över detta. Hans syster låter oerhört omogen och barnslig. Hon kanske känner konkurrens med dig och vill ha sin bror ?för sig själv?? Tycker du ska sätta ner foten och säga ifrån till henne. Vilken 26-årig kvinna härmar och förlöjligar sin brors flickvän bakom ryggen på henne, det är inte okej. Säg till henne på skarpen, det är hon som gör fel i detta.

  • Anonym (Probl­em) Trådstartaren
    Äldre 26 Mar 20:43
    #8

    Hej alla och tack för era svar!

    Orkar inte svara alla var för sig så skriver alla svar här:

    Vi trivs jättebra hemma hos hans föräldrar och kommer sakna de väldigt mycket, vi ska flytta till sommaren för det är då min pojkväns studier börjar och vi ska flytta flera timmar bort.

    Jag har pratat med min pojkvän om detta och han har sagt att han ska tänka på det och har sagt till henne flera flera gånger att hon ska städa efter sig om hon lånar vårt rum.

    Jag kan inte sätta ner foten för är extremt konflikskygg och vill inte skapa drama i denna fina familjen enbart för hon är lite omogen ibland.

    Ska se om vi kan låsa vårt rum när vi inte är där, men de har nycklar till alla rum så tror inte de hade spelat så stor roll :/

    Tack verkligen för alla svar och hoppas ni kommer med några fler :)

Svar på tråden Pojkväns syster