• Bfapril2016

    Föräldradagar/semester barn på förskola

    Är gravid i vecka 35 och har sedan vecka 17-18 haft väldigt mycket foglossning men stått ut och jobbat då jag har ett stillasittande kontorsjobb.

    Nu har det kommit till den graden att jag knappt sover på nätterna och har svårt att ens röra mig normalt inomhus. Klockan är nu 00:32, jag kan inte sova och ska upp 06:00.

    Min tanke har hela tiden varit att jobba i tre veckor till och sedan ta ut semesterdagar eller föräldrapenning sista två veckorna (påsken kommer emellan så är ju två röda dagar också) men nu slog det mig att jag kan väl inte ha vår treåring på förskolan då? Om jag är hemma med föräldrapenning eller semester 15-27 april? Har bf 27 april.

    Vad är då mina alternativ? Sjukskrivning? Heltid? Om jag skulle få sjukskrivning från läkare, hur ser föräkringskassan på det utifrån att det är så nära bf?

    Mina besvär är: kraftig foglossning, ryggbesvär, sömnsvårigheter (med bidragande koncentrationssvårigheter) och helt enkelt utmattning.

  • Svar på tråden Föräldradagar/semester barn på förskola
  • fjanten

    Varken vid semester eller FL för storasyskonet får barnet vara på förskola, men vid sjukskrivning går det bra. Angående vad du kan bli sjukskriven för måste du nog ta med läkare och försäkringskassa!

  • Anonym (M)

    Kolla med kommun vad som gäller.

    Det varierar mycket.

    Men tala med förskolechefen om din situation så kan de säkert hjälpa er.

  • Anonym (My)

    I våran kommun får barnen gå kvar på sina ordinarie tider upp till 2 veckor efter att nya bebisen är född. Även om man tar ut föräldrapenning. Står i villkoren så borde inte vara några problem.

  • Elin P

    Förskolan frågade aldrig mig vad för typ av ledighet jag hade i slutet av graviditeten. Du kan väl säga att du är sjukskriven bara?

  • Bfapril2016

    Ja den idén har slagit mig men är rädd om de skulle kollas upp att jag tex haft semester. Vill ändå göra ?rätt för mig?.

    Har aldrig varit sjukskriven innan, förra graviditeten plockade jag semester två veckor innan bf men då var de ju inga problem utifrån att jag inte hade barn som skulle vara på förskolan.


    Elin P skrev 2019-03-26 08:15:43 följande:

    Förskolan frågade aldrig mig vad för typ av ledighet jag hade i slutet av graviditeten. Du kan väl säga att du är sjukskriven bara?


  • Anonym (Trebarnsmamma)
    Bfapril2016 skrev 2019-03-26 09:17:46 följande:

    Ja den idén har slagit mig men är rädd om de skulle kollas upp att jag tex haft semester. Vill ändå göra ?rätt för mig?.

    Har aldrig varit sjukskriven innan, förra graviditeten plockade jag semester två veckor innan bf men då var de ju inga problem utifrån att jag inte hade barn som skulle vara på förskolan.


    Du kan höra av dig till kommunen (anonymt via telefon om du vill) och fråga vad som gäller vid just er förskola. Är det en privat fråga ringer du förstås istället direkt till förskolan. I min kommun får barnen gå kvar på förskola heltid upp till 2 månader efter förlossningen och även innan förlossningen om man är hemma med föräldrapenning för det barn som ligger i magen. Tar man semester måste även förskolebarnet vara ledig. Hör efter vad som gäller i just din kommun. Generellt sett är det inte jättelätt att bli sjukskriven som gravid, i vart fall inte från kontorsjobb så jag hade i första hand försökt att se om det går att få till på annat sätt. Lycka till!
  • Bfapril2016

    Tack för svar! Har nu mejlat förskolechefen (icke anonymt då) och förklarat läget samt bokat telefontid på vårdcentralen så de ska ringa upp mig för att höra kring sjukskrivning.

    Om förskolechefen svarar att jag inte kan ta föräldradagar och ha sonen på förskola så får jag helt enkelt strida med vården/försäkringskassan för att bli sjukskriven. Att gå hem från jobbet för att man mår såhär och ändå få ta hand om en treåring är definitivt inte ett alternativ i vilket fall.


    Anonym (Trebarnsmamma) skrev 2019-03-26 09:56:34 följande:

    Du kan höra av dig till kommunen (anonymt via telefon om du vill) och fråga vad som gäller vid just er förskola. Är det en privat fråga ringer du förstås istället direkt till förskolan. I min kommun får barnen gå kvar på förskola heltid upp till 2 månader efter förlossningen och även innan förlossningen om man är hemma med föräldrapenning för det barn som ligger i magen. Tar man semester måste även förskolebarnet vara ledig. Hör efter vad som gäller i just din kommun. Generellt sett är det inte jättelätt att bli sjukskriven som gravid, i vart fall inte från kontorsjobb så jag hade i första hand försökt att se om det går att få till på annat sätt. Lycka till!


  • fjanten
    Bfapril2016 skrev 2019-03-26 10:05:30 följande:

    Tack för svar! Har nu mejlat förskolechefen (icke anonymt då) och förklarat läget samt bokat telefontid på vårdcentralen så de ska ringa upp mig för att höra kring sjukskrivning.

    Om förskolechefen svarar att jag inte kan ta föräldradagar och ha sonen på förskola så får jag helt enkelt strida med vården/försäkringskassan för att bli sjukskriven. Att gå hem från jobbet för att man mår såhär och ändå få ta hand om en treåring är definitivt inte ett alternativ i vilket fall.


    Alltså, oavsett vad förskolan säger så får du inte ta föräldraledigt för ett barn som är på förskolan - för försäkringskassan. Det är fusk och du kan bli återbetalningsskyldig vid en granskning.
  • Anonym (J)
    fjanten skrev 2019-03-26 10:28:59 följande:

    Alltså, oavsett vad förskolan säger så får du inte ta föräldraledigt för ett barn som är på förskolan - för försäkringskassan. Det är fusk och du kan bli återbetalningsskyldig vid en granskning.


    Hon tar ju såklart FP för barnet i magen.
  • Bfapril2016

    Ja men precis, då hade jag tänkt ta nya dagarna för den andra är ju på förskolan så är helt med på att man inte kan ta som föräldrardagarna.


    Anonym (J) skrev 2019-03-26 10:47:29 följande:

    Hon tar ju såklart FP för barnet i magen.


  • Anonym (Mamma med samma situation.)
    Bfapril2016 skrev 2019-03-26 12:14:25 följande:

    Ja men precis, då hade jag tänkt ta nya dagarna för den andra är ju på förskolan så är helt med på att man inte kan ta som föräldrardagarna.


    Jag jobbar på förskola där vi har en mamma som ska ha barn nu i april.

    Hon har tagit föräldradagar för att gå hemma med barnet i magen och har sina barn på förskola mellan 7.30-15.

    Du får inte ha semester eller plocka ut föräldradagar för det stora barnet och ha det stora barnet på förskola.

    Men tar du föräldraledigt för barnet i magen så får du ha det stora barnet på förskola.

    Men kolla upp om du kan få sjukskrivning så du slipper ta f.dagar .

    (Detta gäller Västmanland)
Svar på tråden Föräldradagar/semester barn på förskola