• Anonym (Syndabock ?)

    Känna tacksamhet eller inte?

    Vad tycker ni om det när två skaffar barn tillsammans är det en naturlig känsla att känna tacksamhet för varandra eller inte?

    I min värld ( även om man skiljer sig senare eller oavsett hur relationen blir framöver) känner man tacksamhet åt den andra : skulle den andra inte varit en del av mitt liv skulle mina barn inte existera idag.

    Hur tänker ni om det?

    Jag och min sambo är fortfarande ihop, älskar varandra o har en fin relation. Men hn känner inte tacksamhet, tvärtom hn skuldbelägger mig för att livet blev så här ...? Det svider i min hjärta :(

  • Svar på tråden Känna tacksamhet eller inte?
  • sextiotalist
    Anonym (Syndabock ?) skrev 2019-03-26 10:25:04 följande:

    Vad tycker ni om det när två skaffar barn tillsammans är det en naturlig känsla att känna tacksamhet för varandra eller inte?

    I min värld ( även om man skiljer sig senare eller oavsett hur relationen blir framöver) känner man tacksamhet åt den andra : skulle den andra inte varit en del av mitt liv skulle mina barn inte existera idag.

    Hur tänker ni om det?

    Jag och min sambo är fortfarande ihop, älskar varandra o har en fin relation. Men hn känner inte tacksamhet, tvärtom hn skuldbelägger mig för att livet blev så här ...? Det svider i min hjärta :(


    Att känna tacksamhet eller skuldbelägga är ytterligheter skulle jag nog säga. Jag skulle nog säga att jag är tacksam mot livet, att jag fick möta den fantastiska man som jag lever ihop med, att vi har en jättefin son tillsammans, att jag fått glädjen att lära känna hans äldre barn etc.
    Men jag är inte tacksam mot honom, det känns lite fel att lägga det "ansvaret" på honom.

    Att din sambo däremot skuldbelägger dig för att hans liv inte blev som han önskade är fruktansvärt fel. Han är självklart ansvarig för hans handlingar och hans beslut, för jag misstänker att han var med på att det skulle bli barn.
  • Anonym (Syndabock ?)

    Oavsett vem som har orsakat den här (vi har ju gjort den här tillsammans hn och jag) känns så tråkigt att hn uppfattar det så

    För mig blev livet bättre , våra barn är bästa som har hänt mig ( även om det är kämpigt i perioder )

    Jag vill inte att den som jag älskar ska ha det dåligt , men nu verkar det som att hn uppfattar det så att livet blev värre

    Hur kan man lösa det här? Hur kan jag hjälpa ? Hn är människa nog för att inte lämna oss, kanske för att hn älskar mig eller för att hn är ansvarsfull och vet att hn har ett ansvar mot barnen .. men det känns hemsk att veta att hn lider (istället för att känna sig lycklig) :(

  • Anonym (Anna)
    Anonym (Syndabock ?) skrev 2019-03-26 10:25:04 följande:

    Vad tycker ni om det när två skaffar barn tillsammans är det en naturlig känsla att känna tacksamhet för varandra eller inte?

    I min värld ( även om man skiljer sig senare eller oavsett hur relationen blir framöver) känner man tacksamhet åt den andra : skulle den andra inte varit en del av mitt liv skulle mina barn inte existera idag.

    Hur tänker ni om det?

    Jag och min sambo är fortfarande ihop, älskar varandra o har en fin relation. Men hn känner inte tacksamhet, tvärtom hn skuldbelägger mig för att livet blev så här ...? Det svider i min hjärta :(


    Får inte ihop det. Ni älskar varandra och har en fin relation. Men han skuldbelägger dig för att livet blev så. Hur blev livet?
  • sextiotalist
    Anonym (Syndabock ?) skrev 2019-03-26 11:42:58 följande:

    Oavsett vem som har orsakat den här (vi har ju gjort den här tillsammans hn och jag) känns så tråkigt att hn uppfattar det så

    För mig blev livet bättre , våra barn är bästa som har hänt mig ( även om det är kämpigt i perioder )

    Jag vill inte att den som jag älskar ska ha det dåligt , men nu verkar det som att hn uppfattar det så att livet blev värre

    Hur kan man lösa det här? Hur kan jag hjälpa ? Hn är människa nog för att inte lämna oss, kanske för att hn älskar mig eller för att hn är ansvarsfull och vet att hn har ett ansvar mot barnen .. men det känns hemsk att veta att hn lider (istället för att känna sig lycklig) :(


    Jag är nog lite hård där, men ansvaret att må bra är primärt ens eget, så om du ska göra något så är det väl att bolla tillbaka och fråga vad han har gjort för att själv förändra sitt mående/situationen. Det är nog det primära, han måste få insikt i att han är ansvarig över sitt eget liv och varken kan eller få lägga det ansvaret på någon annan.
  • Anna60
    Anonym (Syndabock ?) skrev 2019-03-26 11:42:58 följande:
    Oavsett vem som har orsakat den här (vi har ju gjort den här tillsammans hn och jag) känns så tråkigt att hn uppfattar det så

    För mig blev livet bättre , våra barn är bästa som har hänt mig ( även om det är kämpigt i perioder )

    Jag vill inte att den som jag älskar ska ha det dåligt , men nu verkar det som att hn uppfattar det så att livet blev värre

    Hur kan man lösa det här? Hur kan jag hjälpa ? Hn är människa nog för att inte lämna oss, kanske för att hn älskar mig eller för att hn är ansvarsfull och vet att hn har ett ansvar mot barnen .. men det känns hemsk att veta att hn lider (istället för att känna sig lycklig) :(
    Det handlar nog mer om vad han hade för drömmar när han var yngre. Om han tycker att familjen gör att han inte kan göra karriär fullt ut. Att han kanske känner att nu är det kört. Kanske är han i en medelålderskris - han tänker att "blir det inte mer än så här?". Typisk tanke när man hamnar runt 40. Tror inte det handlar om dig eller barnen som människor - utan mer som den fålla han styrts in i och fastnat i.

