• Anonym (:()

    Hur hantera raseriutbrott?

    Har ett barn i lägre tonåren med lågfungerande autism som ibland får hemska raseriutbrott. Riktigt fruktansvärda. Hon blir som förbytt och beter sig värre än i exorcisten. Skriker som att hon blivit misshandlad och bits och slåss och förstör saker. Det är ungefär en gång i veckan. Det verkar inte bero på något i omgivningen som hon triggar på. Hon är inte kontaktbar när hon är arg, lyssnar inte utan bara skriker.

    Hur borde jag hantera det här? Hon ska få en kontakt på bup men det dröjer. När hon inte är arg så funkar allt bra. Men jag undrar, hur ska man hantera utbrotten när de sker? Man ska inte hålla fast har jag förstått och det går inte heller. Men vad ska man göra? :/ Hon kan inte prata om dem när hon inte har ett utbrott heller.

  • Svar på tråden Hur hantera raseriutbrott?
  • Anonym (bobba)

    Låta henne vara så länge hon inte skadar sig själv känns väl som det enda möjliga.

    Det är förmodligen någonting som triggar utbrotten även om det inte är någonting helt uppenbart för andra. Det viktigaste är att hon sover ordentligt, får i sig mat regelbundet och inte blir utsatt för mycket intryck och krav.

    Ingen expert dock utan bara gissningar.

  • Anonym (:()
    Anonym (bobba) skrev 2019-03-25 21:12:53 följande:

    Låta henne vara så länge hon inte skadar sig själv känns väl som det enda möjliga.

    Det är förmodligen någonting som triggar utbrotten även om det inte är någonting helt uppenbart för andra. Det viktigaste är att hon sover ordentligt, får i sig mat regelbundet och inte blir utsatt för mycket intryck och krav.

    Ingen expert dock utan bara gissningar.


    Sömn och mat funkar hyfsat bra och hon har ett regelbundet liv utan för mkt intryck. Jag håller med om att ngt bör trigga men jag vet inte vad. Nästan så jag tror det är något inuti för man kan nästan säga på morgonen om det blir en sån dag. Hon verkar liksom lättirriterad och det byggs på och hon söker saker att irritera sig på. Påminner nästan om pms (fast hon har inte fått mens än och det är jämnt fördelat över hela månaden). Till slut svämmar det över trots att vi försöker förebygga.

    Hon skadar sig själv ibland om ingen är i närheten som hon kan göra illa men inte alltid. Och hon gör en rejält illa, river och biter så det blöder. Hon är nästan starkare än mig.

    Man vill helst låsa in henne i ett rum tills hon lugnat sig men det känns ju hemskt att göra :/ Men vad ska man göra? Det är som att hon förvandlas till en varulv.
  • Anonym (bobba)
    Anonym (:() skrev 2019-03-25 21:19:38 följande:

    Sömn och mat funkar hyfsat bra och hon har ett regelbundet liv utan för mkt intryck. Jag håller med om att ngt bör trigga men jag vet inte vad. Nästan så jag tror det är något inuti för man kan nästan säga på morgonen om det blir en sån dag. Hon verkar liksom lättirriterad och det byggs på och hon söker saker att irritera sig på. Påminner nästan om pms (fast hon har inte fått mens än och det är jämnt fördelat över hela månaden). Till slut svämmar det över trots att vi försöker förebygga.

    Hon skadar sig själv ibland om ingen är i närheten som hon kan göra illa men inte alltid. Och hon gör en rejält illa, river och biter så det blöder. Hon är nästan starkare än mig.

    Man vill helst låsa in henne i ett rum tills hon lugnat sig men det känns ju hemskt att göra :/ Men vad ska man göra? Det är som att hon förvandlas till en varulv.


    Kan det vara så att det är lite för mycket för henne varje dag. Och att stressen byggs på lite varje dag tills hon inte pallar mer?
  • Anonym (bobba)

    En tanke, föra dagbok och sedan göra en händelsekedjeanalys efteråt. Kanske kan man hitta något om man går systematiskt tillväga.

  • Brittan

    Kan du se någon röd tråd i hennes utbrott? Kommer utbrotten när hon gjort arenabyte (ex. kommer hem från tex skola/annan aktivitet)? Eller när hon ätit/ska äta? Har det hänt något på skolan? Har det varit vikarie i skolan eller har någon klasskompis varit borta? Har hon haft några annorlunda kläder på sig? Kommer affekten i samband med att det städats hemma och blir en annorlunda lukt?

    Många som komma i affekt brukar vilja hitta en lugn vrå och det kan de göra genom att krypa in under en filt eller sätta sig i ett tält. Det skärmar av dem från intryck och stimulans.

Svar på tråden Hur hantera raseriutbrott?