• Anjo123

    Kliande hårbotten

    Min son har haft skorv sedan han va 2 månader nu är han 5.

    Fick rådet att olja in hans hår och sedan ta en mjuk kam och kamma försiktigt bort eftersom de blev så mycket skorv.

    Fick nästan bort allt när han va 3 månader men nu har de kommit tillbaka lite och upptäckte att han kliar sig väldigt mycket i hårbotten och river. Så jag olja in hans hår och tog bort skorven som kommit då ja trodde de va den. Men är det någon som vet varför han kliar sig i hårbotten? För han gör det även nu efter jag tagit bort (allt är inte riktigt borta) . Igår tvättade ja även håret med parfymfritt shampoo från apoteket för att få ut oljan då han har mycket hår. Torkar det ut hårbotten?

    Hur ska jag göra för att få bort skorv som verkar klia och ska oljan vara kvar i håret och gå ur av sig självt?

    Mvh

  • Svar på tråden Kliande hårbotten
  • legomum

    Ta rejält med cocosolja och massera in i skalpen. Låt sitta en stund och sedan kammar du försiktigt bort skorven.

    Kliar gör det antagligen för att skorven torkar.

    När du är klar sätt barnet i badet och tvätta försiktigt av oljan den behöver inte sitta kvar. När man gör så här sitter det en massa skorv i håret som inte lossnat det ser otrevligt ut så tvätta på.

  • Pimpinellan

    Vi har använt Salsyvase mot skorv på våra barn och det funkar bra. Första barnet hade så mycket hår att jag var tvungen tvätta det efteråt, men torr blev han aldrig. Andra har bara lite fjun så det går lättare få bort salvan då. Ingen har haft klåda.

Svar på tråden Kliande hårbotten