    Säg till honom att när barnen blir stora så kommer man in i en ny fas där ni kan fokusera mer på er själva återigen. Karriären kan tas upp på ett annat vis, ni blir friare osv osv.
  • EmberEyes

    För mig låter det helt fel att känna tacksamhet för den andre parten.

    Det låter som problemet handlar om att partnern inte är nöjd med livet som familjefar.
    Var det en planerad graviditet?
    Visade han tecken på att "ångra sig" eller ha ett sämre mående under graviditeten?
    Om inte, när dök dessa känslor upp?
    Hur delaktig är han i barnen och det praktiska runt hemmet?
    Hur gammalt är barnet/barnen?
    Har han pratat med något proffs om sina känslor?
    Har ni varit på par/familjeterapi?
    Hur mår du i det hela?

  • Anonym (Syndabock ?)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-26 11:51:44 följande:

    Får inte ihop det. Ni älskar varandra och har en fin relation. Men han skuldbelägger dig för att livet blev så. Hur blev livet?


    Att man måste ta ansvar för barn, man skulle definitiv leva annorlunda utan barn . Mindre hushållsgrejor, mindre kostnader , mer fritid osv (vi skulle till ex inte äta lagad mat varje dag , man skulle kunna slå på tv strax efter jobbet och titta en icke-barnvänlig-film, semester är inte samma när man måste passa några småttingar osv)
  • Anonym (Syndabock ?)
    Anna60 skrev 2019-03-26 12:17:16 följande:

    Det handlar nog mer om vad han hade för drömmar när han var yngre. Om han tycker att familjen gör att han inte kan göra karriär fullt ut. Att han kanske känner att nu är det kört. Kanske är han i en medelålderskris - han tänker att "blir det inte mer än så här?". Typisk tanke när man hamnar runt 40. Tror inte det handlar om dig eller barnen som människor - utan mer som den fålla han styrts in i och fastnat i.

    Säg till honom att när barnen blir stora så kommer man in i en ny fas där ni kan fokusera mer på er själva återigen. Karriären kan tas upp på ett annat vis, ni blir friare osv osv.


    Hn är nöjd med karriären hn har uppnått och vill inte få ut mer än så av arbetslivet säger hn.

    Just det! Hn verkar längta så mycket efter att barnaåren ska bli över. Pratar dagligen om det att si och så blir det när barnen blir stora o flyttar hemifrån, och vad hn längtar efter det. Det känns jobbigt att höra. Jag längtar inte alls efter att de blir stora, jag är rädd att den här värdefulla tiden, småbarnsåren ska bara försvinna snabbt, sedan får man bara längta tillbaka men det kommer aldrig igen.. vi kan dela den mesta med varandra men inte den ..
  • Anonym (Syndabock ?)
    EmberEyes skrev 2019-03-26 16:01:14 följande:

    För mig låter det helt fel att känna tacksamhet för den andre parten.

    Det låter som problemet handlar om att partnern inte är nöjd med livet som familjefar.

    Var det en planerad graviditet?

    Visade han tecken på att "ångra sig" eller ha ett sämre mående under graviditeten?

    Om inte, när dök dessa känslor upp?

    Hur delaktig är han i barnen och det praktiska runt hemmet?

    Hur gammalt är barnet/barnen?

    Har han pratat med något proffs om sina känslor?

    Har ni varit på par/familjeterapi?

    Hur mår du i det hela?


    Vi har 3 barn, äldsta är 5 år, planerad graviditet, vi var ett par i över tio år.

    Under första graviditeten började hn ta beslut som att överge sina drömmar..till ex vi ägde en cabriolet, men under graviditeten sålde hn det (fast jag ville behålla) eftersom "vi kommer ändå inte hinna med det när barnet kommer" osv .. jag skulle säga att under den första graviditeten gjorde hn massor som kan tolkas som "livet är över nu"
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Syndabock ?) skrev 2019-03-26 16:10:37 följande:
    Att man måste ta ansvar för barn, man skulle definitiv leva annorlunda utan barn . Mindre hushållsgrejor, mindre kostnader , mer fritid osv (vi skulle till ex inte äta lagad mat varje dag , man skulle kunna slå på tv strax efter jobbet och titta en icke-barnvänlig-film, semester är inte samma när man måste passa några småttingar osv)
    Och det förstod han inte innan?

    Och då bestämmer ni er för att skaffa 3 barn, hur tänkte han där?
  • Anonym (Syndabock ?)
    Anonym (Anna) skrev 2019-03-26 16:42:22 följande:

    Och det förstod han inte innan?

    Och då bestämmer ni er för att skaffa 3 barn, hur tänkte han där?


    Det var dessutom hn som ville ha den tredje, jag var så nöjd ned två ...
  • Fiona M

    Med tre barn på 5 år är det kanske inte så konstigt att det känns som att det tagit över precis allt och man tappat bort sig själv?

  • Fiona M
    Tacksamhet känns som en konstig sak att förvänta sig, men om han skuldbelägger dig vore det nog bra att gå till familjerådgivning och prata om att ni är två i det här. (Gör han det f.ö. eller är det din tolkning?)
Svar på tråden Känna tacksamhet eller inte?