• CinnamonGirl

    Hur fungerar nya karensavdraget?

    Jobbar heltid, 8 timmar per dag, måndag-fredag. Jag har tidigare kunnat jobba en halv dag och fått avdrag för halva dagen och på så vis sluppit karensdagen. Men det går inte nu om jag fattat det rätt? Går jag hem efter fura timmar kommer det ändå dras en hel arbetsdag (20% av arbetsveckan)? Jag tränar inget på att komma och jobba i fyra timmar?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-03-25 16:20
    fura = fyra
    tränar = tjänar
  • Svar på tråden Hur fungerar nya karensavdraget?
  • MR Xyz

    Avdraget fungerar så att du får ett avdrag på sjuklönen motsvarande 20% av en veckolön. Så oavsett när du blir sjuk, heldagar eller halvdagar, så beräknas sjuklönen för den tiden. Från denna dras karensavdrag. Skulle sjuklönen bli negativ efter avdraget sätts den till 0 kronor, dvs du kan inte få avdrag på lönen för arbete du utfört.

    Exempel: du jobbar 8 timmar per dag. Onsdag går du hem vid lunch och får 4 timmar sjukfrånvaro. Tidigare var dessa 4 timmar din karensdag.

    Du är även sjuk torsdag-fredag. Det nya är att din sjuklön beräknas på halvdag onsdag samt hela torsdag och fredag. Från detta görs ett avdrag motsvarande 20% av veckolönen. Du kan se det som att "karensdagen" är 4 timmar onsdag och 4 timmar torsdag.

  • Aniiee
    MR Xyz skrev 2019-03-25 16:42:08 följande:

    Avdraget fungerar så att du får ett avdrag på sjuklönen motsvarande 20% av en veckolön. Så oavsett när du blir sjuk, heldagar eller halvdagar, så beräknas sjuklönen för den tiden. Från denna dras karensavdrag. Skulle sjuklönen bli negativ efter avdraget sätts den till 0 kronor, dvs du kan inte få avdrag på lönen för arbete du utfört.

    Exempel: du jobbar 8 timmar per dag. Onsdag går du hem vid lunch och får 4 timmar sjukfrånvaro. Tidigare var dessa 4 timmar din karensdag.

    Du är även sjuk torsdag-fredag. Det nya är att din sjuklön beräknas på halvdag onsdag samt hela torsdag och fredag. Från detta görs ett avdrag motsvarande 20% av veckolönen. Du kan se det som att "karensdagen" är 4 timmar onsdag och 4 timmar torsdag.


    Smma summarum = samma som förut.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • CinnamonGirl
    Aniiee skrev 2019-03-25 16:56:58 följande:
    Smma summarum = samma som förut.....
    Okej, kort, enkelt och konsist svar! Så jag "tjänar" fortfarande på att jobba en halvdag och sedan gå hem sjuk...
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • LittelG

    Vad menar du med ?tjänar?? Går du hem sjuk kl.12 en måndag blir karensavdraget 4h den dagen. Är du tillbaka på jobbet på tisdagen blir det inget ytterligare avdrag. Är du fortfarande hemma på tisdagen ?fortsätter? karensen 4h till. Nu förenklar jag rejält för att du ska förstå - karensen beräknas numera som ett avdrag på totalt 20%.

  • MR Xyz
    Aniiee skrev 2019-03-25 16:56:58 följande:

    Smma summarum = samma som förut.....


    Nej. Tidigare kunde det t.ex. bli en halv karensdag, dvs avdraget var bara för 4 timmar i mitt exempel. Nu blir det avdrag för de 4 timmarna plus för 4 timmar nästa sjukdag.

    Så de som jobbar regelbundet kan förlora på detta, medan de som jobbar mycket oregelbundet etc får det bättre med det nya systemet. Om du blir sjuk en 12-timmars dag får du nu "bara" avdrag för 20% av en normal arbetsvecka. Tidigare fick du karens för hela den dagen, dvs för 12 timmar.
Svar på tråden Hur fungerar nya karensavdraget?