• Aioli

    Vill göra gastroskopi pga min diarré.

    Jag funderar på om jag har celiaki.

    Har tagit blodprover (transglutaminasantikroppar) som visat negativt. Men de proverna är ju inte helt tillförlitliga, så jag önskar en gastroskopi för att jag nu vill gå till botten ordentligt med vad som är fel med magen.

    Dock verkar det inte helt enkelt att få gastroskopi om jag inte har förhöjda värden på blodproven.

    Läkaren vill att jag tar ett gentest först. Är det positivt så får jag gastroskopi, annars inte.

    Hur pålitliga är dessa gentest? Nån som har nån erfarenhet kring det??

  • Svar på tråden Vill göra gastroskopi pga min diarré.
  • elsi
    Aioli skrev 2019-03-25 16:41:38 följande:

    Jag funderar på om jag har celiaki.

    Har tagit blodprover (transglutaminasantikroppar) som visat negativt. Men de proverna är ju inte helt tillförlitliga, så jag önskar en gastroskopi för att jag nu vill gå till botten ordentligt med vad som är fel med magen.

    Dock verkar det inte helt enkelt att få gastroskopi om jag inte har förhöjda värden på blodproven.

    Läkaren vill att jag tar ett gentest först. Är det positivt så får jag gastroskopi, annars inte.

    Hur pålitliga är dessa gentest? Nån som har nån erfarenhet kring det??


    Gentestet är tillförlitligt eftersom man inte kan ha celiaki om man inte har generna för det. Däremot får inte alla med generna celiaki. 
  • Aioli
    elsi skrev 2019-03-25 16:53:35 följande:

    Gentestet är tillförlitligt eftersom man inte kan ha celiaki om man inte har generna för det. Däremot får inte alla med generna celiaki. 


    Okej tack för svar!
  • Bestemor
    elsi skrev 2019-03-25 16:53:35 följande:

    Gentestet är tillförlitligt eftersom man inte kan ha celiaki om man inte har generna för det. Däremot får inte alla med generna celiaki. 


    Det där stämmer inte. Man kan ha celiaki även om gentestet är negativt.
  • Bestemor
    Stålmamma skrev 2019-03-25 17:28:31 följande:

    Kan man inte bara prova sluta med gluten och se om det blir bättre?


    Jo, helt klart kan man göra det, men då får man ingen fastställd diagnos.

    Ibland visar inte blodprov att man inte tål gluten, utan de måste ta prov på tunntarmen, då måste man ätit gluten, slutar man på eget bevåg så läker tarmen och visar inte på att man är glutenintolerant.
  • Aioli
    Bestemor skrev 2019-03-25 17:22:51 följande:

    Det där stämmer inte. Man kan ha celiaki även om gentestet är negativt.


    Är det så? Hur vet du det? Några personliga erfarenheter?
  • Aioli
    Stålmamma skrev 2019-03-25 17:28:31 följande:

    Kan man inte bara prova sluta med gluten och se om det blir bättre?


    Som bestemor skrev.
  • elsi
    Bestemor skrev 2019-03-25 17:22:51 följande:
    Det där stämmer inte. Man kan ha celiaki även om gentestet är negativt.
    Hur menar du då?

    Äkta celiaki kan man bara få om man har generna. Känslig mot sädesslag etc kan man vara oavsett.
  • Bestemor
    Aioli skrev 2019-03-25 20:14:28 följande:

    Är det så? Hur vet du det? Några personliga erfarenheter?


    Mitt barnbarn utreds ju nu. De började med gentestet, visade det positivt, vilket det inte gjorde, så hade utredningen varit klar. Vilket den inte är.

    Så nu ska prov på tunntarmen tas.
  • elsi
    Bestemor skrev 2019-03-26 09:33:47 följande:
    Mitt barnbarn utreds ju nu. De började med gentestet, visade det positivt, vilket det inte gjorde, så hade utredningen varit klar. Vilket den inte är.

    Så nu ska prov på tunntarmen tas.
    Jag tror att du blandar ihop testerna. Om antikropparna (TGA och IgA gliadin) visar negativt men det finns symtom så går man vidare med gastroskopi och tittar på tarmslemhinnan.

    Men gentesterna måste vara positiva för att man ens ska kunna utveckla celiaki. 
Svar på tråden Vill göra gastroskopi pga min diarré.